Hlavní obsah

Nejprodávanější auta za rok 2024 detailně: Nadvládu Škodovky narušuje německá šlechta, jeden důležitý segment ovládla Čína

Foto: MG Motor Czech, J. Čermák, T. Kopečný

A do TOP 3 se nám dostaly i nějaké elektromobily…

Je začátek roku 2025 a statistiky Svazu dovozců automobilů nám dávají detailní vhled do toho, jak se vloni vyvíjel český trh s osobními auty. Podívali jsme se do jednotlivých tabulek a zjistili, které modely vládly napříč segmenty. Škodovka je sice nejsilnější, ale zdaleka ne ve všech třídách. A máme tu i jedno překvapení z Číny.

Článek

Dobrá zpráva. Prodeje nových aut v Česku stoupají, což dokazují i data od Svazu dovozců automobilů (SDA), která hlásí, že v roce 2024 u nás bylo registrováno 231 600 osobních vozů. A to je nárůst o 4,6 % proti roku 2023.

Největší podíl 48,40 % získala SUV a terénní auta s počtem 112 099 prvně registrovaných kusů. Na druhém místě jsou vozy nižší střední třídy (typicky Hyundai i30, Škoda Scala…) v počtu 37 909 registrovaných vozů a s 16,37% podílem.

Foto: SDA, J. Čermák

Přesně 231 600. Tolik nových osobních vozů bylo registrováno v ČR v roce 2024.

Bronz si odnáší střední třída v počtu 25 632 prvních registrací a s tržním podílem 11,07 %. V tomto segmentu je například Škoda Octavia nebo Volkswagen Passat. Možná se dělení v rámci SDA divíte (nebo divit budete), ovšem má historické kořeny a blíže jsme se mu věnovali ZDE.

Každopádně jsme se na jednotlivé segmenty podívali detailně a přinášíme vám seznam TOP 3 nejprodávanějších (nejregistrovanějších) aut v každé třídě podle SDA.

Mini

Nemyslíme tím, že by značka MINI měla vlastní třídu. Jde o mini městská auta. Za rok 2024 vyhrála Toyota, my však oplakáváme třetí místo. Kurážný Ignis totiž vloni skončil úplně a šlo o jedinou (teoreticky jste ještě sehnali Pandu 4 × 4) čtyřkolku v segmentu městských nákupních tašek.

ModelReg. kusůPodíl
Toyota Aygo X88528,59 %
Kia Picanto77525,04 %
Suzuki Ignis37912,25 %
Foto: Lukáš Kukla

Segment miniaut ovládla Toyota Aygo X.

Malé

Ve třídě malých aut všem ujela Škoda Fabia s takřka polovičním podílem. Na druhé a třetí příčce to bylo nicméně těsnější, příznivější pro rumunské Sandero.

ModelReg. kusůPodíl
Škoda Fabia9 34245,77 %
Dacia Sandero2 25911,07 %
Hyundai i201 7418,53 %
Foto: Dalibor Žák

Čtvrtá generace Fabie je královnou třídy malých aut.

Nižší střední

Kategorie nižší střední třídy přinesla o poznání zajímavější souboje. Zvítězila sice nedávno omlazená Škoda Scala, ovšem na krk jí dýchal rovněž čerstvě modernizovaný Hyundai i30.

ModelReg. kusůPodíl
Škoda Scala9 44324,91 %
Hyundai i308 74423,07 %
Kia Ceed4 97513,12 %
Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Škoda Scala (vlevo) vyhrála v segmentu nižší střední třídy.

Střední

Přivítejte královnu prodejů. Střední třída patří tradičně Octavii, což dokazuje i více než 75% podíl. Ovšem podívejte se na druhé místo! Elektromobil Tesla Model 3… To před pár lety asi nikdo nepredikoval.

ModelReg. kusůPodíl
Škoda Octavia19 42575,78 %
Tesla Model 31 6446,41 %
Volkswagen Passat1 0103,94 %
Foto: Škoda Auto

Přivítejte absolutního vůdce segmentu střední třídy. Škodu Octavia.

Vyšší střední

Honosnějším modelům vyšší střední třídy v Česku vládne Škoda Superb a asi ještě nějakou dobu vládnout bude. Druhé a třetí místo nepřekvapí, ovšem hledáte BMW řady 5? Audi A6 mu utekla o pouhých 9 aut!

ModelReg. kusůPodíl
Škoda Superb7 40468,26 %
Mercedes-Benz E7436,85 %
Audi A65595,15 %
Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Vyšší střední třída patří tradičně Škodě Superb.

Luxusní

V segmentu aut pro „horních 10 tisíc“ vyhrálo sedmičkové BMW (elektrické i7 má SDA samostatně), ale skutečně jen velmi těsně. A opět se nám do TOP 3 dostal elektromobil, konkrétně elektrické „esko“.

ModelReg. kusůPodíl
BMW řady 713833,74 %
Mercedes-Benz S13432,76 %
Mercedes-Benz EQS5112,47 %
Foto: Jiří Čermák

Non-SUV luxus vyšel nejlépe pro BMW řady 7.

Sportovní

Sportovních vozů je dle SDA více než 50 a za rok 2024 si první místo dělí čtyřkový bavorák a CLE od Mercedesu. V TOP 3 se opět nachází elektromobil, a to BMW i4. Ale abychom byli úplní, čtvrtou (teoreticky třetí) pozici si drží Subaru BRZ s počtem 117 prvně registrovaných aut a s tržním podílem 6,45 %.

ModelReg. kusůPodíl
BMW řady 418610,25 %
Mercedes-Benz CLE18610,25 %
BMW i41427,82 %
Foto: BMW

Ve třídě sportovních aut dle SDA zvítězilo BMW řady 4.

SUV-B

Segment SUV-B jsou malé crossovery, takové ty nafouknuté hatchbacky. A zde je to překvapení z Číny. Vítězem v tomto segmentu se totiž stalo čínské MG ZS.

ModelReg. kusůPodíl
MG ZS2 98512,49 %
Toyota Yaris Cross2 3579,86 %
Peugeot 20081 6977,10 %
Foto: Jiří Čermák pro MG Motor Czech

SUV-B segment ovládla levná Čína. MG ZS jste totiž vloni koupili i pod 400 tisíc.

SUV-C

Velmi početný segment, kde najdete většinu v Česku prodávaných SUV. SDA jich za rok 2024 eviduje 113! Není proto divu, že absolutními panovníky této třídy jsou oblíbené škodovky. První „neškodovácké“ auto je až na 4. místě, a to nošovický Tucson registrovaný v počtu 5 762 kusů a držící si 7,29% podíl.

ModelReg. kusůPodíl
Škoda Karoq10 84313,71 %
Škoda Kodiaq10 32813,06 %
Škoda Kamiq9 50412,02 %
Foto: Lukáš Kukla

Nejsilnějšímu segmentu SUV-C kraluje Škoda Auto. Na trůnu aktuálně sedí Karoq.

SUV-D

Jak vnímat SUV-D segment? Velká SUV, ovšem bez luxusního cejchu. Jasným vítězem je zde Volvo s XC90.

ModelReg. kusůPodíl
Volvo XC901 31943,15 %
Volkswagen Touareg63520,77 %
Toyota Highlander40013,08 %
Foto: Volvo

S velkým náskokem patří segment SUV-D modelu Volvo XC90.

SUV-E

Nemusíte se bát, že by písmeno E znamenalo ryze elektrická SUV. Kdepak. Tato třída obsahuje luxusní velká SUV.

ModelReg. kusůPodíl
BMW X596916,02 %
Mercedes-Benz GLE82813,69 %
Audi Q869811,54 %
Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Další body pro Bavorské. SUV X5 vyhrálo zlato ve třídě SUV-E.

MPV-B

Druhý nejobsáhlejší segment osobních víceúčelových vozidel nakonec ovládla Dacia Jogger, kterou ovšem stíhá francouzské MPV převlečené do kabátku Toyoty.

ModelReg. kusůPodíl
Dacia Jogger2 36424,42 %
Toyota ProAce City2 13822,08 %
Volkswagen Caddy1 51915,69 %
Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

SDA řadí Jogger do kategorie MPV-B, kterou model ovládl.

MPV-C

V segmentu o třech modelech je to snadné, tam jsou místa rozdaná. Ačkoli nám k sobě dvojkový bavorák Active a ID.Buzz úplně nesedí. Koleos pak považujeme za statistickou chybu nebo půjde o nějakou přestavbu či úpravu. Původně jde totiž o SUV, co se navíc už nenabízí.

ModelReg. kusůPodíl
BMW 2 Active Tourer12160,80 %
Volkswagen ID.Buzz7738,69 %
Renault Koleos10,50 %
Foto: Lukáš Kukla

Active Tourer byl v segmentu MPV-C za rok 2024 neprodávanější.

MPV-E

V E segmentu MPV pak najdete všechny možné osobní minivany. První místo je očekávané, ovšem to, že Toyota ProAce takřka sesadila oblíbenou třídu V od Mercedesu z pozice dvojky? To je překvápko.

ModelReg. kusůPodíl
Volkswagen Transporter1 02413,57 %
Mercedes-Benz V96512,79 %
Toyota ProAce95012,59 %
Foto: Lukáš Kukla

Volkswagen Transporter vyhrál ve třídě velkých MPV-E.

A co čekat letos? Mimo záplavy elektromobilů včetně nadějného Modelu Y Juniper se k nám dostanou i cenově dostupná auta. Třeba taková Dacia Bigster, ryze spalovací MG3, Opel Frontera nebo alternativa ke Škodě Kodiaq od čínského nováčka SWM. Dále by se na trh měly dostat nové značky, například BYD nebo Hongqi (oboje Čína).

Načítám