Článek
Šance, že na českém trhu koupíte nějakou ojetinu, která má za sebou větší či menší dopravní nehodu, je poměrně vysoká. Náš systém totiž proti maskování bouraček jednak nebojuje dost efektivně (prakticky vůbec) a Čechům všeobecně stále chutnají atraktivní ojetiny dovezené ze Západu, kde se havarované vozy dají koupit za tak skvělé peníze, že se je nepoctivým dovozcům vyplatí opravit a prodat.
No jo, ale na jakou značku si u nás při koupi ojetiny dát nejvíc pozor? Společnost carVertical se na problematiku nejčastěji bouraných vozů prodávaných na území Česka zaměřila a posbírala data za období od října 2022 do října 2023. Výsledky jsou více než zajímavé.
Na prvním místě se sice neumístily škodovky, ovšem mnozí z vás jistě tipovali BMW, což je naprosto přesný odhad. Totiž 66 % všech vozů BMW v Česku prověřených společností carVertical bylo v historii poškozeno (a to i vícekrát), přičemž toto prvenství si mnichovská značka drží i v jiných zemích světa.
Důvod je údajně ten, že starší a cenově dostupnější modely BMW si častokrát pořizují mladí a méně zkušení řidiči, kteří častěji bourají. Další příčinou je podle zástupců carVertical to, že řidiči BMW všeobecně více riskují.
Pozor ovšem na druhé místo, na němž se v rámci české statistiky nachází oblíbený Hyundai, kde byla zjištěna havárie u 63,1 % prověřovaných vozů. Třetí příčku obsadilo Audi s podílem 58 % bouraček, přičemž nad hranici 50 % se dostaly vozy značek Mercedes-Benz a Škoda Auto.
Naopak na chvostu prověřovacího žebříčku se umístily modely značek Fiat (36,4 %), Opel (41 %), Renault (42,8 %), Mazda (43,5 %) a Seat (45,3 %).
Specialisté z carVertical připomínají, že koupě bouraného auta může znamenat větší náchylnost k (drahým) poruchám/opravám, potažmo ohrožení bezpečnosti posádky při nehodě.
Vozidlo s jasnou historií je navíc podstatně lépe prodejné a pro řadu kupujících atraktivnější ke koupi, byť může mít i vyšší kilometrový nájezd. Ten je zejména u levných vozidel ovšem daleko méně podstatný než samotný technický stav.
Němečtí králové bouraček
Pokud jde o počet poškození, tak tam opět kraluje BMW, které dosáhlo za sledované období v průměru 2,1 záznamu na jedno poškozené auto. Více nehod na jeden automobil se v průměru nevyhnulo ani značkám Audi (2 záznamy), Mercedes-Benz (1,84 záznamu), Hyundai (1,83 záznamu) nebo překvapivě Volvo (1,78 záznamu).
Nejlépe z hlediska průměru nehod na auto pak vyšly automobily značky Renault (1,5 záznamu), hned za ním následovaly vozy značek Fiat (1,52 záznamu), Opel (1,56 záznamu), Peugeot (1,58 záznamu) a Ford (1,59 záznamu).
Menší nehodovost těchto zmíněných automobilů zástupci carVertical vysvětlují tím, že většina řidičů těchto vozů se rychlé/nebezpečné jízdě obvykle vyhýbá.
Analytici společnosti se při své analýze zaměřili i na průměrné škody, kde na prvních místech znovu kralují německé značky. Konkrétně vyhrál Mercedes-Benz s průměrnou škodou za 97 693 Kč na auto, následovala značka Audi se škodním průměrem za 89 862 Kč a třetí bylo BMW s průměrnou škodou na jeden prověřovaný/havarovaný vůz za 87 965 Kč.
Globálně (tj. netýká se jen Česka) pak nejvyšší průměrnou hodnotu škody mají vozy značky Dodge, a to 138 697 Kč, následované značkami Porsche s průměrnou škodní sumou 122 156 Kč a Tesla s průměrnou výší škody 114 224 Kč na auto.
Připomínáme, že se data (pokud není uvedeno jinak) vztahují na Česko a sbírala je pouze jedna společnost, takže výsledky nemusejí zcela přesně odrážet celý náš trh s automobily. Každopádně před koupí ojetiny se rozhodně vyplatí si auto prověřit, začít můžete i obyčejnou bezplatnou kontrolou tachometru.