Článek
Vezmeme-li celé první pololetí letošního roku, pak je toto období oproti tomu loňskému slabší o plných 12,3 % a oproti prvním šesti měsícům 2020, které byl z části ovlivněny vlnou pandemie, jsou čísla vyšší o pouhá 4 %. Už od začátku letošního roku však platí, že problém není v nízké poptávce, ale naopak ve slabé nabídce, potažmo v možnostech automobilek dodávat nové vozy. U výrobců totiž přetrvávají problémy s dodávkami a logistikou, způsobené covidem, čipovou krizí a válkou na Ukrajině.

Registrace M1 (osobní auta) po měsících
Jen za červen letošního roku se registrovalo 18 738 nových aut, za první pololetí je to 98 916 aut. Pokud se trh nezačne brzy vzpamatovávat, klesne v roce 2022 poprvé od roku 2014 počet registrací pod 200 000 vozů za rok.

Nejpopulárnější značky za první pololetí

Nejpopulárnější modely za první pololetí
Pro srovnání – počet dovezených ojetin z ciziny se meziročně zvýšil o 6,9 %, za první půlrok se jich dovezlo 89 307 kusů.

Podíly obchodních tříd za první pololetí
Co se týče alternativních pohonů a paliv, počet elektromobilů se zvýšil meziročně o 52 %, pořád jde však o 1 918 kusů, tedy v celkovém kontextu o velmi nízká čísla. Zajímavostí je meziroční zvýšení registrací vozů s LPG pohonem o celých 100 % – z 1 985 kusů, které se letos registrovaly, jsou téměř všechny (1 898 vozů) značky Dacia. Plug-in hybridy jsou stále na chvostu, ale daří se klasickým hybridům bez vnějšího nabíjení, jejichž počet se zvýšil o 40 % na 12 514 letos registrovaných vozů.
Motocykly mají další rekord skoro jistý
Neutěšenou situaci na trhu automobilů vyvažují motocykly (a s nimi v kategorii L i čtyřkolky a tříkolky), jejichž registrace utěšeně rostou již od začátku pandemie. Za první pololetí se registrovalo 15 178 nových strojů, což je nárůst o 19,6 %.

Registrace v kategorii L (motocykly)
V grafu vývoje po jednotlivých měsících je vidět, že vrchol sezony – tedy měsíc květen – už proběhl a odteď budou čísla v rámci roku postupně klesat, ale i tak je téměř jisté, že padne loňský roční rekord, kdy se registrovalo 22 019 strojů.

Nejpopulárnější značky za první pololetí
Tabulka nejprodávanějších značek napovídá, že zájem je rovnoměrně rozdělen mezi skútry a velké motocykly, což potvrzuje i podíl objemových tříd. Vedoucí je sice třída do 125 cm3, do níž spadá většina malých městských skútrů, ale hned druhá nejprodávanější je vrcholná kategorie přes 800 cm3.