Hlavní obsah

Nehody mladých řidičů nekončí špatně jenom kvůli nezkušenosti, podstatnou roli hrají i jiné faktory

Foto: Policie České republiky

Mladí řidiči ve věku 18 až 24 let jsou velmi rizikovou skupinou, což si uvědomují nejen pojišťovny, ale i policisté nebo třeba hasiči, kteří bývají u dopravních nehod kolikrát jako první. Důvodem bouraček mladých není jenom nezkušenost, ale častokrát i auta, která řídí.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Je velmi těžké vysvětlit mladému začínajícímu řidiči, že je daleko lepší, aby si za svých ušetřených pár desítek tisíc nekupoval starý bavorák bez ABS a s korozí v ceně nebo nepodělil Felicii po dědovi, se kterou už nikdo nechce jezdit, ale raději pořídil nudnou, avšak spolehlivou Fabii v kombíku nebo Lancera od Mitsubishi (zdravím svého mladého souseda).

Tato slova potvrzují i data od roku 2010 do poloviny roku 2024 analyzovaná Portálem nehod, který zjistil, že průměrné stáří aut, v nichž mladí řidiči (18 až 24 let rozumějme) havarovali, je přes 11 let, konkrétně 11 až 15 let. Populace nad 24 let pak bourá v průměrně mladších vozech, konkrétně v devítiletých.

Foto: Policie České republiky

Mladý nezkušený řidič v autě s minimem asistentů? To může vyústit v nehodu.

Největší nárůst stáří aut, ve kterých mladí řidiči bourali, byl zaznamenán mezi lety 2022 a 2023, kdy průměrné stáří havarovaného vozu řízeného mladým vzrostlo z 12,39 na 14,78 roku. A to je meziroční skok o dva roky.

„Hlavními příčinami nehod u mladých řidičů jsou způsob jízdy a rychlost. Způsob jízdy – tedy například nesprávné otáčení nebo couvání, nevěnování se řízení, nedodržení bezpečné vzdálenosti – je na vině u 46 % havárií mladých za volantem,“ uvádí datová analytička Portálu nehod Petra Marková.

„Zároveň je u řidičů do 24 let výrazný podíl nehod způsobených vysokou rychlostí. Ta zapříčiní až 36 % jejich nehod. Je to výrazně vyšší podíl než u starších řidičů. Ve věkové kategorii 25 let a starší totiž zaviní rychlost 19,1 % nehod,“ dodává specialistka.

Foto: Portál nehod

Graf ukazuje průměrné stáří osobních automobilů, které měly nehodu, podle věku řidiče.

Data dále ukazují, že s přibývajícím stářím vozidla roste u mladých řidičů podíl nehod způsobených rychlostí. U pětiletých aut je rychlost hlavní příčinou nehody ve 30 % případů, u aut starších 16 let je to už přes 40 % a jen o krapet méně ve vozidlech ve věku 16 až 20 let.

Rychlost, stáří, ABS

A proč je rychlost tak nebezpečná? Kromě všeobecně známých důvodů se musíme podívat na starší auta samotná. Ta mají méně nebo vůbec žádné asistenční systémy. Už jenom takové ABS z nás dělá o mnoho lepší řidiče (s ESP ještě více), než ve skutečnosti jsme. A koupit auto s hezkým logem nebo silným motorem výměnou za absenci ABS? To je jako hrát ruskou ruletu s poloautomatickou brokovnicí.

Dalším problémem je koroze, která všeobecně karoserie aut oslabuje. K tomu si přidejte faktor jako méně airbagů a méně moderní konstrukční technologie i materiály, které dělají staré vozy méně bezpečnými ve srovnání s těmi novějšími. Ono totiž bourat v první Fabii a zažít totožnou nehodu ve čtvrté prostě bude rozdíl.

Foto: Jakub Misík

Nevíte, co mladému k Vánocům? Dejte mu školu smyku. Zažít krizi na vlastní kůži řekne tisíckrát víc než teorie či domlouvání.

Mladí navíc obvykle nemají takové finance na udržení auta v kondici a kolikrát musí řešit třeba nákup použitých gum namísto nových, případně zvolí třeba méně kvalitní brzdy, protože jsou levnější. A to jsou v krizových situacích přitěžující faktory.

A co dělat, aby mladí lidé nebourali? Jezdit v modernějších autech (nekoupím staré BMW, ale mladší fordku za stejné peníze), zkusit si školu smyku nebo jiný kurz bezpečné jízdy na polygonu a jezdit, jezdit, jezdit a snažit se vyjezdit. Tohle všechno pak jde daleko snáz, když mají mladí lidé podporu rodičů, a to nejen tu materiální.

Načítám