Hlavní obsah

Řízení od 17 let má první zajímavá data. Kontroverzní novinka je úspěšnější, než se čekalo

Foto: M. Jirák, Asociace autoškol

Motoristická novinka letošního roku, tedy řízení od 17 let pod dozorem mentora, má navzdory některým kontroverzím tendenci stoupat a budit větší zájem mladých o brzké nastoupení do ostrého provozu. Od Ministerstva dopravy jsme získali zajímavá data, která ukazují, jak na tom začínající šoféři jsou a třeba kolik z nich už o čerstvý řidičák přišlo.

Článek

Od začátku letošního roku smí do autoškoly na skupinu B nastoupit člověk, jemuž je už 15,5 roku, ovšem v den složení závěrečných zkoušek musí jít o 17letého jedince. Podrobněji o L17 se dočtete ZDE.

Tento stále diskutovaný systém nazvaný L17 má šlechetnou myšlenku, a to snížit nehodovost mladých tím, že se začátečník pod dozorem mentora tzv. vyjezdí a po osmnáctém roce nastupuje do provozu sám a s porcí zkušeností, ovšem praktické provedení systému L17 už samotní autoškoláci nevidí vždy úplně růžově.

Foto: Michal Jirák

Autoškoly se k systému L17 staví různě a mnozí k němu mají výtky.

Každopádně o výcvik nezletilých je přes všechny neduhy systému už poměrně zájem, ačkoli stále převyšuje počet těch, kteří se autoškolu rozhodnou dělat až v osmnácti letech, protože ti pak mohou řídit sami a bez zapsaného mentora.

Podle dat od Ministerstva dopravy České republiky bylo od začátku letošního roku ke konci května 2024 evidováno celkem 7 797 sedmnáctiletých řidičů, z nich už 6 745 mělo převzatý řidičský průkaz. Našli se ovšem tři hříšníci, kteří už o řidičák přišli.

Od 1. ledna 2024 opět ke konci května téhož roku Ministerstvo evidovalo celkem 22 955 osmnáctiletých řidičů, z nich už 20 863 mělo toho času řidičák fyzicky v držení. Celých 25 čerstvě plnoletých řidičů ovšem už o svoje papíry letos stihlo přijít.

Foto: Lukáš Kukla

Tři 17letí už přišli o svoje čerstvé papíry, a to povinné jízdě s mentorem navzdory.

Vyjádříme-li tato data čísly, tak jsme ke konci května (počet nových řidičů denně roste) měli celkem 30 752 (7 797 + 22 955) čerstvých řidičů, z toho tedy 25,3 % 17letých a 74,7 % 18letých. To znamená, že nezletilí pod dozorem mentora už dosáhli čtvrtinového podílu, což odráží reálný zájem o systém L17.

Zajímavostí je, že od začátku roku 2024 ke konci května bylo evidováno 12 873 „mentorství“, tedy výkon činnosti mentora s tím, že jeden mentor může mít více 17letých řidičů. Ovšem platných jich ke konci května 2024 bylo jen 10 835, což znamená, že 2 038 mentorství pozbylo platnosti. Třeba i kvůli tomu, že dotyčný mentor dostal trestné body.

Foto: Asociace autoškol

Mezi registrovanými mentory L17 jen těsně převládají muži.

Mentory jako takové od začátku roku dělalo už celkem 12 711 osob, z toho 6 539 mužů a 6 172 žen (51,4 % vs. 48,6 %), ovšem ke konci května platných mentorů bylo 10 711 (tedy 2 000 mentorů odpadlo), konkrétně 5 525 mužů a 5 186 žen (51,5 % vs. 48,5 %).

Z těchto dat lze navíc vyčíst, že mentorů-odpadlíků bylo více mužů než žen, konkrétně tedy 1 014 vs. 986. Ačkoli tedy rozdíl 28 osob skutečně není kdovíjak zásadní.

Ať je systém L17 aktuálně jakkoli diskutovaný či kontroverzní, je spíše pravděpodobné, že se bude postupně vyvíjet a upravovat, protože letošní pilotní rok provozu dá jeho tvůrcům jednak zpětnou vazbu a také se v lednu 2025 dočkáme policejních statistik o dopravní nehodovosti, které nám reálně napoví, jestli především smrtelné bouračky u mladých řidičů klesly.

Načítám