Článek
Z dat a poznatků Svazu dovozců automobilů (SDA) vyplývá, že se za první tři měsíce letošního roku v Česku registrovalo 47 391 nových osobních automobilů. To je o 4 % méně oproti stejnému období roku 2021, oproti prvnímu kvartálu roku 2019 – tedy poslednímu roku před pandemií a následnou krizí dodavatelů – se jedná o pád o 20,5 %.
O nová auta je nicméně zájem, dokazuje to velký převis poptávky nad nabídkou. Většina výrobců má však snížené výrobní kapacity kvůli chybějícím komponentům, a nedochází tak k naplnění odložené poptávky z předchozích let. To znamená, že firmy a soukromí majitelé, kteří neobměnili vozový park z důvodu pandemie covidu-19, ho neobnoví ani nyní, protože dostupnost aut se zhoršila. Situaci na trhu pak různými způsoby samozřejmě ovlivňuje i válka na Ukrajině – například Škodě chybí zde vyráběné kabelové svazky.
Vlivem nedostatku nových aut se tak výrazně zvýšila četnost dovozu. Ten v prvním čtvrtletí meziročně vzrostl o 28,6 % na 44 071 dovezených osobních aut. Teoreticky by tak mohlo letos dojít na situaci, která se odehrála naposledy před rokem 2010, kdy byl roční počet dovezených ojetin v Česku vyšší než počet registrovaných nových aut.
Zástupci SDA však varují před stářím dovážených ojetin. Průměrný věk je i kvůli zvyšujícím se cenám 10,5 roku. Podíl vozidel starších 10 let je 51 % ze všech dovozů, vozidel starší 15 let pak 22,3 %. Rozhodně tedy nedochází k obnově vozového parku, který je svým stářím – jak SDA dlouhodobě upozorňuje – na chvostu Evropské unie. Za námi už je jen Řecko, Rumunsko, Estonsko a Litva.
Stáří vozového parku je pochopitelně dáno tím, že 15 let staré auto dnes nepůsobí zdaleka tak zastarale a nemoderně, jako působilo třeba 15 let staré auto v roce 2010, ale stejně je potřeba brát v potaz několik faktorů. Tak zaprvé, v roce 2007 platila emisní norma Euro 3, což znamená ještě diesely bez filtrů pevných částic – které jsou dost důležité z pohledu zdraví obyvatel. Zadruhé jde i o bezpečnost – moderní auta jsou prostě bezpečnější, a to i z pohledu asistenčních systémů – jen základní protikolizní asistent, který má dnes téměř každé nové auto (a brzy bude muset mít každé nové auto), zvládne zabránit velkému počtu nehod.
Iniciativa ze strany státu je v nedohlednu
SDA se dlouhodobě snaží o to, aby za omlazení vozového parku ve jménu bezpečnosti, ekologie, ale i marží výrobců vozů bojoval i samotný stát. Od vydání loňského memoranda, které vyzývalo členy vlády k zajištění dotačního programu pro elektromobily, se ovšem nic moc nezměnilo. Dotační program se stále odkládá, byť peníze jsou vyčleněné a z velké části se jedná o možnost čerpat fondy EU.
S tím souvisí i tuzemská velmi nízká čísla registrací elektrických a plug-in hybridních aut. Letos bylo zatím zaregistrováno 777 elektromobilů (o 214 víc než za první čtvrtletí loňska) a 711 plug-in hybridů (o 233 méně než za první čtvrtletí loňska). Nízká obliba těchto alternativních pohonů potom samozřejmě znamená vysoké průměrné emise osobních aut v Česku – v porovnání se zbytkem EU jsme vysoko nad průměrem a pátí od konce.
Zázračná kategorie L
Jakkoliv situace na trhu osobních aut nevypadá dvakrát optimisticky, je tu jeden trh, kterému se obdivuhodně daří po celou „krizovou dobu“ – tedy již třetím rokem. Jde o kategorii L, tedy motocykly, čtyřkolky a tříkolky, která zažila dva mimořádně úspěšné roky a letos míří na další rekord.
Za první čtvrtletí se registrovalo 5 120 strojů, z toho to jen za březen byly rovné tři tisíce. A to se trh v březnu teprve začíná probouzet – trh nových motorek kopíruje motocyklovou sezonu, nejdůležitější měsíce jsou duben, květen, červen a červenec.
Důvodů, proč se motocyklům tak nesmírně daří, je hned několik. Během covidu si lidé s motorkou či čtyřkolkou prostě jen „dělali radost“ a vynahrazovali si třeba zkaženou dovolenou. Nyní už ale více platí, že jsou motorky na rozdíl od aut stále dobře dostupné, a zdražují oproti autům jen pozvolna. Krom toho má motorka či skútr – zejména v době, kdy cena benzinu kvůli ruské invazi na Ukrajinu vyletěla o desítky procent – ještě pár dalších výhod. Ty jsem shrnul v samostatném článku minulý týden.