Hlavní obsah

Nejnebezpečnější města pro řidiče: Vyhněte se Brnu, Zlínu a Českým Budějovicím, radí pojišťovny

Foto: Policie České republiky

V Českých Budějovicích by chtěl žít každý. Jistě si tuhle hlášku pamatujete od Cimrmanů, nicméně pokud bychom toto jihočeské město měli porovnat se statistikou nejnebezpečnější dopravy, pak vězte, že tu žít nechcete, jelikož se rodiště Budvaru spolu s Brnem umístilo na chvostu žebříčku silniční bezpečnosti.

Článek

Výsledky tuzemského dopravního výzkumu společnosti Generali Česká Pojišťovna za první pololetí roku 2022 přinesly zajímavé zjištění z hlediska silniční bezpečnosti a počtu zranění/úmrtí při dopravních nehodách. Výsledky jsou vztaženy k počtu obyvatel daných krajských měst i obcí s rozšířenou působností a zakomponovány do takzvaného indexu.

Foto: Generali Česká Pojišťovna

Generali Česká Pojišťovna má na svém webu data zpracovaná i s grafy

GČP index vyjadřuje relativní míru závažnosti dopravních nehod na území (v intravilánu) krajských měst a obcí s rozšířenou působností. Do měření je zahrnuto všech 13 krajských měst a 206 obcí s rozšířenou působností.

Hodnota indexu udává poměr vážných a smrtelných nehod (tj. nehod, při kterých došlo k těžkému zranění nebo usmrcení) k celkovému počtu nehod evidovaných na území uvedených měst za dané období. Čím je vyšší hodnota indexu, tím je dopravně bezpečnostní situace v konkrétním městě horší.

Východní Čechy v popředí

Začněme dobrými zprávami. Podle výsledků za první pololetí 2022 se nejbezpečněji jezdilo v Hradci Králové, kde při 393 dopravních nehodách byly těžce zraněny 2 osoby. Oproti minulému roku si tak Hradec polepšil o čtyři příčky a rovněž exceloval mezi všemi krajskými městy. Druhé místo obsadily Pardubice a třetí skončil Liberec.

Foto: Michal Sakař

Vavříny vysoké bezpečnosti za první pololetí putují do Hradce Králové

Na opačném konci hodnocení se na 11. místě objevil Zlín, na 12. pozici se dostalo Brno a poslední 13. místo obsadily České Budějovice. Zde totiž při 396 dopravních nehodách byly 2 osoby usmrceny a 19 osob bylo těžce zraněno. A to rozhodně není statistika, kterou by se město mohlo chlubit…

PořadíMěstoIndexPořadí 2021
1.Hradec Králové0,515.
2.Pardubice0,579.
3.Liberec0,691.
4.Karlovy Vary0,812.
5.Olomouc1,027.
6.Praha1,233.
7.Ostrava1,446.
8.Ústí nad Labem1,884.
9.Jihlava2,0710.
10.Plzeň2,7912.
11.Zlín3,158.
12.Brno3,7013.
13.České Budějovice5,3011.

V prvním pololetí letošního roku se tragické silniční havárie vyhnuly Jihlavě, Karlovým Varům, Liberci, Pardubicím a Hradci Králové. Pokud jde o absolutní čísla, tak nejvíce usmrcených osob bylo v Praze (12), Brně (4) a Ostravě (3).

Praha si také výrazně pohoršila, jelikož překonala svůj neblahý rekord z roku 2013 – letos na jejím území při 7 736 dopravních nehodách bylo 12 osob usmrceno a 86 osob těžce zraněno. Celkově na silnicích krajských měst během prvních šesti měsíců tohoto roku přišlo o život 25 osob (meziročně o 3 méně) a těžce se zranilo 217 osob (meziročně o 81 více).

Foto: Policie České republiky

České Budějovice se v prvním pololetí 2022 staly nejnebezpečnějším krajským městem z hlediska dopravních nehod a následků

GČP INDEX od letošního roku umožňuje srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde tak o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu.

Nejbezpečnějším krajským městem v této oblasti se v letošním roce staly Pardubice, na druhém místě se umístil Hradec Králové, na třetím pak Liberec. Černého Petra naopak vyhrály České Budějovice, Ústí nad Labem a toho nejčernějšího Zlín.

PořadíMěstoIndexPořadí 2021
1.Pardubice2,004.
2.Hradec Králové2,942.
3.Liberec4,761.
4.Olomouc5,083.
5.Karlovy Vary5,565.
6.Ostrava10,617.
7.Praha11,356.
8.Plzeň12,0012.
9.Jihlava12,5010.
10.Brno15,969.
11.-12.České Budějovice20,008.
11.-12.Ústi nad Labem20,0013.
13.Zlín30,3011.

Na slovíčko s vítězem

Jedním z vysoce hodnocených měst se stal Hradec Králové, proto jsme oslovili zástupce tamní krajské dopravní policie, aby nám vysvětlili, proč se Hradci tak dařilo. Odpověď jsme dostali přímo z nejvyšších míst, jelikož se s námi spojil plukovník Richard Hušek, vedoucí oddělení:

„Samozřejmě si uvědomujeme, že bezpečí všech účastníků silničního provozu souvisí s mnoha dalšími faktory, nejen s dohledem policistů. V Hradci Králové se policisté služby dopravní policie zaměřovali zejména na alkohol za volantem, dodržování nejvyšší povolené rychlosti, držení hovorového zařízení a nevěnování se řízení, což se například odrazilo na zvýšeném počtu sankcionovaných řidičů motorových i nemotorových vozidel a v důsledku mohlo vést ke snížení závažnosti následků dopravních nehod.“

Foto: Policie České republiky

Richard Hušek na vzácné archivní fotografii s tehdy tajným Passatem B4

„Kromě těchto faktorů však nemůžeme zapomenout ani na větší počet uzavírek komunikací v souvislosti s opravami živičného povrchu a s obměnou soustavy semaforů v celém městě (výstavba inteligentního dopravního systému).“

„Kombinace těchto faktorů výrazně napomohla ke zpomalení/zklidnění dopravy ve městě. V uplynulých týdnech a měsících se na území Hradce Králové také uskutečnila řada dopravně bezpečnostních akcí preventivního charakteru (viditelnost chodců a cyklistů, užití bezpečnostních pásů a zádržných systémů, aj.), které rovněž přispěly k vyšší bezpečnosti provozu.“

Foto: Policie České republiky

Mimo toho, že byl Hradec dost rozkopaný, se na bezpečnosti aktivně podílela také dopravní policie

„O tom, jak je na silnicích bezpečno, však rozhodují zejména samotní účastníci silničního provozu. Ne jinak je to v případě města Hradce Králové,“ uzavírá plukovník Richard Hušek.

Plus i minus

Na jednu stranu jde o celkem dobré zprávy, na tu druhou samotný počet dopravních nehod roste, přestože počty usmrcených a zraněných mají tendenci spíše klesat (z dlouhodobého hlediska). Alarmující je však nárůst usmrcených chodců, cyklistů a motorkářů, na což policie a další instituce reagují různými kampaněmi a projekty zaměřenými na bezpečnost těchto skupin.

Foto: Jakub Misík

Nejen policie, ale i ostatní instituce bojují za bezpečnější dopravu. Jedním takovým projektem je Start Driving – komplexní kurz určený pro mladé řidiče (riziková skupina)

Tedy alespoň v nějaké oblasti se posunujeme blíže k pokročilé silniční bezpečnosti a nejsme v tom sami, jelikož podobné cíle mají i samotní automobilový výrobci. Další informace a výsledky se dozvíme už za pár měsíců, kdy česká dopravní policie vydá zprávu o dopravních nehodách za letošní rok.

Načítám