Článek
Počátky BMW třetí série (3er) se datují vlastně už ke generaci E21 z poloviny 70. let, nicméně v paměti takřka všech motoristů utkvěly zejména řady E30, E36 a E46, které pomohly mnichovské automobilce k vybudování poměrně solidní reputace.
Ovšem jak si řada 3 vedla v České republice na poli prvních registrací? To nám prozradí statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), vedené od začátku roku 2004.
BMW řady 3 spadá do kategorie střední třídy, kde najdete také céčkový mercedes, šestkovou mazdu, čtyřkovou audi, Mondeo od Fordu nebo třeba tuzemskou Octavii. Rok 2004 tedy trojkový bavorák uzavřel jedenáctou pozicí, nicméně poté se mimo roku 2011 vždy držel v první (horní i spodní) desítce.
Mezi nejlepší období pro řadu 3 patřila léta 2007, 2013, 2020, 2021, kdy se vozidlo umístilo na 4. příčce ve svém segmentu. Sluší se též připomenout, že BMW 3er získalo v roce 2020 prestižní ocenění Auto roku 2020 v ČR.
Objemová srovnávačka
K Fenoménu patří tradiční srovnání objemů zavazadlových prostorů, takže se koukneme na to, jak si sportovně laděný bavorák současné sedmé generace vede oproti přímé konkurenci ze stejného segmentu.
Model | Základní objem |
---|---|
BMW 3er Sedan | 480 l |
BMW 3er Touring | 500 l |
Alfa Romeo Giulia | 480 l |
Audi A4 Limuzína | 460 l |
Audi A4 Avant | 495 l |
KIA Stinger | 406 l |
Mazda6 Sedan | 480 l |
Mazda6 Wagon | 522 l |
Mercedes-Benz C Limuzína | 455 l |
Mercedes-Benz C Kombi | 490 l |
Opel Insignia Grand Sport | 490 l |
Opel Insignia Sports Tourer | 560 l |
Volvo S60 | 427 l |
Volvo V60 | 519 l |
Konkurence nespí
Prémiové limuzíny ve středním segmentu to nemají vůbec snadné, protože jich je v rámci třídy poměrně mnoho. Vybrali jsme tedy nejbližší rivaly trojkové řady v reprezentativním provedení sedan a zjistili, co který vůz nabídne v základu a kolik vlastně stojí.
BMW 3er
Zadokolka BMW řady 3 začíná na poměrně přijatelné částce činící 863 200 Kč, obdařená zážehovým dvoulitrovým čtyřválcem (318i) o výkonu 156 koní a manuální šestirychlostní převodovkou. Vůz dorazí na 16palcových liťácích a je dále vybaven elektronickou uzávěrkou diferenciálu, tempomatem, automatickou klimou, hlídačem jízdních pruhů, diodovými lampami, dešťovým i světleným senzorem, loketní opěrkou, on-line konektivitou a základním multimediálním systémem.
Mercedes-Benz Třídy C
Přímý stuttgartský rival Třídy C se představil ve svém svěžím provedení, ohromil interiérem inspirovaným Třídou S a také patřičně zdražil, neb základ se zážehovou 170koňovou patnáctistovkou a automatem stojí 1 061 170 Kč. Manuál pak nelze koupit vůbec.
V rámci standardu se těšte na pohon zadních kol, 17palcové liťáky, diodové lampy, dešťový i světelný senzor, snímač otisků prstů, automatickou klimu, zpětnou kameru, multimédia, on-line konektivitu, navigaci, digitální přístrojovku, výhřev předních sedadel, hlídače jízdních pruhů, tempomat, parkovací senzory nebo na sportovní podvozek.
Audi A4
Sedan Audi A4 se v základu pyšní zážehovým dvoulitrem o výkonu 150 koní, který spolupracuje s šestirychlostním manuálem a pohání přední kola. V rámci sériové výbavy vůz nabídne 16palcová litá kola, on-line konektivitu, automatickou klimatizaci, diodové lampy, multimediální systém, tempomat, světelný senzor, dešťový senzor, parkovací senzory a zadní parkovací kameru. To vše za 966 900 Kč.
Mazda6
Japonská šestková Mazda se nabízí ve standardu jako předokolka vybavená atmosférickým dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem, naladěným na výkon 145 koní a spojeným s šestirychlostním manuálem.
Základní výbava? Tak například barevný palubní počítač, tempomat, multimédia s navigací, head-up displej, hlídač jízdních pruhů i slepého úhlu, přední i zadní parkovací asistent, parkovací kamera, automatická klima, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla, dešťový i světelný senzor, adaptivní diodové lampy a 17palcové liťáky. A cena? Velmi zajímavých 836 900 Kč.
Volvo S60
Volvo nastavilo u předokolky S60 cenovku od 1 094 900 Kč, za což dostanete zážehový dvoulitrový čtyřválec o výkonu 197 koní a automatickou převodovku. V rámci standardní výbavy se těšte na rozšířený balíček bezpečnostních asistentů, tempomat, digitální kokpit, multimediální systém s navigací, prémiové hi-fi, automatickou klimu, dešťový i světelný senzor, on-line konektivitu, 17palcové liťáky, sportovní podvozek nebo na diodové lampy.
Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku. Kvůli objektivitě jsme vynechali akční limitované ceníky/edice, které mohou nabízet lepší ceny než zde uvedené.
Z druhé ruky
Trh s ojetými auty nabral díky výpadkům ve výrobě nových automobilů druhý dech a ceny poněkud vzrostly. Podíváme se tedy, jak si BMW 3er z druhé ruky vede v porovnání s přímými rivaly. Jak že to zjistíme? Jednoduše prozkoumáme na nabídky na Sauto.cz.
Rok výroby 2016–2018 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
BMW 3er | 320 000 Kč až 960 000 Kč |
Mercedes-Benz C | 360 000 Kč až 1 030 000 Kč |
Volvo S60 | 300 000 Kč až 600 000 Kč |
Audi A4 | 325 000 Kč až 800 000 Kč |
Mazda6 | 305 000 Kč až 750 000 Kč |
Alfa Romeo Giulia | 395 000 Kč až 650 000 Kč |
Opel Insignia | 220 000 Kč až 690 000 Kč |
Rok výroby 2010–2013 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
BMW 3er | 115 000 Kč až 550 000 Kč |
Mercedes-Benz C | 160 000 Kč až 360 000 Kč |
Volvo S60 | 175 000 Kč až 300 000 Kč |
Audi A4 | 175 000 Kč až 360 000 Kč |
Mazda6 | 99 000 Kč až 400 000 Kč |
Opel Insignia | 80 000 Kč až 260 000 Kč |
Rok výroby 2005–2008 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
BMW 3er | 60 000 Kč až 360 000 Kč |
Mercedes-Benz C | 65 000 Kč až 275 000 Kč |
Volvo S60 | 90 000 Kč až 140 000 Kč |
Audi A4 | 70 000 Kč až 260 000 Kč |
Mazda6 | 35 000 Kč až 210 000 Kč |
Opel Vectra | 30 000 Kč až 100 000 Kč |
Rok výroby 2000–2004 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
BMW 3er | 35 000 Kč až 230 000 Kč |
Mercedes-Benz C | 35 000 Kč až 140 000 Kč |
Volvo S60 | 50 000 Kč až 75 000 Kč |
Audi A4 | 35 000 Kč až 120 000 Kč |
Mazda6 | 40 000 Kč až 70 000 Kč |
Opel Vectra | 30 000 Kč až 80 000 Kč |
Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, nepojízdné kusy, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené modely. Zdrojovým informačním serverem byl modernizovaný automobilový portál Sauto.cz.
Spolehlivost po letech
Nejnovější TÜV Report 2022 nám poskytne cenná data o tom, jak se vybraným sledovaným modelům daří z hlediska spolehlivosti. Aktuální statistiky tedy zobrazují procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.
Stáří vozů 2–3 roky | ||
---|---|---|
BMW 3er | 5,9 % | 60 000 km |
Audi A4 | 4,4 % | 58 000 km |
Mercedes-Benz C | 2,5 % | 50 000 km |
Mazda6 | 6,0 % | 46 000 km |
Opel Insignia | 5,1 % | 58 000 km |
Staří vozů 6–7 let | ||
---|---|---|
BMW 3er | 13,2 % | 119 000 km |
Audi A4 | 9,7 % | 122 000 km |
Mercedes-Benz C | 8,3 % | 98 000 km |
Mazda6 | 10,0 % | 106 000 km |
Opel Insignia | 12,0 % | 122 000 km |
Staří vozů 10–11 let | ||
---|---|---|
BMW 3er | 23,5 % | 158 000 km |
Audi A4 | 18,8 % | 164 000 km |
Mercedes-Benz C | 23,1 % | 148 000 km |
Mazda6 | 19,9 % | 144 000 km |
Opel Insignia | 21,8 % | 158 000 km |
Stabilní tradice
BMW řady 3 je tedy tradičním a v Česku oblíbeným modelem mnichovské prémiové automobilky. Vzhledem k mnoha nabízeným variantám vozu si vyberou jak nenároční řidiči, tak nadšenci toužící po ryzím zážitku z výkonu pracujícího agregátu z dílen sportovní divize M. Třetí série je zkrátka reprezentativním nositelem modrobílého loga a koneckonců i solidním autem celkově.
Mnozí však namítnou, že tomu tak není, jelikož E30, E36, E46 či další řady jsou prostě perfektní, protože… Dovolím si tedy připomenout náš článek z roku 2019, který se nad touto tematikou otevřeně zamýšlel. Rozhodně mu těch pár minut věnujte, stojí za to.
Na závěrečné shrnutí tedy použijeme poměrně mladý, ale neméně aktuální vtip, který se všeobecně vztahuje právě k BMW řady 3. „Víte, která generace trojkového bavoráku je nejlepší? No přece ta předchozí…“