Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Inovovaný bodový systém platný od ledna 2024 přinesl svoje dopravní ovoce. Ubylo totiž nehod, úmrtí i přestupků, ovšem největší posun zaznamenal výběr pokut.
Rozdíly v nehodovosti mezi prvním pololetím 2023 a 2024 totiž nejsou kdovíjak výrazné. Letos jsme prozatím na 44 370 nehodách, což je pokles o 1,4 %. Za první letošní půlrok dopravní nehodu nezvládlo (zemřelo) 210 účastníků, což je o 9 méně než v polovině roku 2023, tedy pokles o 4,1 %. Ubylo rovněž těžce zraněných, a to o 23,4 % na 640 lidí.
Vloni v prvním pololetí policie evidovala 282 102 dopravních přestupků, letos jich zatím zaznamenala 279 968. To dělá rozdíl pouze 0,7 % (2 134). Osob chycených při řízení pod vlivem omamné látky (drogy, alkohol) ubylo z 3 589 na 3 141, což dělá pokles o 12,4 %.
Řidiči také nejspíš odložili mobily za jízdy, potažmo byli opatrnější, protože případů držení takového zařízení za jízdy bylo v první půlce 2023 celkem 18 062, zatímco v polovině letoška jde o 15 232 případů. A to je pokles o 15,6 %.
Nárůst zranění i pokut
Naopak nárůsty můžeme pozorovat u lehce zraněných osob. Těch bylo letos zatím celkem 11 037, což je o 452 osob více než za loňské první pololetí. Vyjádřeno procenty plus 4,3 %. Stoupla také hmotná škoda odhadnutá policisty, a to o 179,5 milionu korun na celkových 3,79 miliardy korun. To znamená nárůst o 5 %.
Za naprosto největšího skokana ovšem platí suma vybraná za pokuty, která zaznamenala raketový vzestup z 191 184 000 Kč na 380 616 000 Kč! A to je prosím navýšení o 189 432 000 Kč, tedy o 99 %! De facto dvojnásobek.
To nejhorší
Nejvíce dopravních nehod se prozatím stalo v rámci měsíců v květnu 2024 a v rámci dnů v pátek. Nejvíce lidí zemřelo v červnu 2024, zatímco nejtragičtějšími dny byly pondělky a čtvrtky. Největší podíl zemřelých letos v pololetí tvořili řidiči osobních automobilů, kteří byli viníky 83,2 % všech šetřených nehod.
Nejčastější příčinou dopravních nehod za prvních šest měsíců roku 2024 nebyla rychlost, ale nevěnování se řízení vozidla. Nejčastější příčinou úmrtí během dopravních nehod bylo přejetí do protisměru.
Z hlediska dopravních nehod pod vlivem alkoholu nejčastěji bourali ti, co měli tzv. pod kůží 1,5‰ a více. Titul nejhoršího kraje na nehody i zranění si za první letošní půlrok odnesl kraj Středočeský.
Je tedy skutečně dobré, že klesl počet nehod, úmrtí, těžkých zranění i počet přestupků, byť je pokles mimo těžkých zranění spíše menší až minimální. Naopak hodně kontroverzní je zvýšení výběru pokutu o prakticky dvojnásobek. To se pak kdekomu může zdát, že nový bodový systém přinesl akorát znásobení finančního toku do státní kasy a zbytek zůstal tak nějak v „normě“.
Inu, co si myslíte vy? Hlasujte v anketě níže a napište nám váš názor do komentářů pod článek.