Článek
Asistenční služby pro motoristy si lidé obvykle sjednávají k povinnému či havarijnímu pojištění, jelikož současná doba moc nepřeje ani banálním opravám svépomocí typu výměna žárovky. Jsou tedy situace, kdy se řidiči dostanou do problémů, ale neumí či si nemohou sami poradit.
Ono, když prostě roztrhnete pneumatiku, tak vás ani sada pro nouzové dojetí nezachrání a potřebujete „anděla“ s náhradním kolem. Nebo když vám dojde palivo někde v půli cesty a benzinka je daleko, také uvítáte „borce ve žlutém“, co dorazí s kanystrem. A co situace, kdy se auto samo zamkne nebo prostě jen porouchá?
Na takřka všechny tyhle motoristické trable ovšem existuje řešení, kterým jsou asistenční služby. Totiž doby, kdy pojišťovny nabízely jen povinné ručení a „havarijko“, jsou dávno pryč. Dnešní svět automobilů je daleko složitější.
Zeptali jsme se na tuhle problematiku v Kooperativě, kde nám od jejích specialistů dorazila nejen zajímavá statistika, ale rovněž dvě veselé historky z reálného života.
Možná vás to překvapí, ale jen pro Kooperativu zajišťují smluvní partneři asi 70 tisíc výjezdů ročně, přičemž nejčastěji lidé volají o pomoc při cestě na dovolenou nebo v zimě, která dělí motoristy na řidiče a majitele řidičského oprávnění.
Čísla z roku 2023 hovoří o tom, že přes 76 % asistenčních výjezdů bylo k poruše vozidla, zatímco zbylých bezmála 24 % k havárii. Nejvíce podle dostupných dat lidé potřebují pomoc, když jim selže motor, poté je až s velkým odstupem asistence při výměně kola.
To řidiči buď neumí, nemohou nebo prostě jen nemají rezervní kolo, které by mohli použít. Společnosti poskytující asistenční servis tak obvykle zvládnou nejen kolo vyměnit, ale případně ty lepší i náhradní disk s pneumatikou zapůjčit. A když to nejde? Tak odtah, popřípadě rovnou přesednutí do náhradního auta.
Hned po problémech s obutím vloni klienti Kooperativy řešili potřebu startu vozidla z externího zdroje, což je opět záležitost zejména zimy, kdy chladné počasí dá zabrat zejména starším 12voltovým akumulátorům.
Až někde v polovině statistiky jsou pak známé potíže typu zamčené auto, natankování jiného paliva nebo úplné vyčerpání paliva v nádrži. Na číslech je tak vidět, že jsou Češi v palivových ohledech připravenější a zodpovědnější (a také to bude jistě souviset s hustou sítí čerpacích stanic). Inu, koukněte sami na tabulku a TOP 30 nejčastějších poruch za rok 2023 řešených Kooperativou.
Porucha | Počet (2023) |
---|---|
Motor | 20 960 |
Výměna kola | 4 793 |
Spojka, převodovka | 3 576 |
Nastartování | 3 559 |
Chlazení, vodní hadice | 1 144 |
Alternátor | 1 099 |
Brzdy, brzdiče | 991 |
Startér | 860 |
Náboj, zavěšení kola, ložiska kola | 704 |
Jiné | 547 |
Klínový řemen | 477 |
Elektrické kabely propojovací | 475 |
Odemčení vozidla, zámky | 448 |
PHM – doplněno jiné | 424 |
Akumulátor, výměna | 361 |
Dobíjení – alternátor, regulace | 352 |
Poloosa | 334 |
Nouzový režim | 317 |
Zapalování, vstřikování, palivová pumpa | 301 |
Karoserie, rám | 167 |
PHM – došlé palivo (všechny druhy) | 154 |
Imobilizér, alarm | 134 |
Tlumiče, měchy | 126 |
Kompresor vzduchu | 122 |
Výfuk | 109 |
Čtyřcestný ventil | 103 |
Vstřikování | 88 |
Vzduch – zamrzlé, filtr, vysoušeč | 79 |
Diferenciál, rozvodovka | 67 |
Hadice vzduchové – propojovací | 55 |
Zástupci pojišťovny nám také sdělili, že počet zásahů každoročně roste, s čímž jsou spojeny i kuriózní případy, s nimiž si ale poskytovatelé asistenčního servisu musí umět poradit. Příkladem budiž trable jistého Asiata, kterému se porouchalo jeho vozidlo na dálnici, ale on i jeho spolujezdec lámanou češtinou dokázali pouze říct, že jsou na dálnici a že po ní jezdí mnoho aut. Nic bližšího o jejich poloze se operátorům zjistit nepodařilo.
Druhým takovým případem byla přílišná horlivost klienta, který si poškodil pneumatiku a zavolal pomoc, nicméně dojezdová doba asistenčního vozu je v Česku asi 45 minut (např. v Itálii klidně několik hodin), což dotyčnému nejspíš připadalo moc, tak se rozhodl o výměnu kola svépomocí.
Celá situace ovšem dopadla tak, že špatným umístěním heveru došlo k nechtěnému sjezdu vozidla do příkopu, takže místo zásahového vozu musel na místo dorazit vyprošťovací speciál.
Asistenční služby stojí v rámci připojištění obvykle pár stovek, nicméně ne každý po nich právě z finančních důvodů sáhne. Na druhou stranu „vyhrát“ nějakou tu závadu může skutečně každý, riziko samozřejmě roste s vyšším kilometrovým nájezdem. Vyplatí se rovněž sáhnout po krátkodobých připojištěních například při cestě na dovolenou.
Je jasné, že asistenční službu si můžete na přímo objednat i sami, pokud dojde na malér. Na druhou stranu se pak takový zásah nemusí vždy finančně vyplatit. Leckdy totiž připojištění stojí pakatel proti tomu, kolik za vás poté pojišťovna zaplatí poskytovateli asistence.