Článek
V roce 2024 se na území naší republiky událo 140 618 dopravních událostí, z toho 92 217 nehod řešených policií (o 2 728 méně než předloni) a 48 401 nehod vyřešených takzvaným euroformulářem (nárůst o 3 577).
Nejvíce nehod (vycházíme z těch šetřených policií) se stalo hned začátkem roku 2024, konkrétně 18. ledna (411 nehod). Mezi tři nejčastější příčiny nehody patřily nevěnování se řízení v 18 182 případech, nesprávné otáčení nebo couvání v 9 663 případech a vyhýbání se bez dostatečného bočního odstupu 5 772.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiB7FFSnZCToaqi/9423/nehody-prestupky.png?fl=cro,0,0,3168,1781%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Proč se bouralo? Nejčastěji nepozornost, a nikoli rychlost.
Nejčastěji byl viníkem nehody určen řidič motorového vozidla (77 319 nehod, 402 úmrtí), lesní nebo domácí zvěř (9 317 nehod, 0 úmrtí) a řidič nemotorového vozidla (3 632 nehod, 26 úmrtí).
Pod vlivem alkoholu se z celkového počtu nehod (92 217) událo 4 541 (31 lidí zemřelo), nicméně nejčastějšími viníky byli řidiči koloběžek (35,1 %), cyklisté (28,2 %) a chodci (11,9 %). Řidiči automobilů pod vlivem byli viníky jen v 6,6 % šetřených událostí.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnD1IUpoZCTou1P/b759/nehody-doprava.png?fl=cro,0,0,3164,1783%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Alkohol opět úřadoval, ovšem nejčastěji ne u řidičů aut.
Smrťáky neminuly ani koloběžky
Špatnou zprávou je, že během nehod zemřelo 438 lidí. Tou lepší, že jich bylo o 17 méně než předloni. Nejhorším měsícem z hlediska usmrcení byl říjen 2024 (48 osob zemřelo), nejhorší dny byly 24. leden a 19. listopad, kdy zemřelo po sedmi lidech.
A proč lidé v rámci nehod vloni nejvíce umírali? Kvůli nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (68 případů), nevěnování se řízení vozidla (64 případů) a přejetí do protisměru (56 případů).
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnVbj2lOCToauE/0b08/nehody-prestupky.png?fl=cro,0,0,3172,1786%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Proč se umíralo? Zde figuruje těsně nad nepozorností rychlost.
Z 438 usmrcených osob bylo 309 řidičů (161 v osobních autech, 81 motorkářů), 60 spolujezdců a 69 chodců (34 ve dne, 35 v noci). Z hlediska věku pak životem zaplatily nejčastěji osoby ve věku nad 64 let (120 osob), dále 45 až 54 let (69 osob), 35 až 44 let (66 osob).
Tristní ovšem je, že 45 řidičů a 21 spolujezdců zahynulo proto, že tito lidé neměli bezpečnostní pás. Motorkáři bez helmy umřeli 4, cyklistů bez přilby 19, koloběžkáři bez ochrany hlavy 2.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiCodW3o2CTo0aQ/f3fe/policie-kolobezky-nehody.png?fl=cro,0,0,3167,1785%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Svoji trochou do mlýna přispěli také řidiči koloběžek. Zejména těch elektrických.
Tam je mimochodem zajímavé, že nehod s účastí koloběžky bylo 643, nicméně těch zaviněných řidičem koloběžky 507. A to znamená 83,8% podíl. Málokoho asi překvapí, že největší nehodové zastoupení mají elektrokoloběžky.
Nejsmrtelnější nehody celkově se pak udály ve Středočeském, Jihomoravském a Plzeňském kraji.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnujDqnSCTou4z/500a/nehody-doprava.png?fl=cro,0,0,3169,1776%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V rámci krajů si smutné první příčky drží obvykle ty největší. Vztyčený prst však vidíme na Plzeňsku.
Pro úplnost doplníme, že při nehodách v roce 2024 bylo těžce zraněných 1 609 osob, což znamená pokles proti roku 2023 o 142. Lehce zraněných bylo 23 971, tedy o 35 více než předminulý rok. Výše hmotných škod pak vzrostla o 305,6 milionu korun na celkem 7,992 miliardy korun (v přepočtu na základní fabie by to dalo 21 901 kusů).
Rychlost nesla nejvíce
Neméně zajímavá jsou i data o dopravních přestupcích, kterých dopravní policie za rok 2024 zaevidovala celkem 517 359, tedy o 7 998 méně než předloni. ALE! Výběr peněz za pokuty brutálně vzrostl, protože rok 2024 obohatil státní kasu o 672 168 800 Kč, což je nárůst o 317 147 000 Kč proti roku 2023! A přepočteno na procenta - loni se na pokutách vybralo o 112 procent víc!!!
Nejaktivnější byli policisté během kasírování měření rychlosti, což se událo v 169 448 případech a přineslo do kasičky celkem 291 470 200 Kč. To znamená nárůst o 179 389 700 Kč proti roku 2023.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnD1IUpoWCToajG/291c/nehody-prestupky.png?fl=cro,0,0,3165,1769%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jen rychlost státu vloni vydělala přes 290 milionů korun.
Druhým nejčastějším a nejvýdělečnějším přestupkem bylo telefonování s počtem 30 773 případů. Jde sice o pokles proti roku 2023 o 2 930 případů, ale finanční profit 75 458 900 Kč znamenal nárůst o 60 143 600 Kč.
Vloni policie více hlídala také jízdu v jízdních pruzích, kterou pokutovala v 9 826 případech (nárůst o 1 979 případů). Za tyto přešlapy řidiči zaplatili celkem 7 839 300 Kč (+2 073 400 Kč nárůst).
Jako efektivní se ukázalo zaměření na nedovolené předjíždění nákladních vozidel (6 462 případů), protože to díky změně zákona přineslo do pokladny 30 319 600 Kč.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_m4_A/nPt0vAiT3tDo5YunjB49CTW/622e/predjizdeni-policie.jpeg?fl=cro,0,0,2048,1365%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Snadněji pokutovatelné předjíždění kamionů na dálnici díky systému CEPAN. Ten zvýšil efektivitu výběru pokut.
Bič jménem CEPAN odhalil v roce 2024 celkem 13 627 neplatičů pokut (nárůst o 12 486), od kterých se vybralo v souhrnu 34 300 272 Kč (+30 584 736 Kč).
Nutno zohlednit, že ukládání/výběr pokut za dopravní přestupky před rokem 2024 spadal v některých případech výhradně do kompetence správních orgánů, a nikoli policie. K vyšším číslům dopomohla i změna bodového systému platná od roku 2024, která zdražila přestupky.
Nakonec zmíníme ještě 2 687 vypátraných pachatelů trestných činností (-3 proti 2023), 128 nalezených odcizených vozidel (-80 proti 2023), 344 nalezených hledaných osob (+37 proti 2023) a 2 426 (+149 proti 2023) zjištěných řidičů jezdících bez řidičského oprávnění.
Co z letošní ročenky dopravní policie vyplývá? Že absolutně největším úspěchem byl výběr pokut, především za měření rychlosti. A jiné to nebude ani letos, protože měření rychlosti je jednou z priorit dopravky. Dobrou zprávou budiž pokles usmrcených i těžce zraněných osob během nehod a také chystané akce na rok 2025, které se zaměří na motorkáře a jejich dopravněbezpečnostní vzdělávání.