Článek
Jsou elektromobily nespolehlivé? Ne tak úplně. Ukázalo se, že u některých elektromobilů se poruchovost vyskytovala více, u jiných zase méně – ostatně, jako tomu je i u spalovacích aut. Zajímavé však je, že dražší a luxusnější elektromobil automaticky neznamená vyšší spolehlivost.
Přejděme tedy k věci – vycházíme ze studie, kterou provedla společnost jménem Which?, která má sídlo ve Velké Británii. Firma má za cíl podporovat informovanost spotřebitelů tím, že dané produkty testuje a případně poukáže na nedostatky dle svých slov „podřadných“ produktů či služeb. Celkově tato firma usiluje o zvyšování povědomí o právech z hlediska spotřebitelů, s čímž souvisí i nabídka poradenství.
Nejlepší skóre? Konvenční „samodobíjecí“ hybridy
Jak původně uvedl britský deník Daily Mail na svých stránkách, firma Which? studovala zkušenosti spotřebitelů tradičních spalovacích vozidel a elektromobilů v prvních čtyřech letech vlastnictví vozidel.
V průzkumu vyzpovídali celkem 48 tisíc spotřebitelů, kteří dohromady vlastní 57 tisíc vozů s různým typem pohonu. Z těchto téměř padesáti tisíc motoristů hlásili nejméně poruch majitelé konvenčních „samodobíjecích“ hybridů – v řeči čísel s nimi mělo problém 17 procent oslovený, zhruba každý šestý.
Na druhém místě byly klasické benzinové vozy s 19 procenty, na třetím místě pak byly opět hybridní vozy, tentokrát tzv. plug-in hybridní s 28 procenty. Za plug-in hybridy se ve spolehlivosti umístily naftové vozy s 29 procenty a poté, na nelichotivém posledním místě, skončily elektromobily s podílem 31 procent hlášených poruch. Jen pro upřesnění – z oněch 57 tisíc vozů vlastněných 48 tisíci majiteli bylo elektromobilů přesně 2 184.
Zajímá vás stejně tak jako nás, co se mohlo pokazit na elektromobilech, když jsou konstrukčně o tolik jednodušší oproti spalovacím vozům? Překvapivě šlo především o poruchy softwarového charakteru, nikoliv o poruchy samotných elektromotorů nebo baterií – alespoň tedy v těchto případech, tedy u vozů se stářím do 4 let.
Nejdražší není nutně nejlepší
„Je chvályhodné, že se motoristé začínají přiklánět k vozům, které jsou šetrnější k životnímu prostředí, stejně tak je ale důležité, aby tito lidé za své peníze dostali kvalitní produkt,“ sdělila Lisa Barber, editorka domácích produktů a služeb u společnosti Which?.
„Překvapivě to byly zrovna elektromobily, které potvrdily, že vyšší cenovka nemusí nutně znamenat vyšší kvalitu,“ přiznala Barber. „Přesně to je jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli udělat tento průzkum – aby lidé před touto nemalou investicí vložili svou důvěru do výrobců, kteří jsou toho hodni.“
Studie: Nejspolehlivější vozy jsou hybridy, elektromobily se umístily na chvostu
Celkové statistiky společnosti Which?
Pohon vozu | Jedna nebo více závad | Závada znemožňující jízdu nebo opětovný rozjezd | Průměrná doba strávená v servisu |
---|---|---|---|
Konvenční hybrid | 17,3 % | 5,6 % | 3,9 |
Benzinový motor | 18,6 % | 3,5 % | 3 |
Plug-in hybrid | 27,5 % | 5,4 % | 4,2 |
Naftový motor | 29,1 % | 6,9 % | 3,8 |
Elektrický pohon | 31,4 % | 8,1 % | 5,1 |
Proto je dobré vzpomenout statistiky související s automobilkou Tesla, která je považována za jakéhosi pionýra v oblasti technologií. V některých částech světa jde téměř o synonymum luxusního elektromobilu. Ze všech elektromobilů však byly právě Tesly nejporuchovější.
Z testovaných vozů do čtyř let stáří hlásilo celých 39 procent majitelů vozů značky Tesla během loňského roku alespoň jednu závadu, 5 procent majitelů potom hlásilo totální poruchu znemožňující pokračování v jízdě, případně poruchu znemožňující odjet z místa, kde parkovali.
Ne všechny elektromobily jsou nespolehlivé
Na druhé stránce spektra – a to jak cenově, tak i co do spolehlivosti – se nachází korejská automobilka Kia. Její elektromobil e-Niro si vedl velice dobře s pouhými 17 procenty hlášených poruch během roku 2021. Pouhé jedno procento majitelů potom nahlásilo poruchu znemožňující odjetí z místa nebo pokračování v jízdě.
Na druhou stranu je pravda, že nejen servis a údržba, ale i poruchy tu a tam do života motoristů patří. S tím souvisí i doba, po kterou jsme bez našeho plechového parťáka – tedy doba, kterou vůz stráví v servisu.
Tohle byla asi jediná oblast, kde si Tesla vedla dobře – její zákazníci při poruše byli bez vozu pouze 3,5 dne, oproti 8,5 dne v případě vozu Kia e-Niro. Je to však jen minimální náplast na nelichotivé výsledky vozů Tesla. Doba opravy u spalovacích vozů se pak pohybovala v rozmezí 3–4 dnů.
Výsledek průzkumu patrně každý uchopíme za jiný konec, zatvrzelým „elektroskeptikům“ však nejspíš (alespoň částečně) bude učiněno za dost – pokud tedy pomineme kvalitní práci, kterou odvádí například Kia. Staromilci prosazující klasické motory tak patrně budou spokojeni, fanoušci hybridů nadšeni a uživatelé elektromobilů nám vysvětlí, že je opravy vyjdou levněji, ušetří za servis a za provoz.