Hlavní obsah

Ojetiny s nejvyššími a nejnižšími nájezdy v Česku: Vítěze asi uhádnete, jedna značka mezi nimi ale chybí

Foto: carVertical

A ne, není to Škodovka. Ta v téhle statistice není totiž vůbec…

Automobily si lidé často pořizují za konkrétním účelem, čemuž obvykle přizpůsobí i výběr vozu, proto je jasné, že sedmičlenná rodina asi nebude pokukovat po sportovním Fordu Mustang, zatímco obchodní cestující si za služebák nevybere elektrickou Dacii Spring. Přesto všechno vás česká statistika nejvyšších i nejnižších průměrných nájezdů u ojetin asi překvapí.

Článek

Jakmile se na stůl vytáhne téma ojetiny a jejich kilometrové nájezdy, každého hned patrně napadne tolik populární český sport – stáčení tachometrů. Tak či onak se společnost carVertical pustila na tento tenký led a přinesla statistiku nejvyšších i nejnižších průměrných nájezdů u zánovních, mladších a starších ojetin prodávaných v Česku.

Kilometroví polykači

Začínáme auty vyrobenými v roce 2008, což jsou dnes 16leté kousky brázdící naše silnice. Čekali byste na prvním místě VW nebo Mercedes? Kdepak. Tuto statistiku vede Volvo s průměrem 226 915 km, druhé je Audi s průměrem 218 129 km a na třetím místě máme BMW a průměrný nájezd 215 042 km.

Jakmile jde o vozy vyrobené v roce 2013, tedy 10 až 11 let provozované automobily, značky zůstávají, jen jejich pořadí se mírně mění. Průměrně nejvíce kilometrů mají v tomto období vozy značky Audi, a to 179 939 km. Na druhé příčce máme Volvo s průměrem 172 494 km a trojici uzavírá klasicky BMW, tentokrát s nájezdem 171 777 km.

Foto: Dalibor Žák

Volvo? Vzhledem k typu a kvalitě vozů asi žádné překvapení.

Auta vyrobená před šesti lety, tedy v roce 2018, mají na prvních třech příčkách úplně jiné vozy. Vítězí modely Opel s průměrným nájezdem 117 966 km, na druhém místě je Fiat s průměrem 108 152 km a třetí Volkswagen a jeho průměrných 104 257 km. Nutno dodat, že velký podíl na tomto umístění mají užitkové, především dodávkové vozy.

Tím se dostáváme i k vysvětlení, proč statistikám vozidel z roku 2008 a 2013 vévodí Volvo, Audi a BMW. Jde pochopitelně o prémiové komfortní vozy, které si hlavně firmy nekupovaly za těžké peníze proto, aby se s nimi poté jezdilo pro rohlíky a do kostela.

ZnačkaRok výrobyPrům. nájezd
Volvo2008226 915 km
Audi2008218 129 km
BMW2008215 042 km
ZnačkaRok výrobyPrům. nájezd
Audi2013179 939 km
Volvo2013172 494 km
BMW2013171 777 km
ZnačkaRok výrobyPrům. nájezd
Opel2018117 966 km
Fiat2018108 152 km
Volkswagen2018104 257 km

Na druhou stranu jsou prémiovky s vyššími nájezdy dost často servisními pastmi a bezednými kasičkami. Jenže to si mnozí potenciální kupci neuvědomují a nechají se zlákat zejména nízkou cenou.

Proto radíme místo čísla na tachometru se raději zaměřit na reálný stav auta. Ona totiž Toyota Prius s půl milionem na hrbu po taxikáři může být (a patrně bude) v lepším stavu než dvakrát stočený Volkswagen Passat v naftě.

Občasná cestovní auta

Na úplně opačném konci statistiky carVertical máme automobily s nejnižšími průměrnými nájezdy, kde se u 16letých vozů vyrobených v roce 2008 umístila na vrcholu značka Toyota s průměrem 153 180 km, což je nájezd méně než 10 000 km ročně.

Foto: Jan Majurník

Nejmladší ojetiny, které najezdí nejméně? Na prvním místě Nissan.

V těsném závěsu je francouzský lev Peugeot s průměrem 156 861 km a na třetím místě sesterský Citroën s 158 406 km.

Mezi jedenáctiletými auty vede Nissan s průměrným kilometrovým průběhem 107 837 km, zatímco druhá je Toyota s výsledkem 118 855 km a třetí Renault s průměrem 129 003 km.

ZnačkaRok výrobyPrům. nájezd
Toyota2008153 180 km
Peugeot2008156 861 km
Citroën2008158 406 km
ZnačkaRok výrobyPrům. nájezd
Nissan2013107 837 km
Toyota2013118 855 km
Renault2013129 003 km
ZnačkaRok výrobyPrům. nájezd
Nissan201842 173 km
Mazda201860 856 km
Toyota201864 531 km

V rámci zánovních aut vyrobených v roce 2018 opět vede Nissan s průměrem 42 173 km, druhá je Mazda s výsledkem 60 856 km a třetí Toyota s nájezdem 64 531 km.

Statistika je pochopitelně jen od jedné firmy, která zdaleka nepokrývá celý trh, takže je nutné ji brát trochu s rezervou. Už jen proto, že u importovaných či starších aut je reálný nájezd kolikrát neznámou. Na druhou stranu data ukazují určitý směr, jak se to s ojetinami a jejich nájezdy na českém trhu má.

Proto když narazíte na 10letou Toyotu Yaris s nájezdem kolem 110 000 km, je tu vysoká šance, že to bude sedět. Ale když má tenhle nájezd stejně starý pětkový bavorák v xDrivu, v naftě a s vysokou výbavou? Tam varovně vztyčujeme ukazovák…

Načítám