Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Získat řidičák na auto, motorku či náklaďák je postupem času náročnější a náročnější, přičemž vyhlídky na to, že by to v budoucnu mělo jít snadněji, jdou označit až za komické. Silniční provoz totiž platí za poměrně nebezpečný, a „papíry“ by neměl získat jen tak někdo. Ačkoli statistiky odpovídají spíše opaku.
Od Ministerstva dopravy (tímto děkujeme) jsme totiž získali data za období mezi roky 2019 a 2023 o (ne)úspěšnosti žadatelů o první řidičák napříč skupinami, novou skupinu anebo o vrácení řidičáku po vybodování se.
Za sledované pětileté období bylo zahájeno více než půl milionu zkoušek z předpisů a skoro 480 tisíc praktických jízdních zkoušek. Nejslabším byl z hlediska počtu zahájení zkoušek a jízd rok 2020, pochopitelně kvůli pandemii. Nejsilnějším naopak rok 2021, opět v návaznosti na koronavirus, tentokrát ovšem na jeho konec.
Rok | Počet zahájených testů |
---|---|
2019 | 102 290 |
2020 | 80 863 |
2021 | 108 458 |
2022 | 105 193 |
2023 | 107 297 |
Celkem | 504 101 |
Rok | Počet zahájených testů |
2019 | 97 168 |
2020 | 77 538 |
2021 | 102 172 |
2022 | 99 942 |
2023 | 101 597 |
Celkem | 478 417 |
Rok 2019
Další tabulky nám odhalí, kolik žadatelů o řidičák, novou skupinu anebo o vrácení řidičáku v daný rok uspělo (dokončený test) a neuspělo (nedokončený test). A také, na kolikátý pokus! Jestli na první, druhý anebo třetí a další.
Neúspěšné testy | Počet testů | % podíl |
---|---|---|
1. pokus | 1 207 | 1,2 % |
2. pokus | 575 | 0,6 % |
3 a více pokusů | 1006 | 1,0 % |
Celkem | 2 788 | 2,7 % |
Úspěšné testy | Počet testů | % podíl |
1. pokus | 82 174 | 80,3 % |
2. pokus | 12 347 | 12,1 % |
3 a více pokusů | 4 981 | 4,9 % |
Celkem | 99 502 | 97,3 % |
V roce 2019 byla krásná celková úspěšnost elektronických testů 97,3 % a pouze 1,0 % finální neúspěšnosti (tj. žadatel zkoušky nezvládl ani opakovaně). Dále můžeme vyčíst, že čtyři pětiny žadatelů testy zvládly na poprvé. Ale co jízdy?
Neúspěšné jízdy | Počet jízd | % podíl |
---|---|---|
1. pokus | 1 242 | 1,3 % |
2. pokus | 897 | 0,9 % |
3 a více pokusů | 2 195 | 2,3 % |
Celkem | 4 334 | 4,5 % |
Úspěšné jízdy | Počet jízd | % podíl |
1. pokus | 60 552 | 62,3 % |
2. pokus | 17 997 | 18,5 % |
3 a více pokusů | 14 285 | 14,7 % |
Celkem | 92 834 | 95,5 % |
Z hlediska jízd jsme na tom v Česku byli v roce 2019 o něco hůře než v testech, protože přes praktickou zkoušku se nakonec úspěšně probojovalo 95,5 % žadatelů, kteří k ní byli připuštěni. Na třetí a další pokusy poté „vyletělo“ 4,5 % žadatelů.
Rok 2020
Rok 2020 byl covidový, takže v něm bylo autoškolství v nuceném útlumu, což se projevilo na celkových číslech žadatelů i vykonaných zkoušek.
Neúspěšné testy | Počet testů | % podíl |
---|---|---|
1. pokus | 909 | 1,1 % |
2. pokus | 485 | 0,6 % |
3 a více pokusů | 624 | 0,8 % |
Celkem | 2 018 | 2,5 % |
Úspěšné testy | Počet testů | % podíl |
1. pokus | 66 113 | 81,8 % |
2. pokus | 92 45 | 11,4 % |
3 a více pokusů | 34 87 | 4,3 % |
Celkem | 78 845 | 97,5 % |
V součtu úspěchu elektronických testů došlo v roce 2020 k navýšení celkově úspěšných žadatelů o 0,2 % na 97,5 %. O 0,2 % také klesl podíl těch, kteří „písemné“ testy nedali ani na třetí a další pokusy. A opět se podívejme na jízdy.
Neúspěšné jízdy | Počet jízd | % podíl |
---|---|---|
1. pokus | 1 015 | 1,3 % |
2. pokus | 792 | 1,0 % |
3 a více pokusů | 1 619 | 2,1 % |
Celkem | 3 426 | 4,4 % |
Úspěšné jízdy | Počet jízd | % podíl |
1. pokus | 49 201 | 63,5 % |
2. pokus | 14 466 | 18,7 % |
3 a více pokusů | 10 445 | 13,5 % |
Celkem | 74 112 | 95,6 % |
Také v oblasti jízd došlo ke zlepšení. V roce 2020 autoškolské jízdy ani na třetí pokus neudělalo jen 2,1 % uchazečů (lepší o 0,2 % ve srovnání s rokem 2019). Celková úspěšnost součtu prvního, druhého, třetího a dalších pokusů pak vzrostla o 0,1 % na 95,6 %.
Rok 2021
Nejsilnější autoškolský rok z v rámci sledované pětiletky se nesl v duchu velmi mírného statistického poklesu úspěšnosti žadatelů.
Neúspěšné testy | Počet testů | % podíl |
---|---|---|
1. pokus | 1 224 | 1,1 % |
2. pokus | 750 | 0,7 % |
3 a více pokusů | 1 042 | 1,0 % |
Celkem | 3 016 | 2,8 % |
Úspěšné testy | Počet testů | % podíl |
1. pokus | 89 930 | 82,9 % |
2. pokus | 11 826 | 10,9 % |
3 a více pokusů | 3 686 | 3,4 % |
Celkem | 105 442 | 97,2 % |
Ve srovnání s rokem 2020 sice v roce 2021 stoupl počet žadatelů, kteří nebyli v testech úspěšní, ale zase stoupl počet těch, kteří testy dali na poprvé. A stále jich bylo okolo čtyř pětin.
Neúspěšné jízdy | Počet jízd | % podíl |
---|---|---|
1. pokus | 1 415 | 1,4 % |
2. pokus | 1 191 | 1,2 % |
3 a více pokusů | 2 463 | 2,4 % |
Celkem | 5 069 | 5,0 % |
Úspěšné jízdy | Počet jízd | % podíl |
1. pokus | 64 755 | 63,4 % |
2. pokus | 19 490 | 19,1 % |
3 a více pokusů | 12 858 | 12,6 % |
Celkem | 97 103 | 95,0 % |
S jízdami už je to o trochu horší, jelikož definitivním neúspěchem skončilo 2,4 % praktických jízd. A těch celkově úspěšných bylo 95 %, tedy o 0,6 % méně než v roce 2020.
Rok 2022
Před dvěma lety se situace začala stabilizovat a hnací motory ekonomiky vracet do normálu. Na testech a jízdách se to projevilo vesměs jen drobnými výkyvy pořadí úspěšnosti.
Neúspěšné testy | Počet testů | % podíl |
---|---|---|
1. pokus | 945 | 0,9 % |
2. pokus | 823 | 0,8 % |
3 a více pokusů | 1 227 | 1,2 % |
Celkem | 2 995 | 2,8 % |
Úspěšné testy | Počet testů | % podíl |
1. pokus | 85 918 | 81,7 % |
2. pokus | 12 408 | 11,8 % |
3 a více pokusů | 3 872 | 3,7 % |
Celkem | 102 198 | 97,2 % |
Z hlediska absolutních čísel úspěchu a neúspěchu žadatelů v rámci elektronických testů to bylo stejné jako v roce 2021. Klesl podíl těch, kteří testy nedali na poprvé, ale stoupl u těch, kteří teoretickou část nedali definitivně.
Neúspěšné jízdy | Počet jízd | % podíl |
---|---|---|
1. pokus | 1 217 | 1,2 % |
2. pokus | 1 098 | 1,1 % |
3 a více pokusů | 2 543 | 2,5 % |
Celkem | 4 858 | 4,9 % |
Úspěšné jízdy | Počet jízd | % podíl |
1. pokus | 63 352 | 63,4 % |
2. pokus | 19 322 | 19,3 % |
3 a více pokusů | 12 410 | 12,4 % |
Celkem | 95 084 | 95,1 % |
Tabulka nám opět ukazuje pouze drobné výkyvy ve srovnání s rokem 2021. Stále byla celková úspěšnost velmi vysoká.
Rok 2023
Vloni (2023) to bylo zajímavé hlavně kvůli tomu, že uchazeči více chybovali v teoretických testech, ale naopak praktické jízdy pak vykázaly statistický nárůst úspěšnosti.
Neúspěšné testy | Počet testů | % podíl |
---|---|---|
1. pokus | 1 032 | 1,0 % |
2. pokus | 892 | 0,8 % |
3 a více pokusů | 1 298 | 1,2 % |
Celkem | 3 222 | 3,0 % |
Úspěšné testy | Počet testů | % podíl |
1. pokus | 86 634 | 80,7 % |
2. pokus | 13 172 | 12,3 % |
3 a více pokusů | 4 269 | 4,0 % |
Celkem | 104 075 | 97,0 % |
Rok 2023 tedy přinesl velmi mírné zhoršení oproti roku 2022 v oblasti úspěšnosti teoretických testů ověřujících znalosti dopravních předpisů. O něco více žadatelů o řidičák také testy pokazilo na první pokus.
Neúspěšné jízdy | Počet jízd | % podíl |
---|---|---|
1. pokus | 1 131 | 1,1 % |
2. pokus | 1 131 | 1,1 % |
3 a více pokusů | 2 363 | 2,3 % |
Celkem | 4 625 | 4,5 % |
Úspěšné jízdy | Počet jízd | % podíl |
1. pokus | 64 878 | 63,9 % |
2. pokus | 19 580 | 19,3 % |
3 a více pokusů | 12 514 | 12,3 % |
Celkem | 96 972 | 95,4 % |
Vloni žadatelům o řidičák šly praktické jízdy lépe než v roce 2022. Zajímavostí také je, že na vlas stejný počet lidí nezvládl praktické jízdy na poprvé a na podruhé.
Tvrdá data od Ministerstva dopravy nám tak ukazují, že celková neúspěšnost žadatelů o řidičák je v naší republice velmi nízká a že „papíry“ zatím dostane takřka každý. Určitým posunem jsou nové sady testových otázek, které odrážejí současný provoz a nahrazují otázky přes 30 let staré. Někteří autoškoláci i dopravní psychologové si nicméně myslí, že povinné psychotesty by na naše silnice nepustily zhruba polovinu nových žadatelů. Kdoví, třeba se k tomu jednou dopracujeme…