Článek
Co si vlastně představit pod univerzálním zaklínadlem „nejsou čipy“? Je to celosvětový nedostatek logických modulů, jejichž spotřeba v posledních letech rapidně vyrostla, přitom se o jejich produkci na celém světě stará jen několik málo výrobců. Světového automobilového průmyslu se problém dotkl patrně nejvíc, ale opožděné dodávky se týkají všemožných zařízení – mimo jiné mobilních telefonů nebo některých počítačových komponent.
Některé automobilky jsou na tom lépe, některé hůře. U některých, jako je třeba Škoda, se kvůli čipům musela omezit výroba. Jak zaznělo již v říjnovém článku na toto téma, ve Škodě chybí čipy do rádií, ale třeba i pro stahování oken u zadních dveří. To je mimochodem typický příklad prvku, pro který ještě relativně nedávno nebyly čipy potřeba, ale jak se auta stávají komplexnějšími, objevuje se potřeba logických prvků v dalších a dalších oblastech.
Jsou i výrobci, kteří jsou na tom o něco lépe, a chybí jim „jen“ čipy pro specifické aplikace. Některé automobilky se třeba na nějakou dobu vzdaly digitálních přístrojových štítů a svět obletěla i zpráva o tom, že BMW v některých případech pozastavuje výrobu dotykově ovládaných infotainmentů a dočasně se vrací k ovládání výhradně pomocí ovladače iDrive.
Ať už se ale jedná jen o nedostatek čipů pro specifické prvky výbavy, nebo kvůli čipům stojí výroba kompletních modelových řad, výsledkem jsou dlouhé prodlevy v dodacích lhůtách automobilek. Takže i když by kupní síla byla, výrobci prostě nemají co dodat. A málo dodaných aut, rovná se málo registrovaných aut.
Za měsíc říjen se registrovalo v Česku 12 670 nových osobních automobilů, což je za tento měsíc nejméně od roku 2007. Zároveň je to o 24,74 % méně než loni a o 36,44 % méně než v roce 2019.
To, kdo má čipů dostatek a kdo nedostatek, se projevilo i na žebříčku nejprodávanějších značek. Škoda stále vede, ale s říjnovým počtem 3 760 registrovaných aut si pohoršila o 2 342 kusů oproti loňskému roku. Na druhém místě je Hyundai, na třetím Volkswagen a na čtvrté místo si polepšila Kia – celkově jsou korejské automobilky čipovou krizí zasaženy méně a daří se jim. Pátá je Toyota, šestý Peugeot, sedmý Mercedes-Benz, osmý Renault, devátý Ford a na desátém místě je za měsíc říjen Dacia.
Přes 41 % registrovaných osobních aut za říjen je ze třídy SUV. Z hlediska paliv vede benzin s podílem 69,76 %, podíl nafty klesl na 21,94 %, ale rostou plug-in hybridy a lehce se zvyšuje taky podíl elektromobilů.
Statistika zmiňuje, že říjnový meziroční pokles platí napříč všemi druhy vozidel, a to s jedinou výjimkou motocyklů. Právě kategorie L, sdružující motocykly, tříkolky a čtyřkolky, zaznamenala v říjnu 11 080 registrací, což je na konec motorkářské sezony pozoruhodně vysoký počet.
Meziročně se jedná o nárůst o 21,03 % a vypadá to, že kategorie L míří na další rekord. Jedná se o celkem tradiční vzorec – když se málo prodávají auta, prodávají se o to víc motocykly.