Článek
Výsledky tuzemského dopravního výzkumu společnosti Generali Česká Pojišťovna za první pololetí roku 2022 přinesly zajímavé zjištění z hlediska silniční bezpečnosti a počtu zranění/úmrtí při dopravních nehodách. Výsledky jsou vztaženy k počtu obyvatel daných krajských měst i obcí s rozšířenou působností a zakomponovány do takzvaného indexu.
GČP index vyjadřuje relativní míru závažnosti dopravních nehod na území (v intravilánu) krajských měst a obcí s rozšířenou působností. Do měření je zahrnuto všech 13 krajských měst a 206 obcí s rozšířenou působností.
Hodnota indexu udává poměr vážných a smrtelných nehod (tj. nehod, při kterých došlo k těžkému zranění nebo usmrcení) k celkovému počtu nehod evidovaných na území uvedených měst za dané období. Čím je vyšší hodnota indexu, tím je dopravně bezpečnostní situace v konkrétním městě horší.
Východní Čechy v popředí
Začněme dobrými zprávami. Podle výsledků za první pololetí 2022 se nejbezpečněji jezdilo v Hradci Králové, kde při 393 dopravních nehodách byly těžce zraněny 2 osoby. Oproti minulému roku si tak Hradec polepšil o čtyři příčky a rovněž exceloval mezi všemi krajskými městy. Druhé místo obsadily Pardubice a třetí skončil Liberec.
Na opačném konci hodnocení se na 11. místě objevil Zlín, na 12. pozici se dostalo Brno a poslední 13. místo obsadily České Budějovice. Zde totiž při 396 dopravních nehodách byly 2 osoby usmrceny a 19 osob bylo těžce zraněno. A to rozhodně není statistika, kterou by se město mohlo chlubit…
Pořadí | Město | Index | Pořadí 2021 |
---|---|---|---|
1. | Hradec Králové | 0,51 | 5. |
2. | Pardubice | 0,57 | 9. |
3. | Liberec | 0,69 | 1. |
4. | Karlovy Vary | 0,81 | 2. |
5. | Olomouc | 1,02 | 7. |
6. | Praha | 1,23 | 3. |
7. | Ostrava | 1,44 | 6. |
8. | Ústí nad Labem | 1,88 | 4. |
9. | Jihlava | 2,07 | 10. |
10. | Plzeň | 2,79 | 12. |
11. | Zlín | 3,15 | 8. |
12. | Brno | 3,70 | 13. |
13. | České Budějovice | 5,30 | 11. |
V prvním pololetí letošního roku se tragické silniční havárie vyhnuly Jihlavě, Karlovým Varům, Liberci, Pardubicím a Hradci Králové. Pokud jde o absolutní čísla, tak nejvíce usmrcených osob bylo v Praze (12), Brně (4) a Ostravě (3).
Praha si také výrazně pohoršila, jelikož překonala svůj neblahý rekord z roku 2013 – letos na jejím území při 7 736 dopravních nehodách bylo 12 osob usmrceno a 86 osob těžce zraněno. Celkově na silnicích krajských měst během prvních šesti měsíců tohoto roku přišlo o život 25 osob (meziročně o 3 méně) a těžce se zranilo 217 osob (meziročně o 81 více).
GČP INDEX od letošního roku umožňuje srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde tak o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu.
Nejbezpečnějším krajským městem v této oblasti se v letošním roce staly Pardubice, na druhém místě se umístil Hradec Králové, na třetím pak Liberec. Černého Petra naopak vyhrály České Budějovice, Ústí nad Labem a toho nejčernějšího Zlín.
Pořadí | Město | Index | Pořadí 2021 |
---|---|---|---|
1. | Pardubice | 2,00 | 4. |
2. | Hradec Králové | 2,94 | 2. |
3. | Liberec | 4,76 | 1. |
4. | Olomouc | 5,08 | 3. |
5. | Karlovy Vary | 5,56 | 5. |
6. | Ostrava | 10,61 | 7. |
7. | Praha | 11,35 | 6. |
8. | Plzeň | 12,00 | 12. |
9. | Jihlava | 12,50 | 10. |
10. | Brno | 15,96 | 9. |
11.-12. | České Budějovice | 20,00 | 8. |
11.-12. | Ústi nad Labem | 20,00 | 13. |
13. | Zlín | 30,30 | 11. |
Na slovíčko s vítězem
Jedním z vysoce hodnocených měst se stal Hradec Králové, proto jsme oslovili zástupce tamní krajské dopravní policie, aby nám vysvětlili, proč se Hradci tak dařilo. Odpověď jsme dostali přímo z nejvyšších míst, jelikož se s námi spojil plukovník Richard Hušek, vedoucí oddělení:
„Samozřejmě si uvědomujeme, že bezpečí všech účastníků silničního provozu souvisí s mnoha dalšími faktory, nejen s dohledem policistů. V Hradci Králové se policisté služby dopravní policie zaměřovali zejména na alkohol za volantem, dodržování nejvyšší povolené rychlosti, držení hovorového zařízení a nevěnování se řízení, což se například odrazilo na zvýšeném počtu sankcionovaných řidičů motorových i nemotorových vozidel a v důsledku mohlo vést ke snížení závažnosti následků dopravních nehod.“
„Kromě těchto faktorů však nemůžeme zapomenout ani na větší počet uzavírek komunikací v souvislosti s opravami živičného povrchu a s obměnou soustavy semaforů v celém městě (výstavba inteligentního dopravního systému).“
„Kombinace těchto faktorů výrazně napomohla ke zpomalení/zklidnění dopravy ve městě. V uplynulých týdnech a měsících se na území Hradce Králové také uskutečnila řada dopravně bezpečnostních akcí preventivního charakteru (viditelnost chodců a cyklistů, užití bezpečnostních pásů a zádržných systémů, aj.), které rovněž přispěly k vyšší bezpečnosti provozu.“
„O tom, jak je na silnicích bezpečno, však rozhodují zejména samotní účastníci silničního provozu. Ne jinak je to v případě města Hradce Králové,“ uzavírá plukovník Richard Hušek.
Plus i minus
Na jednu stranu jde o celkem dobré zprávy, na tu druhou samotný počet dopravních nehod roste, přestože počty usmrcených a zraněných mají tendenci spíše klesat (z dlouhodobého hlediska). Alarmující je však nárůst usmrcených chodců, cyklistů a motorkářů, na což policie a další instituce reagují různými kampaněmi a projekty zaměřenými na bezpečnost těchto skupin.
Tedy alespoň v nějaké oblasti se posunujeme blíže k pokročilé silniční bezpečnosti a nejsme v tom sami, jelikož podobné cíle mají i samotní automobilový výrobci. Další informace a výsledky se dozvíme už za pár měsíců, kdy česká dopravní policie vydá zprávu o dopravních nehodách za letošní rok.