Hlavní obsah

Trh v listopadu: Radost prodejcům dělají jen motorky a autobusy. Zájem o osobáky roste jen pomalu

Foto: Tomáš Kopečný

Přestává zájem o plug-in hybridy a do popředí se derou elektromobily

Zdražování, zdražování, zdražování, krize, flotilové emise. Soubor těchto neradostných prvků se stále odráží na našem automobilovém trhu, kde se výrazněji daří jen motorkám a autobusům. Zbylé druhy vozidel se potácí ve stejném blátě, anebo ještě více propadají. Důvod? A kdy se situace zlepší? Po měsíci opět přinášíme přehled dat vydaných Svazem dovozců automobilů (SDA).

Článek

Od začátku tohoto roku do konce listopadu se v Česku dočkalo prvních registrací 177 534 nových osobních automobilů, 15 181 lehkých užitkových, 1 084 autobusů, 8 026 nákladních vozidel a 24 724 motocyklů. Uvádí to ve své pravidelné tiskové zprávě Svaz dovozců automobilů (SDA).

Foto: Lukáš Kukla

Nejvíce registrací drží osobní auta, nicméně druhé jsou motorky

Za stejné období minulého roku to bylo 190 668 nových osobních automobilů, 17 274 lehkých užitkových automobilů, 868 autobusů, 7 638 nákladních vozidel a 21 057 motocyklů.

Pro osobní automobily to tak znamená pokles o 6,89 % oproti stejnému období v loňském roce, nicméně budeme-li hodnotit samotný listopad, tak zde nám čísla letos vyskočila o 7,63 % oproti listopadu 2021.

Foto: Lukáš Kukla

Prodej osobních aut meziročně stále klesá

První je z hlediska osobních vozů tradičně Škodovka s tržním podílem 32,69 %, daleko za ní jihokorejský Hyundai s 9,85 % a dále Volkswagen (8,40 %), Toyota (6,19 %), Kia (5,37 %) a Dacia (4,72 %).

Nejlépe se u nás prodává Octavia, Fabia, přičemž třetí příčku obsazuje Hyundai i30. Dále je to opět krasojízda Škodovky v pořadí Karoq, Kamiq, Superb, Scala, Kodiaq. Statistiku pak uzavírají Hyundai Tucson a Ceed od automobilky Kia.

Foto: Tomáš Kopečný

Škoda Octavia je takový stálý prodejní etalon českého trhu

Vítěz z hlediska obchodní třídy je jasný, jde o SUV, která mají 44,64 % tržní podíl mezi osobními auty. U paliv je lídrem benzin (66,48 %), zatímco nafta si drží 24,75% podíl. Do letošního listopadu za auta utrácely zejména firmy (73 %), zatímco zbylá část (27 %) patří soukromníkům.

Oproti loňským 11 měsícům stoupl počet nově registrovaných aut s alternativním pohonem o 30,37 % – z 25 766 na 33 592. Elektromobilů meziročně bylo o 56 % více – z 2 313 na 3 603 ks. Máme-li to však vzít v globálu, tak se elektra podílejí na celkových registracích pouhými 2,03 %, což se rovná kapce vody v moři.

Foto: Lukáš Kukla

S elektroauty to na našem trhu není tak horké, zatím

Mírný pokles o 6,83 % pak zaznamenaly plug-in hybridy, jelikož jejich registrace spadly z 3 427 na 3 193 kusů.

Vzestup motorek a busů

V celkových registracích meziročně rapidně klesly i lehké užitkové vozy, a to o 12,12 %. Jednak kvůli tomu, že jich je nedostatek, ale také kvůli celkové globální nejistotě mezi firmami. Na takové situace jsou však například v koncernu Stellantis už připraveni, jelikož takový Peugeot i Citroën nabízí opravné sady hlavních dílů pro své pracanty (motory, převodovky a jiné). Kdekomu se totiž vyplatí nasypat 300 tisíc do servisu než za 800 tisíc kupovat (čekat na) nový vůz.

Foto: Dalibor Žák

Koupě nového pracanta? Kdekdo raději investuje do generálního servisu

Každopádně mezi lehkými užitkovými vede Renault, druhý je Ford, třetí Peugeot, čtvrtý Citroën a pátý je italský výrobce Iveco. Pokud jde o nákladní vozy nad 3,5 tuny, pak aktuálně vede Mercedes-Benz, druhé je Volvo a třetí nizozemský DAF.

Meziročně skoro o čtvrtinu za prvních 11 měsíců letošního roku stoupl podíl autobusů (z 868 ks na 1 084 ks). V rámci značek vede Iveco, následuje SOR a Setra (Daimler).

Foto: Michal Sakař

Autobusy SOR jsou oblíbené v rámci nasazení v MHD

Tradiční jistotou jsou motorky, které zaznamenaly do posledního letošního listopadu nárůst o 17,41 % a oproti minulému listopadu vzrostly o 13,69 %. V řeči čísel je to navýšení z 21 057 registrovaných kusů za loňských 11 měsíců na 24 724 kusů letos.

Vedoucí značkou mezi motocykly je japonská Honda, druhé místo zaujímá čínská značka CFMoto a třetí jsou stroje od Yamahy. Čtyřka pak patří Piaggiu, pětka BMW, šestka KTM.

Foto: Lukáš Kukla

CFMoto je sice značka čínská, ovšem na českém trhu se dobře ujala

Zatím to vypadá, že relativně v pohodě by měli být prodejci motorek a autobusů. Ono aby ne, když se dá nová slušná mašina koupit klidně za 100 000 Kč, zatímco pokud chcete nějaké rozumné auto, musíte vyndat z peněženky alespoň čtyřnásobek. Firmy zajišťující autobusovou dopravu sice trápí nedostatek řidičů, ale to neznamená, že by se měl systém hromadné dopravy bát nedostatku nových strojů.

A kdy se samotná auta vyhrabou z krize? Letos to nebude a ani prognózy na další rok nejsou kdovíjak růžové. Roli tu totiž hraje řada (ne)ovlivnitelných faktorů, počínaje ruskou invazí a konče přechodem na elektromobilitu.

Načítám