Článek
Rok 2021 se sice zapíše jako krizový a kdekdo by jej nejraději smazal, nicméně už nyní můžeme s klidem napsat, že jde o minulost. Pohledem statistickým se však do loňských 52 týdnů vrátíme, abychom zjistili, o jaké osobní i lehké užitkové vozy s pohonem 4×4 byl největší zájem.
Cenná data totiž celý rok sbíral Svaz dovozců automobilů (SDA), který se nedávno pochlubil souhrnem za prosinec 2021, čímž nám umožnil dát do kupy čísla za celý loňský rok. Připomínáme, že organizace eviduje první registrace v České republice, které ovšem nemusí odrážet čistou prodejní realitu. Některé automobily se totiž u nás pouze zaregistrují a následně střelhbitě vyvezou do zahraničí.
Osobní automobily 4×4
V roce 2020 zvítězila Škoda Kodiaq, druhý byl Superb, třetí Hyundai Tucson, čtvrtá Octavia a pětici uzavírala Škoda Karoq. Za rok 2021 putuje zlato opět na kapotu Kodiaqu, stříbro si odnáší Superb, bronz obhájil nošovický Tucson, bramborovou medaili získala Toyota RAV4, zatímco čestné páté místo zůstalo Karoqu.
Škoda Octavia nakonec skončila šestá, Mercedes-Benz GLE sedmý, Dacia Duster osmá, BMW X5 deváté a Volkswagen Tiguan uzavřel první desítku.
Pro zajímavost uvádíme, že poslední 176.–181. pozici obsadily modely Rolls-Royce Cullinan, Seat Leon, Suzuki Jimny, Alpina 7, Alpina 8 a Škoda Yeti.
Pořadí | Model | Počet reg. ks | Tržní podíl |
---|---|---|---|
1. | Škoda Kodiaq | 5 339 | 13,74 % |
2. | Škoda Superb | 2 054 | 5,28 % |
3. | Hyundai Tucson | 1 695 | 4,36 % |
4. | Toyota RAV4 | 1 676 | 4,31 % |
5. | Škoda Karoq | 1 487 | 3,83 % |
6. | Škoda Octavia | 1 289 | 3,32 % |
7. | Mercedes-Benz GLE | 1 243 | 3,20 % |
8. | Dacia Duster | 981 | 2,52 % |
9. | BMW X5 | 833 | 2,14 % |
10. | Volkswagen Tiguan | 690 | 1,78 % |
11. | Mercedes-Benz GLC | 673 | 1,73 % |
12. | Mercedes-Benz V | 661 | 1,70 % |
13. | Volvo XC60 | 653 | 1,68 % |
14. | Volvo XC90 | 646 | 1,66 % |
15. | Suzuki Vitara | 610 | 1,57 % |
Lehké užitkové automobily 4×4
V roce 2020 statistiky lehkých užitkových vozů (LUV) 4×4 ovládla Toyota Hilux, stíhaná Fordem Ranger, L200 od Mitsubishi a Amarokem i Crafterem z dílen Volkswagenu. Loňskou vítěznou pětici ovšem tentokrát tvoří zlatá Toyota Hilux, stříbrný Ford Ranger, bronzová L200 od Mitsubishi, bramborová Dacia Duster (otypovaná jako N1) a pátým bodovaným se stal Volkswagen Transporter.
Šesté místo utrhl Crafter od Volkswagenu, sedmičku Ford Transit, osmou příčku obsadil Volkswagen Caddy, devítka náleží modelu Vito od Mercedesu, zatímco na desáté a jedenácté pozici se shodně umístily pick-upy Jeep Gladiator/Volkswagen Amarok.
Předloni jsme se rovněž dívali na zoubek dvěma značkám, které mají v portfoliu vesměs jen užitkové čtyřkolky. V roce 2020 získal RAM 72 prvních registrací a UAZ dokonce 73. Vloni si RAM polepšil na 185 zaregistrovaných kousků, zatímco UAZ poskočil na 108.
Pořadí | Model | Počet reg. ks | Tržní podíl |
---|---|---|---|
1. | Toyota Hilux | 847 | 33,87 % |
2. | Ford Ranger | 456 | 18,23 % |
3. | Mitsubishi L200 | 263 | 10,52 % |
4. | Dacia Duster | 181 | 7,24 % |
5. | Volkswagen Transporter | 148 | 5,92 % |
6. | Volkswagen Crafter | 104 | 4,16 % |
7. | Ford Transit | 63 | 2,52 % |
8. | Volkswagen Caddy | 56 | 2,24 % |
9. | Mercedes-Benz Vito | 50 | 2,00 % |
10. | Jeep Gladiator/Volkswagen Amarok | 48 | 1,92 % |
11. | Jeep Gladiator/Volkswagen Amarok | 48 | 1,92 % |
12. | Isuzu D-MAX | 46 | 1,84 % |
13. | Dangel Partner | 45 | 1,80 % |
14. | Nissan Navara | 43 | 1,72 % |
15. | Mercedes-Benz Sprinter | 35 | 1,40 % |
Shrnutí
Pokud si zase trochu zabilancujeme, tak se v segmentu osobních 4×4 žádná revoluce nekonala, pouze se celkově díky krizi prodalo méně aut. To v jistém směru neplatí třeba pro Toyotu, která se komponenty zásobila, a možná právě proto postoupila s RAV4 ze šesté (2020) na čtvrtou pozici (2021).
U užitkáčů s pohonem všech kol to je ještě ohranější písnička, nicméně současnou svatou trojici může narušit vesměs jen Amarok. Tedy až po tom, co se ukáže v plné kráse a postavený na základech Rangeru. Loňským překvapením tedy byla jen Dacia Duster, nasazená do kategorie N1 zejména kvůli flotilovým emisím.
Vítězové tedy znovu nepřekvapili a v rámci osobních vozů s pohonem všech kol neočekáváme velké skoky ani letos. To u lehkých pracantů 4×4 určité rošády na předních příčkách hrozí, jelikož se v Česku začne koncem 2022 prodávat čtvrtý a poměrně atraktivní Ranger, který později doplní výše zmíněný Amarok.
Záležet bude rovněž na dodávkách dílů, čipů a dalších potenciálně chybějících komponentů do samotné výroby. Je tedy dost dobře možné, že letos bude těžit/prodávat především ten, kdo auta má a ne ten, kdo je slíbí až za rok…