Článek
Jakmile se na stůl vytáhne téma ojetiny a jejich kilometrové nájezdy, každého hned patrně napadne tolik populární český sport – stáčení tachometrů. Tak či onak se společnost carVertical pustila na tento tenký led a přinesla statistiku nejvyšších i nejnižších průměrných nájezdů u zánovních, mladších a starších ojetin prodávaných v Česku.
Kilometroví polykači
Začínáme auty vyrobenými v roce 2008, což jsou dnes 16leté kousky brázdící naše silnice. Čekali byste na prvním místě VW nebo Mercedes? Kdepak. Tuto statistiku vede Volvo s průměrem 226 915 km, druhé je Audi s průměrem 218 129 km a na třetím místě máme BMW a průměrný nájezd 215 042 km.
Jakmile jde o vozy vyrobené v roce 2013, tedy 10 až 11 let provozované automobily, značky zůstávají, jen jejich pořadí se mírně mění. Průměrně nejvíce kilometrů mají v tomto období vozy značky Audi, a to 179 939 km. Na druhé příčce máme Volvo s průměrem 172 494 km a trojici uzavírá klasicky BMW, tentokrát s nájezdem 171 777 km.
Auta vyrobená před šesti lety, tedy v roce 2018, mají na prvních třech příčkách úplně jiné vozy. Vítězí modely Opel s průměrným nájezdem 117 966 km, na druhém místě je Fiat s průměrem 108 152 km a třetí Volkswagen a jeho průměrných 104 257 km. Nutno dodat, že velký podíl na tomto umístění mají užitkové, především dodávkové vozy.
Tím se dostáváme i k vysvětlení, proč statistikám vozidel z roku 2008 a 2013 vévodí Volvo, Audi a BMW. Jde pochopitelně o prémiové komfortní vozy, které si hlavně firmy nekupovaly za těžké peníze proto, aby se s nimi poté jezdilo pro rohlíky a do kostela.
Značka | Rok výroby | Prům. nájezd |
---|---|---|
Volvo | 2008 | 226 915 km |
Audi | 2008 | 218 129 km |
BMW | 2008 | 215 042 km |
Značka | Rok výroby | Prům. nájezd |
Audi | 2013 | 179 939 km |
Volvo | 2013 | 172 494 km |
BMW | 2013 | 171 777 km |
Značka | Rok výroby | Prům. nájezd |
Opel | 2018 | 117 966 km |
Fiat | 2018 | 108 152 km |
Volkswagen | 2018 | 104 257 km |
Na druhou stranu jsou prémiovky s vyššími nájezdy dost často servisními pastmi a bezednými kasičkami. Jenže to si mnozí potenciální kupci neuvědomují a nechají se zlákat zejména nízkou cenou.
Proto radíme místo čísla na tachometru se raději zaměřit na reálný stav auta. Ona totiž Toyota Prius s půl milionem na hrbu po taxikáři může být (a patrně bude) v lepším stavu než dvakrát stočený Volkswagen Passat v naftě.
Občasná cestovní auta
Na úplně opačném konci statistiky carVertical máme automobily s nejnižšími průměrnými nájezdy, kde se u 16letých vozů vyrobených v roce 2008 umístila na vrcholu značka Toyota s průměrem 153 180 km, což je nájezd méně než 10 000 km ročně.
V těsném závěsu je francouzský lev Peugeot s průměrem 156 861 km a na třetím místě sesterský Citroën s 158 406 km.
Mezi jedenáctiletými auty vede Nissan s průměrným kilometrovým průběhem 107 837 km, zatímco druhá je Toyota s výsledkem 118 855 km a třetí Renault s průměrem 129 003 km.
Značka | Rok výroby | Prům. nájezd |
---|---|---|
Toyota | 2008 | 153 180 km |
Peugeot | 2008 | 156 861 km |
Citroën | 2008 | 158 406 km |
Značka | Rok výroby | Prům. nájezd |
Nissan | 2013 | 107 837 km |
Toyota | 2013 | 118 855 km |
Renault | 2013 | 129 003 km |
Značka | Rok výroby | Prům. nájezd |
Nissan | 2018 | 42 173 km |
Mazda | 2018 | 60 856 km |
Toyota | 2018 | 64 531 km |
V rámci zánovních aut vyrobených v roce 2018 opět vede Nissan s průměrem 42 173 km, druhá je Mazda s výsledkem 60 856 km a třetí Toyota s nájezdem 64 531 km.
Statistika je pochopitelně jen od jedné firmy, která zdaleka nepokrývá celý trh, takže je nutné ji brát trochu s rezervou. Už jen proto, že u importovaných či starších aut je reálný nájezd kolikrát neznámou. Na druhou stranu data ukazují určitý směr, jak se to s ojetinami a jejich nájezdy na českém trhu má.
Proto když narazíte na 10letou Toyotu Yaris s nájezdem kolem 110 000 km, je tu vysoká šance, že to bude sedět. Ale když má tenhle nájezd stejně starý pětkový bavorák v xDrivu, v naftě a s vysokou výbavou? Tam varovně vztyčujeme ukazovák…