Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ne každý se při koupi auta zajímá o to, kolik jej bude stát roční, pětiletý, nebo dokonce desetiletý servis. Přece jen chcete s novým autem jezdit a ne se hned starat o to, kolik peněz nakonec spolyká.
Nezávislý severoamerický server CarEdge.com se už dlouhé roky zabývá sběrem a analýzou dat ohledně průměrných nákladů na servis jednotlivých značek i vozidel, takže díky jeho statistikám můžeme vidět, kde si připlatíte a kde naopak ušetříte.
Dostupná data jsou rozdělena na značky mainstreamové (běžné, masové) a luxusní, náklady na pět a deset let, plus nechybí ani konkrétní modely. Mezi premianty je i elektrická značka, zatímco na údržbu nejnákladnější automobil vás rozhodně nepřekvapí.
Nejnižší náklady na 5 let – mainstream
V rámci značek je asi očekávané, že nejnižší průměrné náklady za pět let provozu má japonská Toyota, ovšem překvapivě je na druhém místě italský Fiat a na třetím japonské Mitsubishi. Do TOP 10 se dostal ještě Volkswagen, ale také britsko-německé Mini.
Pořadí | Značka | Servis za 5 let |
---|---|---|
1. | Toyota | 41 085 Kč |
2. | Fiat | 46 440 Kč |
3. | Mitsubishi | 47 295 Kč |
4. | Volkswagen | 47 548 Kč |
5. | Honda | 48 956 Kč |
6. | Mazda | 49 580 Kč |
7. | Hyundai | 51 842 Kč |
8. | Mini | 52 742 Kč |
9. | Kia | 53 504 Kč |
10. | Subaru | 53 665 Kč |
Nejnižší náklady na 5 let – prémie
Z prémiového segmentu je lídrem Lexus (neboli luxusnější Toyota), druhá je Tesla a třetí Genesis, tedy luxusní odnož Hyundai. Kdo byste neznal pátou Acuru, tak jde o „lepší“ Hondu, Infiniti je zase prémiový Nissan, zatímco Lincoln spadá pod Ford.
Pořadí | Značka | Servis za 5 let |
---|---|---|
1. | Lexus | 52 780 Kč |
2. | Tesla | 53 175 Kč |
3. | Genesis | 54 381 Kč |
4. | Alfa Romeo | 61 291 Kč |
5. | Acura | 63 401 Kč |
6. | Infinity | 76 249 Kč |
7. | Lincoln | 80 910 Kč |
8. | Audi | 81 235 Kč |
9. | Volvo | 82 510 Kč |
10. | Cadillac | 82 672 Kč |
Nejnižší náklady na 10 let – mainstream
V desetiletce mezi mainstreamovými značkami opět vede Toyota, druhý je Fiat a třetí Volkswagen. Zbytek TOP 10 obsadili Japonci a Korejci s výjimkou Mini.
Pořadí | Značka | Servis za 10 let |
---|---|---|
1. | Toyota | 126 270 Kč |
2. | Fiat | 149 413 Kč |
3. | Volkswagen | 150 642 Kč |
4. | Mitsubishi | 152 892 Kč |
5. | Honda | 155 002 Kč |
6. | Mazda | 158 527 Kč |
7. | Hyundai | 166 203 Kč |
8. | Kia | 168 220 Kč |
9. | Mini | 168 406 Kč |
10. | Subaru | 171 003 Kč |
Nejnižší náklady na 10 let – prémie
V nejnižších nákladech mezi prémiovými značkami za 10 let tentokrát dominuje elektrická Tesla, která sesadila z trůnu Lexus. Genesis si drží stabilní třetí pozici. Tedy žádné velké divočiny.
Pořadí | Značka | Servis za 10 let |
---|---|---|
1. | Tesla | 154 005 Kč |
2. | Lexus | 159 431 Kč |
3. | Genesis | 166 064 Kč |
4. | Alfa Romeo | 189 926 Kč |
5. | Acura | 199 620 Kč |
6. | Infinity | 240 109 Kč |
7. | Audi | 251 867 Kč |
8. | Lincoln | 253 559 Kč |
9. | Cadillac | 259 032 Kč |
10. | Volvo | 262 696 Kč |
Nejvyšší náklady na 10 let – mainstream
Z hlediska nejvyšších nákladů u masových značek vede RAM, ovšem z toho důvodu, že prodává jen užitkové modely, a to i těžké náklaďáky (velké pick-upy). Takový Jeep zase jede osobní off-roady (až na pick-up Gladiator) a Fordu stejně jako RAMu tvoří vyšší náklad jeho užitkové portfolio. Kdo byste neznali Buick, tak to je značka osobních aut na úrovni našeho Opelu, Fordu…
Pořadí | Značka | Servis za 10 let |
---|---|---|
1. | RAM | 550 716 Kč |
2. | Jeep | 253 467 Kč |
3. | Ford | 246 742 Kč |
4. | GMC | 230 601 Kč |
5. | Chrysler | 229 210 Kč |
6. | Dodge | 224 850 Kč |
7. | Chevrolet | 217 267 Kč |
8. | Buick | 204 397 Kč |
9. | Nissan | 174 945 Kč |
10. | Subaru | 171 003 Kč |
Nejvyšší náklady na 10 let – prémie
A vítězem je? Bentley, jemuž se občas přezdívá drahý Volkswagen. Druhé místo Porsche, třetí Land Rover. Kdo neznáte např. Cadillac, tak to je luxusní značka koncernu General Motors.
Pořadí | Značka | Servis za 10 let |
---|---|---|
1. | Bentley | 594 893 Kč |
2. | Porsche | 444 506 Kč |
3. | Land Rover | 404 294 Kč |
4. | BMW | 376 095 Kč |
5. | Jaguar | 342 099 Kč |
6. | Mercedes-Benz | 328 741 Kč |
7. | Volvo | 262 696 Kč |
8. | Cadillac | 259 032 Kč |
9. | Lincoln | 253 559 Kč |
10. | Audi | 251 867 Kč |
Nejnižší náklady na 5 let – mainstream modely
Dále se podíváme na konkrétní modely, za které na servisu zaplatíte za pět let v průměru nejméně peněz. Žebříček zcela ovládly japonské značky, ovšem některé modely potenciálně nemusíte znát.
Takový Prius Prime je náš Prius plug-in hybrid, Avalon je větší Camry, Mitsubishi Mirage je Space Star (G4 je karoserie sedan), Honda Fit je Jazz a Nissan Versa platí za kompaktní sedan.
Pořadí | Model | Servis za 10 let |
---|---|---|
1. | Toyota Yaris | 30 634 Kč |
2. | Toyota Corolla | 31 121 Kč |
3. | Toyota Prius | 31 307 Kč |
4. | Toyota Prius Prime | 31 909 Kč |
5. | Toyota Camry | 33 741 Kč |
6. | Toyota Avalon | 34 599 Kč |
7. | Mitsubishi Mirage | 36 826 Kč |
8. | Honda Fit | 37 081 Kč |
9. | Mitsubishi Mirage G4 | 38 936 Kč |
10. | Nissan Versa | 39 632 Kč |
Nejnižší náklady na 5 let – prémiové modely
Nadvládu Toyoty, tedy Lexusu, tady narušuje de facto jen Tesla s Modelem 3 a Modelem S, potažmo Alfa Romeo s Giulií.
Pořadí | Model | Servis za 10 let |
---|---|---|
1. | Lexus ES 350 | 41 788 Kč |
2. | Tesla Model 3 | 42 136 Kč |
3. | Lexus IS 350 | 44 780 Kč |
4. | Lexus ES 300h | 45 035 Kč |
5. | Lexus GS 350 | 45 452 Kč |
6. | Lexus RC F | 49 696 Kč |
7. | Alfa Romeo Giulia | 50 972 Kč |
8. | Tesla Model S | 51 621 Kč |
9. | Genesis G70 | 51 946 Kč |
10. | Genesis G80 | 53 267 Kč |
Nejnižší náklady na 10 let – mainstream modely
Mimo běžných modelů od Toyoty, Hondy a Mitsubishi tu máme přece jen jednu zajímavost, a to Supru. Je to sportovní model, ale dle CarEdge jsou jeho servisní náklady na 10 let v průměru stejné jako na běžný vůz denního užití.
Pořadí | Model | Servis za 10 let |
---|---|---|
1. | Toyota Prius | 96 378 Kč |
2. | Toyota Yaris | 97 073 Kč |
3. | Toyota Prius Prime | 97 584 Kč |
4. | Toyota Corolla | 98 047 Kč |
5. | Toyota Camry | 103 311 Kč |
6. | Toyota Avalon | 105 004 Kč |
7. | Honda Fit | 118 408 Kč |
8. | Toyota Supra | 118 431 Kč |
9. | Mitsubishi Mirage | 119 081 Kč |
10. | Mitsubishi Mirage G4 | 126 061 Kč |
Nejnižší náklady na 10 let – prémiové modely
Průměrně nejnižší servisní náklady za 10 let má dle CarEdge Tesla Model 3, která za sebou nechala lexusy, sesterský Model S, a dokonce i Model Y.
Pořadí | Model | Servis za 10 let |
---|---|---|
1. | Tesla Model 3 | 124 785 Kč |
2. | Lexus ES 350 | 129 168 Kč |
3. | Lexus IS 350 | 135 151 Kč |
4. | Lexus ES 300h | 135 662 Kč |
5. | Lexus GS 350 | 136 473 Kč |
6. | Tesla Model S | 143 732 Kč |
7. | Lexus RC F | 147 558 Kč |
8. | Alfa Romeo Giulia | 159 269 Kč |
9. | Genesis G70 | 161 217 Kč |
10. | Tesla Model Y | 161 495 Kč |
Nejvyšší náklady na 10 let – mainstream modely
Než se čísel v tabulce vyděsíte, tak většina těchto modelů jsou už nákladní auta nad 3,5 tuny. Vztyčený prst tedy jedině míří k RAM 1500, potažmo k RAM ProMaster (ekvivalent Fiat Ducato) a ProMaster City (ekvivalent Fiat Doblo). Ale zase, jde o dodávky, které hodně jezdí.
Pořadí | Model | Servis za 10 let |
---|---|---|
1. | RAM 3500 | 623 788 Kč |
2. | RAM 2500 | 618 385 Kč |
3. | RAM 5500 | 609 201 Kč |
4. | RAM 4500 | 607 717 Kč |
5. | RAM ProMaster Cargo Van | 487 152 Kč |
6. | RAM ProMaster City | 480 729 Kč |
7. | RAM 1500 | 428 319 Kč |
8. | Ford F-450 Super Duty | 372 849 Kč |
9. | Ford F-350 Super Duty | 363 758 Kč |
10. | Ford F-250 Super Duty | 362 622 Kč |
Nejvyšší náklady na 10 let – prémiové modely
Platí za nejošklivější SUV současnosti a ještě k tomu nejdražší na servis. Inu, Bentayga… Ostatní modely v seznamu asi nepřekvapí (třeba BMW X6 M, že?), jen upřesníme, že Mercedes-Benz Metris je naše Vito.
Pořadí | Model | Servis za 10 let |
---|---|---|
1. | Bentley Bentayga | 648 555 Kč |
2. | Bentley Continental GT | 541 046 Kč |
3. | Porsche Cayenne | 492 185 Kč |
4. | Porsche Macan | 483 929 Kč |
5. | Porsche 911 | 478 039 Kč |
6. | BMW X6 M | 452 182 Kč |
7. | Mercedes-Benz Sprinter | 449 654 Kč |
8. | BMW X7 | 447 126 Kč |
9. | BMW X6 | 436 598 Kč |
10. | Mercedes-Benz Metris | 435 995 Kč |
U nás je to jinak
Jak jste asi z tabulek pochopili, jde o severoamerický žebříček (proto tam není Škodovka), takže zahrnuje tamní modely. Berte tedy v potaz, že ty mají kolikrát jiné motory, techniku, platí na ně jiná záruka, jiné servisní podmínky, ceny servisů, daně a předpisy. Zkrátka je tam hodně věcí jinak ve srovnání s Evropou.
U nás jsou také populární balíčky předplaceného servisu zahrnující kolikrát i spotřební díly, takže vás první pětiletka servisu prémiového evropského auta nemusí nutně vyjít na raketu.
A naopak platí, že když si koupíte cenově dostupný model, tak se může stát, že servisní sazby autorizovaného střediska nebudou úplně adekvátní k pořizovací ceně auta.
Ještě se pochopitelně musí hledět na nájezd i kategorii vozidla, protože je jasné, že za deset let provozu bude těžký náklaďák stát na servisu svého majitele více peněz než malá městská Toyota.
Na druhou stranu severoamerický trend tak nějak kopíruje ten evropský v tom, že japonská auta platí za všeobecně spolehlivá a servisně nenáročná, zatímco luxusní značky na servisu obvykle spolykají násobně více peněz. Opice, banány, znáte to…