Hlavní obsah

Které díly z aut se kradou nejčastěji? Nejde jen o katalyzátory, zloděje zajímají i dražší komponenty

Foto: Tomáš Kopečný

Krádeže aut jako celků sice za poslední roky klesly, ovšem to neznamená, že nemohou být odcizeny jen jejich části. A tím nutně nemyslíme pouze katalyzátory, ale i další důležité komponenty, bez kterých vozy nejde provozovat. Jaké díly se tedy kradou nejčastěji a ze kterých aut? Pozor by si měli dávat zejména majitelé dvou oblíbených značek…

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Jelikož dnešní zloději aut pracují spíše organizovaně a ve skupinách, mnohdy je neodradí ani auto zaparkované na vhodném a osvětleném místě. Jenže ne vždy mají lapkové zájem o celé vozidlo, někdy potřebují určitý specifický díl – ať už pro použití na jiné vozidlo, nebo třeba na následný prodej.

Do toho po světě chodí spousta „amatérů“, kteří svojí krádeží určitého dílu napáchají na autě takové škody, že by snad bylo lepší, kdyby jej ukradli celé. S nadsázkou řečeno.

Specialisté z carVertical nicméně dali dohromady komponenty, které z aut mizí nejčastěji a také vysvětlili, jak se potenciální zlodějině bránit.

Zpětná zrcátka

Zejména zrcátka prémiových vozů mají hodnotu v řádech tisíců korun, proto jsou pro zloděje jasnou volbou. Podle carVertical krádežím nahrává rovněž fakt, že právě zrcátka bývají často poškozena i při drobných dopravních nehodách. A kde je poptávka, tam je i nabídka.

Foto: Jakub Misík

Zrcátko s karbonovým krytem? Tisíce se jen sypou…

Leckdy se zloději spokojí i se samotným sklíčkem zpětného zrcátka, které je snadno demontovatelné. Zástupci carVarticalu radí si na zrcátka nechat vyrazit VIN auta, aby byla pro zloděje méně atraktivní.

Přední a zadní světla

Světla dneska stojí od pár tisíc do pár set tisíc korun (třeba laserová od BMW), a to celosvětově. Není proto výjimkou, že odcizené lampy někdy skončí až v zahraničí. Problémem dále je, že zejména amatérští zloději při demontáži předních světel leckdy použijí nůžky na plech a zničí kapotu, blatníky, popřípadě jiné díly. A to násobí finální škodu.

Foto: Honza Fučík

Například laserová lampa od BMW na model i8 je záležitostí statisíců.

Opět je zde doporučení od carVertical opatřit světla VIN číslem vozu, ovšem to má fungovat spíše jako odstrašující prostředek a ne vždy spolehlivý.

Registrační značky

Registrační značky se obvykle kradou za účelem jejich využití na jiném vozidle k trestné činnosti. V lehké formě třeba pro nezaplacení paliva na pumpě, v té těžší třeba pro loupež (únikové vozidlo).

Foto: Dalibor Žák

Ukrást značku je velmi snadné. S autem bez značky nejezděte, nahlaste ztrátu/krádež ihned na policii.

Zcizit registrační značky je snadné a samotná ochrana spočívá v zaparkování auta v garáži, uzavřeném místě nebo alespoň na osvětleném prostoru.

Pokud se stanete obětí krádeže/ztráty registračních značek, okamžitě tento fakt nahlaste na policii. S autem bez značek nejezděte, můžete přijít o řidičák.

Volant

Krásný a moderní volant je záležitostí od několika tisíc korun po desetitisíce. Navíc se volanty kradou i kvůli airbagům, a to hlavně pro opravy jiných poškozených vozidel.

Foto: Jakub Misík

Volanty se kradou i kvůli airbagům, díky nimž se pak opravují bouraná auta.

V minulosti populární zámky volantu jsou v dnešní době už raritou. Jediným způsobem, jak krádeži volantu zabránit, je dle carVertical parkovat své auto na bezpečném místě.

Čalounění interiéru

Interiérové panely se kradou výrazně méně než například světla nebo zrcátka, ovšem zpravidla mizí z kabin luxusnějších vozů a častokrát končí v zahraničí.

Kola

Auta na heverech, v horším případě na cihlách, v nejhorším případě na brzdách. Krádeže kol jsou časově náročné, proto se oběťmi mnohdy stávají vozidla zaparkovaná mimo pouliční osvětlení. Ale výjimkou nejsou ani krádeže kol v uzavřených areálech pod kamerami.

Foto: Jakub Misík

Jeden ráfek na Kodiaq vyjde klidně na deset tisíc. To opět nahrává zlodějům.

A prevence? Krom vhodného parkování i bezpečností šrouby. Ty sice zloděje nezastaví, ale zpomalí. A to je někdy zásadní.

Katalyzátory

V katalyzátorech jsou drahé kovy typu platina, palladium nebo rhodium, které jsou v rámci výkupu v kovošrotu vysoce ceněny.

Nejčastěji mizí katalyzátory z japonských vozů značek Toyota a Lexus, protože mají vysoký podíl těchto kovů a u hybridních modelů nejsou tak opotřebené. Ovšem ze stejného důvodu by na pozoru měli být rovněž majitelé Hondy Accord šesté generace.

Foto: Honda

Máte šestou Hondu Accord? Také pozor na katalyzátor…

Prevence snad jen ve formě vhodného parkování, jinak se riziko, že vám zloději „katík“ uříznou, zvyšuje.

Teorie je tedy jedna věc, ovšem když máte možnost parkování vozu pouze na ulici, těžko si na přecpaném sídlišti vyberete to nejvhodnější stání. Ovšem pokud máte nějaké „lepší“ auto, měli byste jej ustájit na adekvátním místě. Dalším řešením pak může být i sjednání připojištění proti krádeži či vandalismu.

Načítám