Hlavní obsah

Nejprodávanější čtyřkolky v Česku za rok 2021

Foto: Lukáš Volšický

Také rok 2021 má stejné vítěze jako v roce 2020, takže se žádné velké překvapení vlastně nekonalo

Loňský rok byl z hlediska prodejů automobilů krizový a negativně zasáhl skoro všechny automobilky působící na našem trhu. Obchodní moloch se však úplně nezastavil a jako tradičně šly na dračku rovněž vozy s pohonem 4×4, a to jak osobní, tak užitkové. Takže které modely byly vloni nejžádanější? Na to už odpoví statistiky Svazu dovozců automobilů.

Článek

Rok 2021 se sice zapíše jako krizový a kdekdo by jej nejraději smazal, nicméně už nyní můžeme s klidem napsat, že jde o minulost. Pohledem statistickým se však do loňských 52 týdnů vrátíme, abychom zjistili, o jaké osobní i lehké užitkové vozy s pohonem 4×4 byl největší zájem.

Foto: Lukáš Volšický

Stejně jako předloni, tak i v roce 2021 zvítězila Škoda Kodiaq

Cenná data totiž celý rok sbíral Svaz dovozců automobilů (SDA), který se nedávno pochlubil souhrnem za prosinec 2021, čímž nám umožnil dát do kupy čísla za celý loňský rok. Připomínáme, že organizace eviduje první registrace v České republice, které ovšem nemusí odrážet čistou prodejní realitu. Některé automobily se totiž u nás pouze zaregistrují a následně střelhbitě vyvezou do zahraničí.

Osobní automobily 4×4

V roce 2020 zvítězila Škoda Kodiaq, druhý byl Superb, třetí Hyundai Tucson, čtvrtá Octavia a pětici uzavírala Škoda Karoq. Za rok 2021 putuje zlato opět na kapotu Kodiaqu, stříbro si odnáší Superb, bronz obhájil nošovický Tucson, bramborovou medaili získala Toyota RAV4, zatímco čestné páté místo zůstalo Karoqu.

Foto: Jiří Čermák

Třetí příčku obhájil Hyundai Tucson, který se vyrábí v Nošovicích

Škoda Octavia nakonec skončila šestá, Mercedes-Benz GLE sedmý, Dacia Duster osmá, BMW X5 deváté a Volkswagen Tiguan uzavřel první desítku.

Foto: Michal Jirák

BMW X5 se udrželo na deváté příčce, stejně jako předloni

Pro zajímavost uvádíme, že poslední 176.–181. pozici obsadily modely Rolls-Royce Cullinan, Seat Leon, Suzuki Jimny, Alpina 7, Alpina 8 a Škoda Yeti.

PořadíModelPočet reg. ksTržní podíl
1.Škoda Kodiaq5 33913,74 %
2.Škoda Superb2 0545,28 %
3.Hyundai Tucson1 6954,36 %
4.Toyota RAV41 6764,31 %
5.Škoda Karoq1 4873,83 %
6.Škoda Octavia1 2893,32 %
7.Mercedes-Benz GLE1 2433,20 %
8.Dacia Duster9812,52 %
9.BMW X58332,14 %
10.Volkswagen Tiguan6901,78 %
11.Mercedes-Benz GLC6731,73 %
12.Mercedes-Benz V6611,70 %
13.Volvo XC606531,68 %
14.Volvo XC906461,66 %
15.Suzuki Vitara6101,57 %

Lehké užitkové automobily 4×4

V roce 2020 statistiky lehkých užitkových vozů (LUV) 4×4 ovládla Toyota Hilux, stíhaná Fordem Ranger, L200 od Mitsubishi a Amarokem i Crafterem z dílen Volkswagenu. Loňskou vítěznou pětici ovšem tentokrát tvoří zlatá Toyota Hilux, stříbrný Ford Ranger, bronzová L200 od Mitsubishi, bramborová Dacia Duster (otypovaná jako N1) a pátým bodovaným se stal Volkswagen Transporter.

Foto: Lukáš Volšický

Segment lehkých užitkových čtyřkolek znovu ovládla Toyota Hilux

Šesté místo utrhl Crafter od Volkswagenu, sedmičku Ford Transit, osmou příčku obsadil Volkswagen Caddy, devítka náleží modelu Vito od Mercedesu, zatímco na desáté a jedenácté pozici se shodně umístily pick-upy Jeep Gladiator/Volkswagen Amarok.

Foto: Ford

Druhé místo obhájil Ford Ranger

Předloni jsme se rovněž dívali na zoubek dvěma značkám, které mají v portfoliu vesměs jen užitkové čtyřkolky. V roce 2020 získal RAM 72 prvních registrací a UAZ dokonce 73. Vloni si RAM polepšil na 185 zaregistrovaných kousků, zatímco UAZ poskočil na 108.

Foto: Tomáš Kopečný

Ani třetí místo nepřekvapí, získala jej L200 od Mitsubishi

PořadíModelPočet reg. ksTržní podíl
1.Toyota Hilux84733,87 %
2.Ford Ranger45618,23 %
3.Mitsubishi L20026310,52 %
4.Dacia Duster1817,24 %
5.Volkswagen Transporter1485,92 %
6.Volkswagen Crafter1044,16 %
7.Ford Transit632,52 %
8.Volkswagen Caddy562,24 %
9.Mercedes-Benz Vito502,00 %
10.Jeep Gladiator/Volkswagen Amarok481,92 %
11.Jeep Gladiator/Volkswagen Amarok481,92 %
12.Isuzu D-MAX461,84 %
13.Dangel Partner451,80 %
14.Nissan Navara431,72 %
15.Mercedes-Benz Sprinter351,40 %

Shrnutí

Pokud si zase trochu zabilancujeme, tak se v segmentu osobních 4×4 žádná revoluce nekonala, pouze se celkově díky krizi prodalo méně aut. To v jistém směru neplatí třeba pro Toyotu, která se komponenty zásobila, a možná právě proto postoupila s RAV4 ze šesté (2020) na čtvrtou pozici (2021).

Foto: Tomáš Hyan

Toyota měla čipy i díly, a tak na rozdíl od jiných měla co prodávat

U užitkáčů s pohonem všech kol to je ještě ohranější písnička, nicméně současnou svatou trojici může narušit vesměs jen Amarok. Tedy až po tom, co se ukáže v plné kráse a postavený na základech Rangeru. Loňským překvapením tedy byla jen Dacia Duster, nasazená do kategorie N1 zejména kvůli flotilovým emisím.

Foto: Ford

Čtvrtý Ranger má šanci zamíchat kartami v segmentu LUV 4×4, stejně tak i jeho sesterský Amarok

Vítězové tedy znovu nepřekvapili a v rámci osobních vozů s pohonem všech kol neočekáváme velké skoky ani letos. To u lehkých pracantů 4×4 určité rošády na předních příčkách hrozí, jelikož se v Česku začne koncem 2022 prodávat čtvrtý a poměrně atraktivní Ranger, který později doplní výše zmíněný Amarok.

Záležet bude rovněž na dodávkách dílů, čipů a dalších potenciálně chybějících komponentů do samotné výroby. Je tedy dost dobře možné, že letos bude těžit/prodávat především ten, kdo auta má a ne ten, kdo je slíbí až za rok…

Načítám