Článek
Vezmeme-li celé první pololetí letošního roku, pak je toto období oproti tomu loňskému slabší o plných 12,3 % a oproti prvním šesti měsícům 2020, které byl z části ovlivněny vlnou pandemie, jsou čísla vyšší o pouhá 4 %. Už od začátku letošního roku však platí, že problém není v nízké poptávce, ale naopak ve slabé nabídce, potažmo v možnostech automobilek dodávat nové vozy. U výrobců totiž přetrvávají problémy s dodávkami a logistikou, způsobené covidem, čipovou krizí a válkou na Ukrajině.
Jen za červen letošního roku se registrovalo 18 738 nových aut, za první pololetí je to 98 916 aut. Pokud se trh nezačne brzy vzpamatovávat, klesne v roce 2022 poprvé od roku 2014 počet registrací pod 200 000 vozů za rok.
Pro srovnání – počet dovezených ojetin z ciziny se meziročně zvýšil o 6,9 %, za první půlrok se jich dovezlo 89 307 kusů.
Co se týče alternativních pohonů a paliv, počet elektromobilů se zvýšil meziročně o 52 %, pořád jde však o 1 918 kusů, tedy v celkovém kontextu o velmi nízká čísla. Zajímavostí je meziroční zvýšení registrací vozů s LPG pohonem o celých 100 % – z 1 985 kusů, které se letos registrovaly, jsou téměř všechny (1 898 vozů) značky Dacia. Plug-in hybridy jsou stále na chvostu, ale daří se klasickým hybridům bez vnějšího nabíjení, jejichž počet se zvýšil o 40 % na 12 514 letos registrovaných vozů.
Motocykly mají další rekord skoro jistý
Neutěšenou situaci na trhu automobilů vyvažují motocykly (a s nimi v kategorii L i čtyřkolky a tříkolky), jejichž registrace utěšeně rostou již od začátku pandemie. Za první pololetí se registrovalo 15 178 nových strojů, což je nárůst o 19,6 %.
V grafu vývoje po jednotlivých měsících je vidět, že vrchol sezony – tedy měsíc květen – už proběhl a odteď budou čísla v rámci roku postupně klesat, ale i tak je téměř jisté, že padne loňský roční rekord, kdy se registrovalo 22 019 strojů.
Tabulka nejprodávanějších značek napovídá, že zájem je rovnoměrně rozdělen mezi skútry a velké motocykly, což potvrzuje i podíl objemových tříd. Vedoucí je sice třída do 125 cm3, do níž spadá většina malých městských skútrů, ale hned druhá nejprodávanější je vrcholná kategorie přes 800 cm3.