Hlavní obsah

Nejdražší a nejlevnější auta na servis: Japonskou nadvládu spolehlivosti narušuje elektromobil, finančně vykrvácíte na luxusním Volkswagenu

Foto: Škoda Auto

Koupí auta investice nekončí, spíše začínají a mnohdy nemusí být úplně malé. Lidové pořekadlo o opici a banánech se totiž náramně hodí právě k nákladům na servisování vozu. Portál CarEdge se už dlouhodobě věnuje analýze této problematiky a přináší žebříček na údržbu nejlevnějších a nejdražších značek i konkrétních vozidel.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ne každý se při koupi auta zajímá o to, kolik jej bude stát roční, pětiletý, nebo dokonce desetiletý servis. Přece jen chcete s novým autem jezdit a ne se hned starat o to, kolik peněz nakonec spolyká.

Nezávislý severoamerický server CarEdge.com se už dlouhé roky zabývá sběrem a analýzou dat ohledně průměrných nákladů na servis jednotlivých značek i vozidel, takže díky jeho statistikám můžeme vidět, kde si připlatíte a kde naopak ušetříte.

Foto: Tesla

Do žebříčku servisně nenáročných aut se dostala i jedna severoamerická elektrická značka.

Dostupná data jsou rozdělena na značky mainstreamové (běžné, masové) a luxusní, náklady na pět a deset let, plus nechybí ani konkrétní modely. Mezi premianty je i elektrická značka, zatímco na údržbu nejnákladnější automobil vás rozhodně nepřekvapí.

Nejnižší náklady na 5 let – mainstream

V rámci značek je asi očekávané, že nejnižší průměrné náklady za pět let provozu má japonská Toyota, ovšem překvapivě je na druhém místě italský Fiat a na třetím japonské Mitsubishi. Do TOP 10 se dostal ještě Volkswagen, ale také britsko-německé Mini.

PořadíZnačkaServis za 5 let
1.Toyota41 085 Kč
2.Fiat46 440 Kč
3.Mitsubishi47 295 Kč
4.Volkswagen47 548 Kč
5.Honda48 956 Kč
6.Mazda49 580 Kč
7.Hyundai51 842 Kč
8.Mini52 742 Kč
9.Kia53 504 Kč
10.Subaru53 665 Kč

Nejnižší náklady na 5 let – prémie

Z prémiového segmentu je lídrem Lexus (neboli luxusnější Toyota), druhá je Tesla a třetí Genesis, tedy luxusní odnož Hyundai. Kdo byste neznal pátou Acuru, tak jde o „lepší“ Hondu, Infiniti je zase prémiový Nissan, zatímco Lincoln spadá pod Ford.

PořadíZnačkaServis za 5 let
1.Lexus 52 780 Kč
2.Tesla 53 175 Kč
3.Genesis 54 381 Kč
4.Alfa Romeo 61 291 Kč
5.Acura 63 401 Kč
6.Infinity 76 249 Kč
7.Lincoln 80 910 Kč
8.Audi 81 235 Kč
9.Volvo 82 510 Kč
10.Cadillac 82 672 Kč

Nejnižší náklady na 10 let – mainstream

V desetiletce mezi mainstreamovými značkami opět vede Toyota, druhý je Fiat a třetí Volkswagen. Zbytek TOP 10 obsadili Japonci a Korejci s výjimkou Mini.

PořadíZnačkaServis za 10 let
1.Toyota 126 270 Kč
2.Fiat 149 413 Kč
3.Volkswagen 150 642 Kč
4.Mitsubishi 152 892 Kč
5.Honda 155 002 Kč
6.Mazda 158 527 Kč
7.Hyundai 166 203 Kč
8.Kia 168 220 Kč
9.Mini 168 406 Kč
10.Subaru 171 003 Kč

Nejnižší náklady na 10 let – prémie

V nejnižších nákladech mezi prémiovými značkami za 10 let tentokrát dominuje elektrická Tesla, která sesadila z trůnu Lexus. Genesis si drží stabilní třetí pozici. Tedy žádné velké divočiny.

PořadíZnačkaServis za 10 let
1.Tesla 154 005 Kč
2.Lexus 159 431 Kč
3.Genesis 166 064 Kč
4.Alfa Romeo 189 926 Kč
5.Acura 199 620 Kč
6.Infinity 240 109 Kč
7.Audi 251 867 Kč
8.Lincoln 253 559 Kč
9.Cadillac 259 032 Kč
10.Volvo 262 696 Kč

Nejvyšší náklady na 10 let – mainstream

Z hlediska nejvyšších nákladů u masových značek vede RAM, ovšem z toho důvodu, že prodává jen užitkové modely, a to i těžké náklaďáky (velké pick-upy). Takový Jeep zase jede osobní off-roady (až na pick-up Gladiator) a Fordu stejně jako RAMu tvoří vyšší náklad jeho užitkové portfolio. Kdo byste neznali Buick, tak to je značka osobních aut na úrovni našeho Opelu, Fordu…

PořadíZnačkaServis za 10 let
1.RAM 550 716 Kč
2.Jeep 253 467 Kč
3.Ford 246 742 Kč
4.GMC 230 601 Kč
5.Chrysler 229 210 Kč
6.Dodge 224 850 Kč
7.Chevrolet 217 267 Kč
8.Buick 204 397 Kč
9.Nissan 174 945 Kč
10.Subaru 171 003 Kč

Nejvyšší náklady na 10 let – prémie

A vítězem je? Bentley, jemuž se občas přezdívá drahý Volkswagen. Druhé místo Porsche, třetí Land Rover. Kdo neznáte např. Cadillac, tak to je luxusní značka koncernu General Motors.

PořadíZnačkaServis za 10 let
1.Bentley 594 893 Kč
2.Porsche 444 506 Kč
3.Land Rover 404 294 Kč
4.BMW 376 095 Kč
5.Jaguar 342 099 Kč
6.Mercedes-Benz 328 741 Kč
7.Volvo 262 696 Kč
8.Cadillac 259 032 Kč
9.Lincoln 253 559 Kč
10.Audi 251 867 Kč

Nejnižší náklady na 5 let – mainstream modely

Dále se podíváme na konkrétní modely, za které na servisu zaplatíte za pět let v průměru nejméně peněz. Žebříček zcela ovládly japonské značky, ovšem některé modely potenciálně nemusíte znát.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Jeden ze servisních premiantů je Toyota Prius.

Takový Prius Prime je náš Prius plug-in hybrid, Avalon je větší Camry, Mitsubishi Mirage je Space Star (G4 je karoserie sedan), Honda Fit je Jazz a Nissan Versa platí za kompaktní sedan.

PořadíModelServis za 10 let
1.Toyota Yaris 30 634 Kč
2.Toyota Corolla 31 121 Kč
3.Toyota Prius 31 307 Kč
4.Toyota Prius Prime 31 909 Kč
5.Toyota Camry 33 741 Kč
6.Toyota Avalon 34 599 Kč
7.Mitsubishi Mirage 36 826 Kč
8.Honda Fit 37 081 Kč
9.Mitsubishi Mirage G4 38 936 Kč
10.Nissan Versa 39 632 Kč

Nejnižší náklady na 5 let – prémiové modely

Nadvládu Toyoty, tedy Lexusu, tady narušuje de facto jen Tesla s Modelem 3 a Modelem S, potažmo Alfa Romeo s Giulií.

PořadíModelServis za 10 let
1.Lexus ES 350 41 788 Kč
2.Tesla Model 3 42 136 Kč
3.Lexus IS 350 44 780 Kč
4.Lexus ES 300h 45 035 Kč
5.Lexus GS 350 45 452 Kč
6.Lexus RC F 49 696 Kč
7.Alfa Romeo Giulia 50 972 Kč
8.Tesla Model S 51 621 Kč
9.Genesis G70 51 946 Kč
10.Genesis G80 53 267 Kč

Nejnižší náklady na 10 let – mainstream modely

Mimo běžných modelů od Toyoty, Hondy a Mitsubishi tu máme přece jen jednu zajímavost, a to Supru. Je to sportovní model, ale dle CarEdge jsou jeho servisní náklady na 10 let v průměru stejné jako na běžný vůz denního užití.

PořadíModelServis za 10 let
1.Toyota Prius 96 378 Kč
2.Toyota Yaris 97 073 Kč
3.Toyota Prius Prime 97 584 Kč
4.Toyota Corolla 98 047 Kč
5.Toyota Camry 103 311 Kč
6.Toyota Avalon 105 004 Kč
7.Honda Fit 118 408 Kč
8.Toyota Supra 118 431 Kč
9.Mitsubishi Mirage 119 081 Kč
10.Mitsubishi Mirage G4 126 061 Kč

Nejnižší náklady na 10 let – prémiové modely

Průměrně nejnižší servisní náklady za 10 let má dle CarEdge Tesla Model 3, která za sebou nechala lexusy, sesterský Model S, a dokonce i Model Y.

PořadíModelServis za 10 let
1.Tesla Model 3 124 785 Kč
2.Lexus ES 350 129 168 Kč
3.Lexus IS 350 135 151 Kč
4.Lexus ES 300h 135 662 Kč
5.Lexus GS 350 136 473 Kč
6.Tesla Model S 143 732 Kč
7.Lexus RC F 147 558 Kč
8.Alfa Romeo Giulia 159 269 Kč
9.Genesis G70 161 217 Kč
10.Tesla Model Y 161 495 Kč

Nejvyšší náklady na 10 let – mainstream modely

Než se čísel v tabulce vyděsíte, tak většina těchto modelů jsou už nákladní auta nad 3,5 tuny. Vztyčený prst tedy jedině míří k RAM 1500, potažmo k RAM ProMaster (ekvivalent Fiat Ducato) a ProMaster City (ekvivalent Fiat Doblo). Ale zase, jde o dodávky, které hodně jezdí.

PořadíModelServis za 10 let
1.RAM 3500 623 788 Kč
2.RAM 2500 618 385 Kč
3.RAM 5500 609 201 Kč
4.RAM 4500 607 717 Kč
5.RAM ProMaster Cargo Van 487 152 Kč
6.RAM ProMaster City 480 729 Kč
7.RAM 1500 428 319 Kč
8.Ford F-450 Super Duty 372 849 Kč
9.Ford F-350 Super Duty 363 758 Kč
10.Ford F-250 Super Duty 362 622 Kč

Nejvyšší náklady na 10 let – prémiové modely

Platí za nejošklivější SUV současnosti a ještě k tomu nejdražší na servis. Inu, Bentayga… Ostatní modely v seznamu asi nepřekvapí (třeba BMW X6 M, že?), jen upřesníme, že Mercedes-Benz Metris je naše Vito.

PořadíModelServis za 10 let
1.Bentley Bentayga 648 555 Kč
2.Bentley Continental GT 541 046 Kč
3.Porsche Cayenne 492 185 Kč
4.Porsche Macan 483 929 Kč
5.Porsche 911 478 039 Kč
6.BMW X6 M 452 182 Kč
7.Mercedes-Benz Sprinter 449 654 Kč
8.BMW X7 447 126 Kč
9.BMW X6 436 598 Kč
10.Mercedes-Benz Metris 435 995 Kč

U nás je to jinak

Jak jste asi z tabulek pochopili, jde o severoamerický žebříček (proto tam není Škodovka), takže zahrnuje tamní modely. Berte tedy v potaz, že ty mají kolikrát jiné motory, techniku, platí na ně jiná záruka, jiné servisní podmínky, ceny servisů, daně a předpisy. Zkrátka je tam hodně věcí jinak ve srovnání s Evropou.

U nás jsou také populární balíčky předplaceného servisu zahrnující kolikrát i spotřební díly, takže vás první pětiletka servisu prémiového evropského auta nemusí nutně vyjít na raketu.

Foto: Škoda Auto

Nelze úplně srovnávat servisní podmínky v Americe a Evropě, nicméně data o jistém trendu přece jen vypovídají.

A naopak platí, že když si koupíte cenově dostupný model, tak se může stát, že servisní sazby autorizovaného střediska nebudou úplně adekvátní k pořizovací ceně auta.

Ještě se pochopitelně musí hledět na nájezd i kategorii vozidla, protože je jasné, že za deset let provozu bude těžký náklaďák stát na servisu svého majitele více peněz než malá městská Toyota.

Na druhou stranu severoamerický trend tak nějak kopíruje ten evropský v tom, že japonská auta platí za všeobecně spolehlivá a servisně nenáročná, zatímco luxusní značky na servisu obvykle spolykají násobně více peněz. Opice, banány, znáte to…

Načítám