Hlavní obsah

Nejvíc podvodů s ojetinami se děje v zemích, kam byste si pro auto nejspíš nejeli. Česko ale na tom není o moc lépe

Foto: Policie České republiky

Na českém trhu s ojetými auty číhá na potenciální zájemce několik pastí. Ty dvě zásadní jsou stočené kilometry a skrytá poškození z dopravních nehod. Jsou ovšem evropské státy, které jsou na tom daleko hůř, ale i podstatně lépe.

Článek

Po covidovém propadu se trh s ojetými automobily ve většině evropských zemí vzpamatoval. Co zůstalo, je problém jménem (ne)transparentnost, který každoročně způsobí to, že tisíce lidí nevýhodně koupí stočené nebo bourané auto.

Analytici společnosti carVertical provedli každoroční studii transparentnosti trhů, aby zjistili, jak na tom jednotlivé země jsou. Z celkem 25 pozic se Česko umístilo až na 14. místě, proto se na tuzemské výsledky pojďme podívat detailně.

Průzkum, který zástupci carVertical uskutečnili mezi říjnem 2023 a zářím 2024, ukázal, že stočený tachometr mělo v Česku 4,3 % prověřovaných vozů. Průměrné stočení dosáhlo 83 547 kilometrů a nehodu zažilo prakticky každé druhé prověřované auto s průměrnou výší škody 78 592 Kč.

Foto: carVertical

U ojetin z dovozu (zejména z východu) hrozí, že u nich bylo manipulováno s tachometrem nebo měly nehodu.

Největší riziko při koupi ojetiny kvůli podvodům s tachometrem představují podle carVertical dovozové ojeté vozy. Těch je v Česku asi 42,5 %. Další data hovoří o vykupovaných vozidlech, jejichž průměrné stáří v Česku dosahuje 10,7 roku, přičemž rok zpátky bylo průměrné staří 10,1 roku.

Tím se u nás dostáváme na úroveň spíše východoevropských zemí, kde je vyšší pravděpodobnost koupě auta se skrytými vadami nebo stočeným tachometrem.

Problémový východ

Mezi celkově nejméně transparentní země nicméně patří podle carVertical Ukrajina, Lotyšsko, Litva, Rumunsko a Estonsko. Najdete zde mnoho aut se stočenými kilometry a vadami, stárnoucí vozový park a značnou míru dovozových vozidel. To vše dělá z těchto trhů vysoce rizikové, zejména když pachatelé takových činů nebývají potrestaní. Vyhlídky na zlepšení nejsou podle carVertical růžové.

Konkrétně nejvíce podvodů s kilometry bylo v rámci průzkumu zaznamenáno v Lotyšsku (11,1 %) a na Ukrajině (9,6 %). Největší podíl poškozených vozidel byl zjištěn v Polsku (62,1 %) a překvapivě na Slovensku (60,5 %).

Foto: carVertical

Nejméně transparentní je Ukrajina, nejvíce Spojené království. Česko najdete na 14. pozici.

Naopak na vrcholu celkové transparentnosti se umístil britský trh, protože manipulace s tachometrem zde byla odhalena pouze ve 2,1 % případů a poškození u 17,8 % kontrolovaných aut.

Spojené království má trochu výhodu, že se tam používají vesměs jen vozy s pravostranným řízením, které během svého životního cyklu většinou neopustí zemi. Pouze 2 % z prověřovaných aut na tamním trhu byla dovezena. Registrace vozu z Británie u nás sice možná je, ale kvůli řízení na špatné straně není následný provoz úplně komfortní.

Foto: Jan Majurník

Ve Spojeném království jezdí převážně auta s pravostranným řízením a je zde minimum dovozových kusů.

Mezi další nejvíce transparentní země se dostaly také Itálie, Švýcarsko, Německo a Švédsko. Z východoevropských zemí na tom bylo nejlépe Slovinsko, které se umístilo na 10. příčce. Česko obsadilo zmíněné 14. místo, sousední Slovensko 16. místo a Polsko 18. místo z 25.

Výsledky nejsou ani překvapením, protože východ byl vždycky trochu divoký a méně transparentní. Neznamená to ovšem, že z takového Německa nemůžete koupit stočené či bourané auto.

Načítám