Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Sběr, analýza a vyhodnocení automobilových dat patří mezi dominanty společnosti carVertical, která zjistila, jak jsou na tom řidiči v Evropě s průměrnými ročními nájezdy kilometrů. Výsledky překvapily.
Výherci průzkumu jsou řidiči z Nizozemska, kteří v průměru najezdí 29 851 km ročně. Navíc je tato země často chybně označovaná jako Holandsko. Ovšem pozor, Holandsko je pouze část Nizozemska.
Na druhém místě se umístili šoféři ze Španělska (29 017 km), dále z Dánska (27 346 km), Belgie (24 308 km) a Francie (23 775 km). Na chvostu jsou naopak Poláci (17 925 km), Estonci (17 501 km) a žebříček uzavírají Lotyši s průměrem 17 420 kilometrů ročně.
Navzdory všeobecnému přesvědčení, jak se v Česku hodně jezdí, tak jakožto národ patříme spíše k méně jezdícím. Roční nájezd automobilů v Česku dosahuje průměru 19 155 km. Lépe jsou na tom dokonce i Slováci (21 230 km) a nepřekvapivě Němci (22 542 km).
Nájezd leccos prozradí
Je nutné si uvědomit, že po třech až čtyřech letech mají auta ze zemí, kde se ročně namotá nejvíce kilometrů, na tachometru nájezd kolem 100 000 kilometrů. A tehdy mnozí majitelé takové auto prodají a jdou si pro nové.
Desetileté auto provozované v Česku zase vzhledem k průměru bude pravděpodobně mít okolo 200 000 km na hrbu.
Co z toho vyplývá? Jednoduché upozornění. Například pětiletá ojetina z Nizozemska dost možná nebude mít 50 000 km najeto, tvrzení dovozce i ukazatele kilometrů navzdory. A český sen, Škoda Octavia 1,9 TDI 66 kW z roku 1999, asi nejspíš opravdu nebude mít reálně najeto pouze 160 000 km.
Jde o fenomén stáčení kilometrů, kdy se do Česka dostávají vozy ze západní Evropy a Češi je s vidinou výhodné koupě berou jako teplé housky v krámě. To nahrává nepoctivým dovozcům, kteří manipulací s tachometrem uměle zvednou hodnotu vozu. Oni vydělají, vy proděláte.
Řešením je si ojeté auto nechat prověřit, a to jak z hlediska historie, tak technického stavu. Toto nemá moc smysl dělat u vozu za 30 nebo 50 tisíc, kde má daleko větší váhu jeho reálný celkový technický stav než ukazatel ujetých kilometrů.
Nabízí se také si auto dovézt sami a vybrat třeba právě Nizozemsko, kde je koupě, prověření i vývoz vozidla snazší než v Česku odbočit na křižovatce. Další země dbající na transparentnost jsou například Belgie nebo Norsko, ale tam jsou vývozy (exporty) o něco složitější. A populární Německo? Tak to už za mekku „zlatých“ ojetin pár let neplatí…