Hlavní obsah

Trh v listopadu: Lepší počty registrací už letošek nenapraví

Foto: Dominik Valášek

Korejský Hyundai v čipové krizi značně posílil svůj podíl na trhu

Rok se rychle chýlí ke svému konci a už teď je jasné, že se žádný zázračný návrat automobilového trhu do „předcovidové“ éry nekoná. Ačkoliv pandemie už déle není hlavním problémem automobilek. Tím jsou stále chybějící čipy a další komponenty, bez nichž zkrátka není možné auta dokončovat, a tedy ani prodávat a registrovat.

Článek

Za měsíc listopad se podle nejnovějších statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) v ČR registrovalo 16 174 nových osobních vozidel, z nichž více než tři čtvrtiny si registrovaly firmy (už tak vysoký podíl firem na registracích automobilů se v průběhu pandemie ještě zvýšil).

Oněch 16 174 je sice výrazné zlepšení oproti minulému měsíci (12 670), ale stále je to méně než v minulém pandemickém roce (o 7,5 %), a samozřejmě o hodně méně než v roce 2019 (o 19,8 %). Nyní už lze predikovat výsledek letošního roku, a ačkoliv se oproti 2020 registrace osobních aut mírně zvýší, oproti poslednímu „normálnímu“ roku 2019 se bude stále jednat o masivní propad.

Foto: SDA

Kategorie osobních automobilů za listopad 2021

Rozložení listopadových registrací pak ukazuje na to, koho „čipová krize“ zasáhla a kdo si s ní naopak tolik hlavu neláme. A lépe jsou na tom bezpochyby korejské automobilky. Těm se samozřejmě nepodařilo sesadit z českého trůnu dlouhodobě masivně vedoucí Škodu s podílem 33,45 %, ale na druhém místě se umístil Hyundai, jehož podíl se vyšvihl k hranici 13 %, a na třetím místě se umístila Kia, která dosáhla bezmála 6 %. Dále pokračuje Toyota a teprve na pátém místě je Volkswagen, který se běžně drží u druhého místa. Šestá se v listopadových registracích umístila Dacia, sedmý Peugeot, osmý Mercedes-Benz, devátý je Renault a desáté místo patří Fordu.

Z hlediska paliva stále vede benzin nad naftou, a meziročně se taky stále zvyšují prodeje elektrických aut, byť se pořád jedná o poměrně nízká čísla. Statistika také zmiňuje, že se od začátku roku registrovalo 8 aut na vodíkový pohon. To je celkem nepřekvapivé s ohledem na to, že je v ČR stále není kde tankovat.

Zejména v druhé polovině roku se nedaří ani dalším kategoriím, je tu jen jedna světlá výjimka, kterou tradičně sledujeme – kategorie motocyklů. Opět se projevuje, že čím méně se daří autům, tím více se naopak daří kategorii L, tedy kategorii motocyklů, čtyřkolek a dalších strojů. Těch se jen za listopad registrovalo 964. Je to sice méně než za minulý měsíc, ale je potřeba vzít v potaz, že v registracích motocyklů se hodně projevuje sezónnost a na listopad jde tedy o vynikající výsledek. Už teď je jasné, že si kategorie L po loňsku střihne další roční rekord, a patrně překoná dokonce hranici 22 tisíc registrací.

Foto: SDA

Kategorie motocyklů a čtyřkolek za listopad 2021

V kategorii L vede Honda, následuje CF Moto, Yamaha, KTM, Piaggio, BMW, Ducati, Suzuki, a nakonec Kentoya s Triumphem na sdíleném devátém a desátém místě.

Načítám