Článek
Kompaktní hatchback Peugeot 208 byl v roce 2022 nejprodávanějším autem Evropy (konkrétně států EU + Velké Británie, Norska, Švýcarska a Islandu). Vůz ze segmentu B ovládl evropský trh a po dlouhých 14 letech sesadil z trůnu Volkswagen Golf. Ale co je toho příčinou? Mění se automobilový trh, či snad celý automobilový průmysl? Nebo snad začali lidé více šetřit? Vlastně od každého trochu…
Hnací motor ekonomiky, jak se automobilovému průmyslu někdy říká, zažívá poslední roky krušné časy a analytici britské společnosti JATO Dynamics potvrzují to, co všichni tušíme.
„Nástup pandemie následovaný nedostatkem čipů v letech 2021 a 2022 měly samy o sobě velký vliv,“ přiznává analytik JATO Dynamics Felipe Munoz. „Jako by toho bylo málo, kupní sílu zákazníků značně ovlivnila i ruská invaze na Ukrajinu a s tím související energetická krize.“
„Nedostatek skladových vozů, inflace a energetická krize, to jsou teď nejčastější výzvy, se kterými se automobilový průmysl vypořádává,“ říká Munoz. Dotýká se to každého výrobce, ale některý si s danou situací poradí lépe, jiný hůře. Všeobecně však automobilový průmysl momentálně vykazuje pokles výroby a zároveň také mírný pokles prodejů.
V Evropě klesly registrace nových vozů na 11 309 310, což v porovnání s rokem 2021 představuje snížení o 4,1 %. Koho by zajímalo srovnání s dobou před covidem, tak firma JATO uvádí, že rozdíl mezi rokem 2019 a rokem 2022 činí propastných -29 %, což znamená cca 4,5 milionu chybějících vozů.
Důsledkem těchto změn je to, že byl po dlouhých 14 letech z evropského trůnu nejprodávanějšího auta sesazen Golf. Volkswagen má obecně problémy s výpadky výroby a na Golf se stojí hodně dlouhé fronty. Nejspíš i proto povyskočilo SUV T-Roc na skvělé třetí místo.
Kromě T-Rocu na nesnázích Golfu vydělal právě Peugeot 208 a Dacia Sandero, do první pětky se vmáčkl také Fiat 500. Pohoršila si Toyota Yaris, Opel Corsa nebo Renault Clio, výpadky výroby vyšouply z desítky nejoblíbenějších také českou Škodu Octavia.
10 nejprodávanějších aut v Evropě
Umístění | Název vozu | Prodaných kusů | Meziroční stav |
---|---|---|---|
1. | Peugeot 208 | 206 816 | +5 % |
2. | Dacia Sandero | 200 550 | +1 % |
3. | VW T-Roc | 181 153 | –3 % |
4. | Fiat 500/ Abarth 500 | 179 863 | + 3 % |
5. | VW Golf | 177 203 | –14 % |
6. | Toyota Yaris | 175 713 | –4 % |
7. | Opel Corsa | 164 358 | –9 % |
8. | Hyundai Tucson | 150 803 | +1 % |
9. | Dacia Duster | 149 648 | +2 % |
10. | Renault Clio | 143 561 | –27 % |
Z hlediska výrobců se však značce Volkswagen podařilo udržet na prvním místě se skóre 1,2 milionu v Evropě prodaných vozů, což oproti roku 2021 představuje takřka sedmiprocentní pokles. Na druhém místě se umístila Toyota (776 227 vozů), která je aktuálně celosvětovou jedničkou, meziročně si v Evropě pohoršila o 8 procent. Na třetím místě se kupodivu umístilo BMW (646 tisíc), které předjelo nejen své prémiové soupeře (Mercedes-Benz 634 tisíc, Audi 614 tisíc), ale také všechny ostatní mainstreamové značky.
Analýza JATO Dynamics v neposlední řadě poukazuje na rostoucí oblibu čínských vozů. Loni se jich v Evropě prodalo přes 152 tisíc, což je více než dvojnásobek prodejů za rok 2021 (66 tisíc). Přitom 114 tisíc z nich připadá na značku MG, která si meziročně polepšila o celých 116 %.
„Příchodu čínských výrobců na evropský trh pomáhají shovívavé pořizovací náklady v kombinaci s rostoucí kvalitou,“ vysvětluje Munoz. „Nemají však zdaleka vyhráno, budou se muset vypořádat s nadále přetrvávající nelichotivou pověstí, která dnes stále ještě velkou část potenciálních zákazníků dokáže odradit.“