Článek
Není žádným tajemstvím, že si Škoda pro letošek přichystala hned několik novinek. Těmi nejdůležitějšími jsou pochopitelně nové generace vlajkových modelů –Superbu a Kodiaqu. O jejich blížícím se příchodu jsme vás již informovali, ale fakticky o nich víme jen velmi málo. Jak do jejich tvarů promluví nový designový jazyk automobilky? Jak moc elektrifikované budou jejich pohonné jednotky? Jaké technologické novinky představí? To se dozvíme již v první půlce letošního roku. Do konce roku však dorazí ještě dva očekávané facelifty –pro crossover Kamiq a technicky spřízněný kompakt Scala. Právě Scala bude hlavním tématem tohoto článku, protože letos slaví páté výročí od svého představení a pro nás je to skvělá příležitost si ji připomenout…
Pár týdnů před izraelskou premiérou se začalo proslýchat, že by se tehdy plánovaný žhavý model Škodovky mohl jmenovat Rapid či spíše Felicia, což způsobilo takový rozruch, že dne 18. října 2018 automobilka vydala tiskovou zprávu, kde název oficiálně Scala prozradila.
Začátkem prosince 2018 automobilka vůz představila a už v následujícím roce sezvala takřka všechny evropské novináře do Chorvatska, kde novodobý hatchback naplno předvedla a zahájila jeho prodej (4/2019).
Výsledky prvních testů byly většinově pozitivní a někteří hovořili i tom, že Scala využívající platformu Pola jezdí lépe než tehdy aktuální (motorizacemi srovnatelný) sedmičkový Golf. Možná i proto si tento vůz do své flotily přibrala britská a pár let na to i česká policie.
Výrobní statistiky, které nám Škodovka před nějakým časem poskytla, hovoří o letopočtu 2019 jako o roce startu plné sériové produkce. Od února do prosince vzniklo takřka 55 tisíc exemplářů, přičemž nejhojněji byla zastoupená motorizace 1,0 TSI 81 kW s manuálem (41 %), následovaná 110kW zážehovou patnáctistovkou s DSG (19 %).
Třetím nejžádanějším motorem byl v roce 2019 diesel 1,6 TDI 85 kW s manuálem (10,4 %) a jako perličku zde máme pár jednotek kusů s jednotkou 1.6 MPI určených pro mimoevropské trhy.
V celkovém součtu pak dominovaly manuální převodovky, které si přivlastnily 63% podíl, zatímco samočinnému řazení zbyl 37% podíl. Nejspíš se to neví, ale toho času vzniklo také 26 hatchbacků Scala ve fešácké výbavě Monte Carlo.
Zrod CNG a edice Clever
Rok 2020 byl pro Scalu zásadní hned ve dvou věcech. Prvně naběhla výroba modelů na CNG a dále se mezi kupujícími rozmohla obliba automatických převodovek. Jednoduše obecenstvo začalo více utrácet.
Řečí čísel se před třemi roky narodilo více než 58 tisíc kopií Scala, přičemž nejpopulárnější motorizací byl opět zážehový litr 81/85 kW s manuálem (22,9 %), ovšem na záda mu dýchal diesel 1,6 TDI 85 kW DSG (17,5 %) a benzinový litr 81 kW opět s automatem DSG (17,1 %).
Podíl manuálních a automatických převodovek se tedy změnil na 52,7 % vs. 47,3 %, což znamenalo výrazné posílení samočinného řazení oproti roku 2019. Pokud jde o motorizaci CNG, tak ta si z celkového počtu vyrobených kusů uloupla pouhý 3,5% podíl.
Ve 48. týdnu roku 2020 naběhla rovněž produkce speciální edice Scala Clever, kterou jste mohli nakoupit například v Německu. Správně tipujete, že se série lišila výbavovými prvky a plaketou CLEVER na blatnících vozu.
V tomto roce vznikl též žákovský vůz Škoda Slavia, což je bílý roadster (či spider, chcete-li) s 20palcovými disky z Kodiaqu RS inspirovaný právě Scalou.
Základní výbava? Nezájem!
Dva roky nazpět (2021) bylo jasno i z hlediska výbav, kdy na některých trzích ani nenabízený základ Active takřka nikoho nezajímal, protože většina kupujících už od roku 2019 nejčastěji volila druhý stupeň Ambition, následovaný stupněm Style. Dokonce i vrcholové Monte Carlo v roce 2020 základ takřka dohnalo a v roce 2021 jej dokonce výrazně předčilo.
Data o motorizacích pak ještě ukazují, že po ukončení produkce dieselů se klientela přeorientovala na benziny, nicméně celkový počet vyrobených kusů kvůli krizi klesl na cirka 44 tisíc.
S podílem 32,3 % tedy vyhrála jednotka 1,0 TSI 81/85 kW s manuálem, znovu následovaná 1,0 TSI 81 kW s DSG (23,7 %), přičemž na třetí pozici se vyhoupla motorizace 1,5 TSI 110 kW s automatem DSG (14,7 %). Bramboru si pak odnesla zážehová patnáctistovka s manuálem (13,2 %).
Pokud jde o CNG, vždy nabízené výhradně jako 1,0 TGI s manuální převodovkou, tak to celkovým podílem kleslo na 2,7 %. Zemní plyn prostě tolik „nefrčel“, přitom jde o velmi úspornou motorizaci.
Podíl manuál vs. automat se stabilizoval na hodnotě 60,3 % vs. 39,7 % a opět tu máme jednu zajímavost, tentokrát srovnání se sesterským Kamiqem, který Scalu před dvěma lety výrobně rozdrtil. Ono 44 229 kusů hatchbacků se nemůže rovnat 92 941 vzniknuvším SUV.
To za rok 2021 není vše, jelikož od 48. týdne odstartovala produkce další speciální edice, příznačně nazvané Tour. Svého času pro Německo určený vůz lišící se výbavou a blatníkovou plaketou stál od 24 490 EUR, což bylo předloni v přepočtu 628 tisíc korun s lokální daní.
Ještě stále nekončíme, protože se začátkem 2021 představila ostrá Scala Edition S, určená opět pro německý trh, na níž spolupracovala tuningová společnost ABT. Jako základ posloužila výbava Monte Carlo s motorizací 1,5 TSI 110 kW (150 k), kterou Němci poladili na 140 kW, tedy na 190 koní!
Vzrostl i krouťák na 290 Nm, podvozek šel domů o 15 mm, změnil se bodykit, tovární záruka však zůstala a jako převodovka šel zvolit pouze mechanicky ovládaný šestikvalt. No všechno správně.
A víte, co mi odpověděli ze zastoupení Škoda Auto, když jsem jim napsal, že bych rád testovací jízdu, že bych si do Německa dojel a jestli by bylo možné se v Edition S krátce svézt? Napsali „ne“, jen trochu obsáhlejší formou.
Rivalita s Nošovicemi
Vloni se na poli modelu Scala zase nic tak zvláštního nestalo. Pro nezájem došlo ke stažení varianty na CNG z vybraných trhů včetně toho našeho a objevily se další špionážní fotky modernizované Scaly. Mimochodem s plynovými modely (CNG) Škodovka končí celoplošně a úplně, nahradit je chce elektromobily.
Původně se měl zmiňovaný facelift představit právě koncem roku 2022, nicméně nejnovější zprávy premiéru odsunuly až na letošek, kdy má být příval novinek skutečně monstrózní, neb se čeká na omlazený Kamiq, druhou generaci Kodiaqu a čtvrtou generaci Superbu.
Ohlédneme-li se zpět do let minulých, tak můžeme zhodnotit tuzemské prodejní úspěchy Scaly díky statistikám Svazu dovozců automobilů. Už v roce zahájení prodejů, tedy 4/2019, auto získalo cirka 14 % podíl na trhu a skončilo na krásném třetím místě v segmentu nižší střední třídy osobních automobilů.
Rok 2020 znamenal první příčku a takřka 24% tržní podíl, ovšem předloni s takřka totožným podílem model spadl na druhou pozici, protože se role lídra ujal Hyundai i30. Vloni pak znovu vyhrála nošovická i30, přičemž Scala si podílově o pár procent pohoršila.
Důstojný nástupce Škody Rapid se do příchodu modernizace, která by se měla ukázat v polovině tohoto roku (2023), patrně nebude pouštět do žádných velkých akcí. Ani samotný facelift by se neměl nést v kdovíjak megalomanském duchu, spíše čekejme podobný design jako u čtvrté Fabie.
A možná právě to prodeje faceliftovaného hatchbacku ještě nakopne, jelikož díky svému aktuálnímu objemu kufru 467 litrů a bohatému interiérovému prostoru jde o jediný kompaktní model Škodovky, který může alespoň zčásti nahradit končící kombíkovou Fabii s královským 530litrovým zavazadelníkem.