Článek
Od začátku letošního roku smí do autoškoly na skupinu B nastoupit člověk, jemuž je už 15,5 roku, ovšem v den složení závěrečných zkoušek musí jít o 17letého jedince. Podrobněji o L17 se dočtete ZDE.
Tento stále diskutovaný systém nazvaný L17 má šlechetnou myšlenku, a to snížit nehodovost mladých tím, že se začátečník pod dozorem mentora tzv. vyjezdí a po osmnáctém roce nastupuje do provozu sám a s porcí zkušeností, ovšem praktické provedení systému L17 už samotní autoškoláci nevidí vždy úplně růžově.
Každopádně o výcvik nezletilých je přes všechny neduhy systému už poměrně zájem, ačkoli stále převyšuje počet těch, kteří se autoškolu rozhodnou dělat až v osmnácti letech, protože ti pak mohou řídit sami a bez zapsaného mentora.
Podle dat od Ministerstva dopravy České republiky bylo od začátku letošního roku ke konci května 2024 evidováno celkem 7 797 sedmnáctiletých řidičů, z nich už 6 745 mělo převzatý řidičský průkaz. Našli se ovšem tři hříšníci, kteří už o řidičák přišli.
Od 1. ledna 2024 opět ke konci května téhož roku Ministerstvo evidovalo celkem 22 955 osmnáctiletých řidičů, z nich už 20 863 mělo toho času řidičák fyzicky v držení. Celých 25 čerstvě plnoletých řidičů ovšem už o svoje papíry letos stihlo přijít.
Vyjádříme-li tato data čísly, tak jsme ke konci května (počet nových řidičů denně roste) měli celkem 30 752 (7 797 + 22 955) čerstvých řidičů, z toho tedy 25,3 % 17letých a 74,7 % 18letých. To znamená, že nezletilí pod dozorem mentora už dosáhli čtvrtinového podílu, což odráží reálný zájem o systém L17.
Zajímavostí je, že od začátku roku 2024 ke konci května bylo evidováno 12 873 „mentorství“, tedy výkon činnosti mentora s tím, že jeden mentor může mít více 17letých řidičů. Ovšem platných jich ke konci května 2024 bylo jen 10 835, což znamená, že 2 038 mentorství pozbylo platnosti. Třeba i kvůli tomu, že dotyčný mentor dostal trestné body.
Mentory jako takové od začátku roku dělalo už celkem 12 711 osob, z toho 6 539 mužů a 6 172 žen (51,4 % vs. 48,6 %), ovšem ke konci května platných mentorů bylo 10 711 (tedy 2 000 mentorů odpadlo), konkrétně 5 525 mužů a 5 186 žen (51,5 % vs. 48,5 %).
Z těchto dat lze navíc vyčíst, že mentorů-odpadlíků bylo více mužů než žen, konkrétně tedy 1 014 vs. 986. Ačkoli tedy rozdíl 28 osob skutečně není kdovíjak zásadní.
Ať je systém L17 aktuálně jakkoli diskutovaný či kontroverzní, je spíše pravděpodobné, že se bude postupně vyvíjet a upravovat, protože letošní pilotní rok provozu dá jeho tvůrcům jednak zpětnou vazbu a také se v lednu 2025 dočkáme policejních statistik o dopravní nehodovosti, které nám reálně napoví, jestli především smrtelné bouračky u mladých řidičů klesly.