Hlavní obsah

Trh aut a motorek v květnu: SUV vede, vzrostl dovoz starých ojetin a motorky lámou rekordy

Foto: Lukáš Volšický

Obchodním třídám stále vévodí kategorie SUV. Lidé zvýšená auta prostě zbožňují

Květen byl sice na poli registrací osobních aut dosud nejsilnějším měsícem roku, ale letošní mizérii to stejně nespasí. Automobilkami zmítají opožděné dodavatelské řetězce, a tím pádem dlouhé dodací lhůty. Prodejci nezvládají naplňovat poptávku, tudíž firmy (které registrují dlouhodobě přes 70 % nových aut) neobměňují vozové parky a na trhu chybí mladé ojetiny po firmách. Neutěšenou situaci zachraňují jen motorky, které stále utěšeně rostou.

Článek

V květnu se podle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) registrovalo 18 073 nových osobních aut, celkově pak za období od ledna do konce května 80 178 automobilů. V porovnání se stejným obdobím loňského roku se tak jedná o pokles o 11,15 % a při porovnání s předcovidovým rokem 2019 je pokles dokonce 24,78 %.

Foto: SDA

Trh osobních aut po měsících

Na složení vozového parku se jinak nic moc nemění. Mezi značkami vede stále Škoda, která zároveň kraluje žebříčku deseti nejprodávanějších modelů hned na sedmi místech. Na druhém místě je pak Hyundai, Volkswagen, Toyota, Kia, Dacia, Ford, Mercedes-Benz, Opel a deset nejúspěšnějších značek uzavírá BMW.

Žebříček nejprodávanějších modelů
1. Škoda Octavia
2. Škoda Fabia
3. Hyundai i30
4. Škoda Superb
5. Škoda Scala
6. Škoda Karoq
7. Škoda Kodiaq
8. Hyundai Tucson
9. Škoda Kamiq
10. Kia Ceed

Lidé i nadále preferují SUV, která vedou mezi obchodními třídami s podílem 43,35 %, a s podílem 66,27 % pak vede coby palivo benzin před naftou. Stále se zvyšuje také podíl vozů s alternativními pohony (meziročně o 37,5 %), jde však především o klasické nenabíjecí hybridy. Elektromobily sice rostly o 33,4 %, ale stále se jich za pět měsíců registrovalo jen 1 318 kusů, což znamená podíl 1,6 %.

Situaci na trhu, kde je i nadále převis poptávky nad nabídkou, do jisté míry kompenzuje dovoz starších aut ze zahraničí. Ten vzrostl meziročně o 14,8 % na 74 002 kusů, ale vozí se paradoxně hlavně starší auta. Konkrétně je průměrné stáří dovážených ojetin 10,6 roku.

Jedna stopa láme rekordy

Už po několikáté v tomto přehledu zmiňuji, že když se nedaří automobilům, daří se o to lépe motocyklům. Kategorie L, kde jsou mimo motorek také čtyřkolky nebo tříkolky, aspiruje na třetí rekordní rok v řadě. Sezóna konečně začala naplno a na číslech registrací se to projevilo okamžitě – v průběhu května se registrovalo 3 606 nových strojů, což je historicky nejvyšší květnové číslo.

Foto: SDA

Trh kategorie L po měsísích ukazuje sezónnost celého trhu

Nejúspěšnější značkou v kategorii L je dlouhodobě Honda, následuje CF Moto, Yamaha, Piaggio, BMW, Maxon, Jawa, KTM, Kentoya a desítku uzavírá Kawasaki.

Související témata:
Načítám