Článek
Od začátku tohoto roku do konce listopadu se v Česku dočkalo prvních registrací 177 534 nových osobních automobilů, 15 181 lehkých užitkových, 1 084 autobusů, 8 026 nákladních vozidel a 24 724 motocyklů. Uvádí to ve své pravidelné tiskové zprávě Svaz dovozců automobilů (SDA).
Za stejné období minulého roku to bylo 190 668 nových osobních automobilů, 17 274 lehkých užitkových automobilů, 868 autobusů, 7 638 nákladních vozidel a 21 057 motocyklů.
Pro osobní automobily to tak znamená pokles o 6,89 % oproti stejnému období v loňském roce, nicméně budeme-li hodnotit samotný listopad, tak zde nám čísla letos vyskočila o 7,63 % oproti listopadu 2021.
První je z hlediska osobních vozů tradičně Škodovka s tržním podílem 32,69 %, daleko za ní jihokorejský Hyundai s 9,85 % a dále Volkswagen (8,40 %), Toyota (6,19 %), Kia (5,37 %) a Dacia (4,72 %).
Nejlépe se u nás prodává Octavia, Fabia, přičemž třetí příčku obsazuje Hyundai i30. Dále je to opět krasojízda Škodovky v pořadí Karoq, Kamiq, Superb, Scala, Kodiaq. Statistiku pak uzavírají Hyundai Tucson a Ceed od automobilky Kia.
Vítěz z hlediska obchodní třídy je jasný, jde o SUV, která mají 44,64 % tržní podíl mezi osobními auty. U paliv je lídrem benzin (66,48 %), zatímco nafta si drží 24,75% podíl. Do letošního listopadu za auta utrácely zejména firmy (73 %), zatímco zbylá část (27 %) patří soukromníkům.
Oproti loňským 11 měsícům stoupl počet nově registrovaných aut s alternativním pohonem o 30,37 % – z 25 766 na 33 592. Elektromobilů meziročně bylo o 56 % více – z 2 313 na 3 603 ks. Máme-li to však vzít v globálu, tak se elektra podílejí na celkových registracích pouhými 2,03 %, což se rovná kapce vody v moři.
Mírný pokles o 6,83 % pak zaznamenaly plug-in hybridy, jelikož jejich registrace spadly z 3 427 na 3 193 kusů.
Vzestup motorek a busů
V celkových registracích meziročně rapidně klesly i lehké užitkové vozy, a to o 12,12 %. Jednak kvůli tomu, že jich je nedostatek, ale také kvůli celkové globální nejistotě mezi firmami. Na takové situace jsou však například v koncernu Stellantis už připraveni, jelikož takový Peugeot i Citroën nabízí opravné sady hlavních dílů pro své pracanty (motory, převodovky a jiné). Kdekomu se totiž vyplatí nasypat 300 tisíc do servisu než za 800 tisíc kupovat (čekat na) nový vůz.
Každopádně mezi lehkými užitkovými vede Renault, druhý je Ford, třetí Peugeot, čtvrtý Citroën a pátý je italský výrobce Iveco. Pokud jde o nákladní vozy nad 3,5 tuny, pak aktuálně vede Mercedes-Benz, druhé je Volvo a třetí nizozemský DAF.
Meziročně skoro o čtvrtinu za prvních 11 měsíců letošního roku stoupl podíl autobusů (z 868 ks na 1 084 ks). V rámci značek vede Iveco, následuje SOR a Setra (Daimler).
Tradiční jistotou jsou motorky, které zaznamenaly do posledního letošního listopadu nárůst o 17,41 % a oproti minulému listopadu vzrostly o 13,69 %. V řeči čísel je to navýšení z 21 057 registrovaných kusů za loňských 11 měsíců na 24 724 kusů letos.
Vedoucí značkou mezi motocykly je japonská Honda, druhé místo zaujímá čínská značka CFMoto a třetí jsou stroje od Yamahy. Čtyřka pak patří Piaggiu, pětka BMW, šestka KTM.
Zatím to vypadá, že relativně v pohodě by měli být prodejci motorek a autobusů. Ono aby ne, když se dá nová slušná mašina koupit klidně za 100 000 Kč, zatímco pokud chcete nějaké rozumné auto, musíte vyndat z peněženky alespoň čtyřnásobek. Firmy zajišťující autobusovou dopravu sice trápí nedostatek řidičů, ale to neznamená, že by se měl systém hromadné dopravy bát nedostatku nových strojů.
A kdy se samotná auta vyhrabou z krize? Letos to nebude a ani prognózy na další rok nejsou kdovíjak růžové. Roli tu totiž hraje řada (ne)ovlivnitelných faktorů, počínaje ruskou invazí a konče přechodem na elektromobilitu.