Článek
Víte, kolik máme v Česku registrovaných autoškol? Ani 10 000, ani 5 000, ani 3 000, ale přibližně 2 100, z toho na plný úvazek (úspěšně vycvičí alespoň více jak 50 žáků za rok) jich je cirka 800! Překvapeni? Čtěte dále, zajímavostí je víc.
Těchto přibližně 2 100 tuzemských autoškol využívá výcviková vozidla kategorií M1/M1G a N1/N1G, kterých je evidováno k září 2023 rovných 3 907, z toho provozovaných 3 806. A od čísla provozovaných se tedy odrazíme, abychom se dostali k dalším relevantním datům vypovídajícím o vozidlech autoškoly, která potkáváme na cestách dnes a denně.
Totiž 3 691 provozovaných výcvikových aut je registrováno v kategorii M1, tedy jakožto osobní do 3,5 tuny. Automobilů kategorie M1G, tedy osobních terénních do 3,5 tuny, je pak v rámci autoškolských vozidel provozovaných jen 30.
Žádná velká čísla nedělají ani nákladní automobily do 3,5 tuny, protože provozovaných výcvikových vozidel N1 je v registrech pouze 70. Pokud jde o modely N1G, tedy lehké nákladní terénní do 3,5 tuny, tak těch je provozovaných rovných 15.
V rámci paliv u provozovaných výcvikových aut do 3,5 tuny naprosto dominuje benzin s 2 281 kusy, z nichž 475 má jako alternativní pohon zkapalněný ropný plyn (LPG) a 43 stlačený zemní plyn (CNG), přičemž dalších 29 aut má CNG uvedené jakožto hlavní palivo.
Zajímavostí je, že se našla 3 provozovaná výcviková auta, která jezdí primárně na benzin a sekundárně na zkapalněný zemní plyn (LNG), a také 2 vozy, jež mají alternativní palivo etanol.
Oblíbená je rovněž nafta, jelikož na ni jezdí rovných 1 483 provozovaných výcvikových aut do 3,5 tuny. Naopak okrajově se v našich autoškolách objevují hybridy (benzin + elektro), které jsou 3. Pokud jde o čisté autoškolské elektromobily, tak těch je dle registrů pouze 7.
Jedním dechem bychom se elektromobilům mohli vysmát, nicméně jejich podíl v autoškolách bude postupně stoupat. V Evropském parlamentu totiž leží návrh, aby se skupina B udělovala v plném rozsahu bez ohledu na to, zdali žadatel výcvik/zkoušku absolvoval v autě s manuálem/automatem. Důvod je prostý – podpora elektromobility do autoškol.
Je velmi pravděpodobné, že tento návrh projde, takže skupinu B dostane i ten člověk, který by přes manuál jinak neprošel. Nemyslíme si však, že by posléze nastala nějaká silniční apokalypsa, jelikož ten, kdo mechanickému řazení nehoví, za něj nebude (většinou) sedat. Tedy doufejme…