Článek
První čtvrtletí roku 2025 máme za sebou, takže se ještě párkrát vyspíme a budou Vánoce. Žertujeme, nicméně data zveřejněná Svazem dovozců automobilů už nevtipkují a ukazují jeden zásadní veletoč na poli elektrických aut. Tesla už není králem.
Roli lídra totiž přebrala Škodovka, a to díky novému a cenově dostupnějšími Elroqu a také díky atraktivní modernizaci Enyaqu. Tesla sice má silný produkt jménem Model Y Juniper, ale ten začal českým zákazníkům chodit až v únoru a březnu 2025 ve čtyřkolce, první (levnější) zadokolky dorazí až v květnu či červnu.

Nadějný Juniper začali čeští klienti reálně dostávat až koncem února a v březnu. Zadokolky navíc dorazí až v květnu a červnu.
Do toho se její šéf Elon Musk začal chovat poněkud nestandardně, což nejspíš vyústilo v globální pokles dodávek o 13 % a další celkem zvláštní reakce uživatelů.
Model | Počet 1. registrací |
---|---|
Škoda Enyaq | 586 |
Škoda Elroq | 520 |
Tesla Model Y | 331 |
Tesla Model 3 | 186 |
Volkswagen ID.7 | 127 |
Dacia Spring | 80 |
Volkswagen ID.3 | 77 |
Kia EV3 | 66 |
Volvo EX30 | 65 |
Hyundai Kona | 59 |
Data za leden až březen 2025 tak jasně potvrzují, že Škodovka zaujala první dvě příčky v rámci elektromobilů, a odsunula tak Teslu na třetí a čtvrtou pozici. Navíc Model 3 začíná pomalu dohánět atraktivní Volkswagen ID.7, který se nabízí i jako kombík.
Ovlivnění dotacemi?
Prodeje elektromobilů meziročně vzrostly. Zatímco v prvním čtvrtletí roku 2025 jich bylo prvně registrováno 1 308, aktuálně jde o 3 113 vozů (+1 805 vozidel). A to znamená navýšení celkového tržního podílu z 4,72 % za celý rok 2024 na prozatím 5,22 % v roce 2025.
Ostatně tabulka za první čtvrtletí roku 2025 níže ukazuje, že vysoké nárůsty prodejů elektromobilů zaznamenaly Škoda Auto, Volkswagen, Dacia a Ford. O něco hůř na tom byly značky Hyundai, Volvo a BMW. Tesla v Česku navýšila o 64 %, což je spíše nižší nárůst.
Značka | Reg. ks. | Meziroční změna |
---|---|---|
Škoda | 1 106 | +407 % |
Tesla | 533 | +64 % |
Volkswagen | 297 | +241 % |
Hyundai | 159 | +25 % |
BMW | 124 | +41 % |
Volvo | 110 | +43 % |
Mercedes-Benz | 107 | +78 % |
Kia | 96 | +48 %` |
Dacia | 80 | +186 % |
Ford | 63 | +271 % |
Jenže se nesmí zapomínat na jednu zásadní věc, a to na loňské dotace, které tuhle elektrickou statistiku mohou ovlivnit. Určitě se ptáte jak…

Elroq Škodovce pomohl vyhnat prodejní čísla vzhůru. Ale šlo o vozy pro koncové klienty, nebo jen manažeři Škodovky dostali jednorázově nová vozítka?
Totiž už koncem roku 2023 Ministerstvo průmyslu a obchodu avizovalo, že bude možné získat dotaci na nový elektrický vůz. A co to vyvolalo? Někteří lidé nákup elektroaut odložili a čekali, co bude.
A čekali a čekali a čekali až do 18. března 2024, kdy se program oficiálně spustil. První zájemci pak čekali další zhruba měsíc až na dva na to, než vše proběhne.
To znamená, že od ledna do března 2024 s nákupem elektrovozu někteří lidé otáleli. A teprve v dubnu a v květnu 2024 začaly první dotované elektromobily jezdit, tedy dostaly první registraci.

Loňské dotace ovládla Tesla, ovšem samotný program může mít přesah i do letošního čtvrtletí.
Letošní statistiky tak mohou být ovlivněny jednak doběhem loňských dotací (14. října 2024 ve 14:30 hodin byl příjem žádostí zastaven, pak něco trvá zpracování), typicky v situaci, kdy jste si do výroby objednali auto nové a ono dorazilo až v lednu 2025.
A tak právě tím, že vloni v prvním čtvrtletí mohl kdekdo čekat na dotace, byl počet prvních registrací elektromobilů dokonce (byť o malinko) nižší proti původně očekávanému růstu (rok 2022 = 3 892 elektroaut a celkový podíl 2,03 %, rok 2023 = 6 640 elektroaut a celkový podíl 3 %).
Blíže nám situaci upřesňují tato data, kdy za leden až březen 2024 bylo registrováno 1 308 elektroaut s tržním podílem 2,27 %, zatímco za leden až březen 2023 jich bylo 1 317 s podílem 2,34 % a za leden až březen 2022 jen 777 s podílem 1,64 %.

Enyaq je aktuálně králem mezi elektromobily v Česku.
Ale také to nakonec může být skutečně tak, že zájem o elektromobily v Česku roste, protože se výrobci aktuálně předhánějí různými pobídkami, aby prodali více elektrik a vylepšili si emisní flotilové skóre.
Abychom mohli reálně posoudit, do jaké míry skutečně stoupl nebo klesl zájem o elektromobily v Česku (a také souboj Škoda vs. Tesla), musíme počkat na výsledky prvního pololetí, třetího čtvrtletí a pak hlavně na celkový souhrn letošního roku. Tam se pravda ukáže!