Hlavní obsah

Prodeje v dubnu: Zvrat se nekoná, auta jdou dolů a motorky nahoru. Hitem jsou skútry

Foto: Lukáš Volšický

Pohled na objemové třídy hovoří jasně – nejvíce se mezi motorkami prodá malých skútrů. Hned za nimi je však kategorie velkých motorek přes 800 kubíků objemu

Je za námi první třetina roku 2022 a čísla registrací automobilů od Svazu dovozců automobilů (SDA) hovoří pořád stejně. Žádný zásadní obrat se nekoná a registrace nových aut se stále drží na relativně nízkých hodnotách. O to lépe se však daří dováženým ojetinám a pozoruhodný růst předvádí i nadále motorky.

Článek

Trh osobních aut je stále zatížen obavami z krizí a prodlouženými dodacími lhůtami, které způsobil nedostatek čipů a posléze válka na Ukrajině, takže nedochází k uspokojení odložené poptávky z doby covidu. Firmy tak neobnovují vozový park, což znamená, že na trhu nejsou ani mladé ojetiny, kterými by obnovili svůj vozový park soukromí majitelé, a vozí se starší ojetiny ze zahraničí. Všechny tyto aspekty mají neblahý vliv na stáří vozového parku, před kterým SDA dlouhodobě varuje.

V kategorii osobních aut se za duben registrovalo 14 714 nových vozů. Celkem to za období od ledna do dubna dělá 62 105 aut, což je o 9,35 % nižší číslo než v minulém roce, a oproti roku 2019 pozorujeme pokles dokonce 24,75 %.

Foto: SDA

Vývoj registrací osobních aut v měsících a letech

Výsledkem je, že dovozy ojetin téměř dohnaly registrace nových aut. Za čtyři měsíce letošního roku bylo dovezeno 57 729 aut, což je meziroční nárůst o 21,5 %. Průměrné stáří dovážených ojetých aut je potom 10,7 roku.

Podíváme-li se na složení trhu s novými auty, žádná velká překvapení se nekonají. Registracím stále vévodí Škoda, následuje Hyundai, Volkswagen, Toyota, Kia, Dacia, Ford, Mercedes Benz, Opel a BMW.

Mezi deseti nejprodávanějšími modely pak vévodí Škoda na sedmi pozicích. Mezi modely tuzemské automobilky se probojoval jen Hyundai i30 a Tucson a sesterská Kia Ceed.

Nejpopulárnější jsou stále vozy kategorie SUV (42,31 % trhu) a přetrvává taky popularita benzinových motorizací, které mají zastoupení 66,17 %. Registrace elektromobilů rostly za první čtyři měsíce o 37,45 %, což je ale způsobeno tím, že se pořád bavíme o velice nízkých číslech – konkrétně se u nás registrovalo 1 035 nových elektromobilů, zatímco loni to bylo 753. V podobném duchu naopak klesly plug-in hybridy – konkrétně o 25,6 % ze 1 324 registrací na 985. Z alternativních paliv tak dlouhodobě rostou akorát klasické hybridy bez vnějšího nabíjení.

Foto: SDA

Podíl obchodních tříd mezi osobními vozy za období 1–4/2022

Motocyklům sotva začala sezóna, ale na číslech už je to znát

Už od začátku covidu, a v průběhu následujících krizí, prudce rostla kategorie L, tedy motocyklů, čtyřkolek a tříkolek. Letošní měsíc březen byl rekordní, s rovnými třemi tisíci registrovanými stroji se jednalo o nejvyšší březnový počet v rámci sledovaného období od roku 2004. V dubnu přibylo registracích jen nepatrně méně, tedy 2 945, což je také velmi vysoký počet. A to se sezóna pořád teprve rozjíždí. Celkově to zatím vypadá, že motorky míří na další rekord a počet přes 20 000 registrací ročně, už třetím rokem v řadě.

Foto: SDA

Vývoj registrací v kategorii L

Podíváme-li se na podíl tříd rozdělených podle objemu motoru, nejvíc se v období leden-duben registrovalo v kategorii do 125 ccm (27,38 % trhu). To je dáno velkou popularitou malých městských skútrů. Na druhou stranu hned druhou nejsilnější kategorií je ta nejvyšší, nad 800 ccm (18,83 %). Což znamená, že lidé mají velký zájem i motorky s největšími kubaturami.

Foto: SDA

Podíl objemových tříd v kategorii L za období 1–4/2022

V žebříčku značek je na 1. místě Honda, následuje CF Moto, Yamaha, BMW, Piaggio, Jawa, KTM, Maxon, Kawasaki a Kentoya.

Související témata:
Načítám