Hlavní obsah

Peníze až na prvním místě? Nový bodový systém zabodoval a klesla nehodovost, pokuty naopak vzrostly dvojnásobně

Foto: Jakub Misík

Od letošního roku začala platit novela bodového systému, která jej poměrně zásadně změnila. Po půl roce fungování tu máme výsledky, jež ukazují pozitivní přínos ve smyslu poklesu dopravních incidentů i úmrtí vlivem nehod. Na druhou stranu finanční tok za výběr pokut vzrostl takřka dvojnásobně a jde o největší statistický skok vůbec.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Inovovaný bodový systém platný od ledna 2024 přinesl svoje dopravní ovoce. Ubylo totiž nehod, úmrtí i přestupků, ovšem největší posun zaznamenal výběr pokut.

Rozdíly v nehodovosti mezi prvním pololetím 2023 a 2024 totiž nejsou kdovíjak výrazné. Letos jsme prozatím na 44 370 nehodách, což je pokles o 1,4 %. Za první letošní půlrok dopravní nehodu nezvládlo (zemřelo) 210 účastníků, což je o 9 méně než v polovině roku 2023, tedy pokles o 4,1 %. Ubylo rovněž těžce zraněných, a to o 23,4 % na 640 lidí.

Foto: Policie České republiky

Nejčastějším důvodem smrtelných nehod bylo za první pololetí 2024 přejetí do protisměru.

Vloni v prvním pololetí policie evidovala 282 102 dopravních přestupků, letos jich zatím zaznamenala 279 968. To dělá rozdíl pouze 0,7 % (2 134). Osob chycených při řízení pod vlivem omamné látky (drogy, alkohol) ubylo z 3 589 na 3 141, což dělá pokles o 12,4 %.

Řidiči také nejspíš odložili mobily za jízdy, potažmo byli opatrnější, protože případů držení takového zařízení za jízdy bylo v první půlce 2023 celkem 18 062, zatímco v polovině letoška jde o 15 232 případů. A to je pokles o 15,6 %.

Nárůst zranění i pokut

Naopak nárůsty můžeme pozorovat u lehce zraněných osob. Těch bylo letos zatím celkem 11 037, což je o 452 osob více než za loňské první pololetí. Vyjádřeno procenty plus 4,3 %. Stoupla také hmotná škoda odhadnutá policisty, a to o 179,5 milionu korun na celkových 3,79 miliardy korun. To znamená nárůst o 5 %.

Foto: Jakub Misík

Výběr pokut vzrost o 99 %, de facto dvojnásobně. A to je mega skok.

Za naprosto největšího skokana ovšem platí suma vybraná za pokuty, která zaznamenala raketový vzestup z 191 184 000 Kč na 380 616 000 Kč! A to je prosím navýšení o 189 432 000 Kč, tedy o 99 %! De facto dvojnásobek.

To nejhorší

Nejvíce dopravních nehod se prozatím stalo v rámci měsíců v květnu 2024 a v rámci dnů v pátek. Nejvíce lidí zemřelo v červnu 2024, zatímco nejtragičtějšími dny byly pondělky a čtvrtky. Největší podíl zemřelých letos v pololetí tvořili řidiči osobních automobilů, kteří byli viníky 83,2 % všech šetřených nehod.

Nejčastější příčinou dopravních nehod za prvních šest měsíců roku 2024 nebyla rychlost, ale nevěnování se řízení vozidla. Nejčastější příčinou úmrtí během dopravních nehod bylo přejetí do protisměru.

Foto: Policie České republiky

Nejvíce nehod se stalo v rámci srážky jedoucího vozidla s jedoucím vozidlem.

Z hlediska dopravních nehod pod vlivem alkoholu nejčastěji bourali ti, co měli tzv. pod kůží 1,5‰ a více. Titul nejhoršího kraje na nehody i zranění si za první letošní půlrok odnesl kraj Středočeský.

Je tedy skutečně dobré, že klesl počet nehod, úmrtí, těžkých zranění i počet přestupků, byť je pokles mimo těžkých zranění spíše menší až minimální. Naopak hodně kontroverzní je zvýšení výběru pokutu o prakticky dvojnásobek. To se pak kdekomu může zdát, že nový bodový systém přinesl akorát znásobení finančního toku do státní kasy a zbytek zůstal tak nějak v „normě“.

Inu, co si myslíte vy? Hlasujte v anketě níže a napište nám váš názor do komentářů pod článek.

Bodový systém 2024 podle vás přinesl?
Celkově bezpečnější dopravu, pokuty jsou vedlejší.
4,7 %
Vyvážený poměr mezi dopravní bezpečností a výběrem pokut.
1,5 %
Primárně zvýšil výběr pokut, ostatní oblasti ovlivnil minimálně.
93,8 %
Celkem hlasovalo 549 čtenářů.
Načítám