Článek
Dobrá zpráva. Prodeje nových aut v Česku stoupají, což dokazují i data od Svazu dovozců automobilů (SDA), která hlásí, že v roce 2024 u nás bylo registrováno 231 600 osobních vozů. A to je nárůst o 4,6 % proti roku 2023.
Největší podíl 48,40 % získala SUV a terénní auta s počtem 112 099 prvně registrovaných kusů. Na druhém místě jsou vozy nižší střední třídy (typicky Hyundai i30, Škoda Scala…) v počtu 37 909 registrovaných vozů a s 16,37% podílem.

Přesně 231 600. Tolik nových osobních vozů bylo registrováno v ČR v roce 2024.
Bronz si odnáší střední třída v počtu 25 632 prvních registrací a s tržním podílem 11,07 %. V tomto segmentu je například Škoda Octavia nebo Volkswagen Passat. Možná se dělení v rámci SDA divíte (nebo divit budete), ovšem má historické kořeny a blíže jsme se mu věnovali ZDE.
Každopádně jsme se na jednotlivé segmenty podívali detailně a přinášíme vám seznam TOP 3 nejprodávanějších (nejregistrovanějších) aut v každé třídě podle SDA.
Mini
Nemyslíme tím, že by značka MINI měla vlastní třídu. Jde o mini městská auta. Za rok 2024 vyhrála Toyota, my však oplakáváme třetí místo. Kurážný Ignis totiž vloni skončil úplně a šlo o jedinou (teoreticky jste ještě sehnali Pandu 4 × 4) čtyřkolku v segmentu městských nákupních tašek.
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
Toyota Aygo X | 885 | 28,59 % |
Kia Picanto | 775 | 25,04 % |
Suzuki Ignis | 379 | 12,25 % |

Segment miniaut ovládla Toyota Aygo X.
Malé
Ve třídě malých aut všem ujela Škoda Fabia s takřka polovičním podílem. Na druhé a třetí příčce to bylo nicméně těsnější, příznivější pro rumunské Sandero.
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
Škoda Fabia | 9 342 | 45,77 % |
Dacia Sandero | 2 259 | 11,07 % |
Hyundai i20 | 1 741 | 8,53 % |

Čtvrtá generace Fabie je královnou třídy malých aut.
Nižší střední
Kategorie nižší střední třídy přinesla o poznání zajímavější souboje. Zvítězila sice nedávno omlazená Škoda Scala, ovšem na krk jí dýchal rovněž čerstvě modernizovaný Hyundai i30.
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
Škoda Scala | 9 443 | 24,91 % |
Hyundai i30 | 8 744 | 23,07 % |
Kia Ceed | 4 975 | 13,12 % |

Škoda Scala (vlevo) vyhrála v segmentu nižší střední třídy.
Střední
Přivítejte královnu prodejů. Střední třída patří tradičně Octavii, což dokazuje i více než 75% podíl. Ovšem podívejte se na druhé místo! Elektromobil Tesla Model 3… To před pár lety asi nikdo nepredikoval.
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
Škoda Octavia | 19 425 | 75,78 % |
Tesla Model 3 | 1 644 | 6,41 % |
Volkswagen Passat | 1 010 | 3,94 % |

Přivítejte absolutního vůdce segmentu střední třídy. Škodu Octavia.
Vyšší střední
Honosnějším modelům vyšší střední třídy v Česku vládne Škoda Superb a asi ještě nějakou dobu vládnout bude. Druhé a třetí místo nepřekvapí, ovšem hledáte BMW řady 5? Audi A6 mu utekla o pouhých 9 aut!
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
Škoda Superb | 7 404 | 68,26 % |
Mercedes-Benz E | 743 | 6,85 % |
Audi A6 | 559 | 5,15 % |

Vyšší střední třída patří tradičně Škodě Superb.
Luxusní
V segmentu aut pro „horních 10 tisíc“ vyhrálo sedmičkové BMW (elektrické i7 má SDA samostatně), ale skutečně jen velmi těsně. A opět se nám do TOP 3 dostal elektromobil, konkrétně elektrické „esko“.
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
BMW řady 7 | 138 | 33,74 % |
Mercedes-Benz S | 134 | 32,76 % |
Mercedes-Benz EQS | 51 | 12,47 % |

Non-SUV luxus vyšel nejlépe pro BMW řady 7.
Sportovní
Sportovních vozů je dle SDA více než 50 a za rok 2024 si první místo dělí čtyřkový bavorák a CLE od Mercedesu. V TOP 3 se opět nachází elektromobil, a to BMW i4. Ale abychom byli úplní, čtvrtou (teoreticky třetí) pozici si drží Subaru BRZ s počtem 117 prvně registrovaných aut a s tržním podílem 6,45 %.
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
BMW řady 4 | 186 | 10,25 % |
Mercedes-Benz CLE | 186 | 10,25 % |
BMW i4 | 142 | 7,82 % |

Ve třídě sportovních aut dle SDA zvítězilo BMW řady 4.
SUV-B
Segment SUV-B jsou malé crossovery, takové ty nafouknuté hatchbacky. A zde je to překvapení z Číny. Vítězem v tomto segmentu se totiž stalo čínské MG ZS.
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
MG ZS | 2 985 | 12,49 % |
Toyota Yaris Cross | 2 357 | 9,86 % |
Peugeot 2008 | 1 697 | 7,10 % |

SUV-B segment ovládla levná Čína. MG ZS jste totiž vloni koupili i pod 400 tisíc.
SUV-C
Velmi početný segment, kde najdete většinu v Česku prodávaných SUV. SDA jich za rok 2024 eviduje 113! Není proto divu, že absolutními panovníky této třídy jsou oblíbené škodovky. První „neškodovácké“ auto je až na 4. místě, a to nošovický Tucson registrovaný v počtu 5 762 kusů a držící si 7,29% podíl.
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
Škoda Karoq | 10 843 | 13,71 % |
Škoda Kodiaq | 10 328 | 13,06 % |
Škoda Kamiq | 9 504 | 12,02 % |

Nejsilnějšímu segmentu SUV-C kraluje Škoda Auto. Na trůnu aktuálně sedí Karoq.
SUV-D
Jak vnímat SUV-D segment? Velká SUV, ovšem bez luxusního cejchu. Jasným vítězem je zde Volvo s XC90.
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
Volvo XC90 | 1 319 | 43,15 % |
Volkswagen Touareg | 635 | 20,77 % |
Toyota Highlander | 400 | 13,08 % |

S velkým náskokem patří segment SUV-D modelu Volvo XC90.
SUV-E
Nemusíte se bát, že by písmeno E znamenalo ryze elektrická SUV. Kdepak. Tato třída obsahuje luxusní velká SUV.
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
BMW X5 | 969 | 16,02 % |
Mercedes-Benz GLE | 828 | 13,69 % |
Audi Q8 | 698 | 11,54 % |

Další body pro Bavorské. SUV X5 vyhrálo zlato ve třídě SUV-E.
MPV-B
Druhý nejobsáhlejší segment osobních víceúčelových vozidel nakonec ovládla Dacia Jogger, kterou ovšem stíhá francouzské MPV převlečené do kabátku Toyoty.
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
Dacia Jogger | 2 364 | 24,42 % |
Toyota ProAce City | 2 138 | 22,08 % |
Volkswagen Caddy | 1 519 | 15,69 % |

SDA řadí Jogger do kategorie MPV-B, kterou model ovládl.
MPV-C
V segmentu o třech modelech je to snadné, tam jsou místa rozdaná. Ačkoli nám k sobě dvojkový bavorák Active a ID.Buzz úplně nesedí. Koleos pak považujeme za statistickou chybu nebo půjde o nějakou přestavbu či úpravu. Původně jde totiž o SUV, co se navíc už nenabízí.
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
BMW 2 Active Tourer | 121 | 60,80 % |
Volkswagen ID.Buzz | 77 | 38,69 % |
Renault Koleos | 1 | 0,50 % |

Active Tourer byl v segmentu MPV-C za rok 2024 neprodávanější.
MPV-E
V E segmentu MPV pak najdete všechny možné osobní minivany. První místo je očekávané, ovšem to, že Toyota ProAce takřka sesadila oblíbenou třídu V od Mercedesu z pozice dvojky? To je překvápko.
Model | Reg. kusů | Podíl |
---|---|---|
Volkswagen Transporter | 1 024 | 13,57 % |
Mercedes-Benz V | 965 | 12,79 % |
Toyota ProAce | 950 | 12,59 % |

Volkswagen Transporter vyhrál ve třídě velkých MPV-E.
A co čekat letos? Mimo záplavy elektromobilů včetně nadějného Modelu Y Juniper se k nám dostanou i cenově dostupná auta. Třeba taková Dacia Bigster, ryze spalovací MG3, Opel Frontera nebo alternativa ke Škodě Kodiaq od čínského nováčka SWM. Dále by se na trh měly dostat nové značky, například BYD nebo Hongqi (oboje Čína).