Článek
Kromě toho, že rok 2024 znamená řadu legislativních změn, které se dotknou každého motoristy, budou se otevírat a zahajovat dálnice i silnice první třídy. A na dosavadní republikové poměry půjde o docela slušná čísla.
Otevření silnic 2023/2024
Připomeneme, že v roce 2023 bylo zprovozněno 15,4 km dálnic a 54,8 km silnic první třídy. Namátkou jde třeba o zkapacitnění obchvatu Loun, otevření jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu, dokončení druhé etapy dálnice D8 u Zdib, propojení Lechovic se Znojmem silnicí 1/53 a další.
V roce 2024 se plánuje otevřít 118,1 km dálnic a 29 km silnic první třídy. Půjde např. o zkapacitnění dálnice D7 u Chlumčan, přeložku dálnice D6 Krupá, otevře se podstatný kus dálnic D4 (směr na jih Čech) a D3 (pod Budějovicemi), stejně tak D55 směřující od Zlína k hranicím. A z Olomouce do Frýdku-Místku už by to také mělo jet kontinuálně po dálnici D48.
Zahájení výstavby silnic 2024
Z hlediska zahájení výstaveb to nejpodstatnější. Dálnice D11 směřující do Polska, další úseky D6 vedoucí do Karlových Varů, Dálnice D0 (Pražský okruh) východní část Běchovice–D1, další sekce D35, která jednou spojí Hradec Králové a Olomouc, konečná část D3 mířící k jižním hranicím a další.
Z hlediska silnic první třídy, obchvatů a křižovatek čekejte zahájení stavby v Hradci Králové, kde se po desítkách let začne budovat veledůležitá křižovatka Mileta, což buď vyústí v zefektivnění dopravy, nebo v podpálení města. Stavby obchvatu se dočkají např. Náchod, Sezemice, Plasy, Bruntál. Severní spojka čeká na České Budějovice, nicméně kopat se bude též v Plzni či Bečově nad Teplou.
Financování stavby silnic
Jistě se asi ptáte, kde se na tyhle stavební a udržovací práce vezmou peníze. Inu, podle vyjádření Ministerstva dopravy bude pro rok 2024 rekordní rozpočet. Tak doufáme, že to tak skutečně bude a peníze nezmizí do černých děr.
Státní fond dopravní infrastruktury (řeší i železnice) má disponovat sumou 150,5 miliardy, z čehož 26 miliard má tvořit dluhové financování a 32,1 miliardy připutovat z kasy Evropské unie.
Z tohoto rozpočtu má jít necelých 100 miliard na investiční výdaje (např. nové silnice, železnice) a zbytek na neinvestiční výdaje, což jsou např. energie, oprava a údržba, tiskové a publikační služby a podobné.
Podle vyjádření Ministerstva dopravy rozpočet počítá i s příspěvkem pro kraje na jejich silnice II. a III. třídy, v jehož rámci si kraje v roce 2024 rozdělí čtyři miliardy korun. Více než jedna miliarda korun pak půjde železničním dopravcům na podporu zavádění jednotného evropského zabezpečovače ETCS.
Nový úřad DESÚ
Tím nekončíme, jelikož i Ředitelství silnic a dálnic (to bude transformováno na státní podnik) by mělo mít v pokladničce 79 miliard, proto je vyhlídka, že se bude stavět, stavět a zase stavět. Totiž, aktuálně je v Česku rozestavěno asi 184 km dálnic a 64 km silnic první třídy.
Rok 2024 je rokem vzniku nového úřadu se zkratkou DESÚ. Dopravní a energetický stavební úřad převezme agendu pro územní řízení a povolování staveb a dále bude odvolacím správním orgánem proti rozhodnutím krajských stavebních úřadů pro nevyhrazené stavby dopravní a energetické infrastruktury.
Nový úřad od samospráv převezme vyvlastňovací řízení a od krajských hygienických stanic posuzování ochrany veřejného zdraví u staveb. Opět by to mělo přinést větší efektivitu, když bude vše pod jednou střechou.
Kromě toho jsou pro rok 2024 aktuální nové dopravní značky, zpřísnění bodového systému, kdy de facto padají sledované přestupky, nebo třeba řízení od 17 let pod dozorem mentora. Je toho dost, takže uvidíme, jak si to všechno nakonec sedne.