Článek
Rok 2023 byl rozmanitý, přinesl nám několik kilometrů nových cest, zhodnotil rok působení policejního Ferrari 458 a také avizoval řadu řidičských změn, které platí letos. Přesto byste možná zapomněli na jeden nový, ale neméně podstatný faktor městské mikromobility. Pro některé zlo, pro jiné zábava – koloběžky.
Podle policejních statistik jsou však uživatelé koloběžek, tedy de facto řidiči, poměrně nebezpeční. V roce 2023 se totiž stalo 499 nehod s účastí koloběžky, z čehož ve 403 případech byl viníkem právě koloběžkář. A to máme více než 80% nebezpečnost.
Z celkového počtu dopravních nehod za rok 2023 čítajícího 94 945 případů to máme 78 116 z nich zaviněných řidičem motorového vozidla (411 podlehlo), což dělá také více než 80% nebezpečnost.
V rámci nehod koloběžkářů zemřeli celkem 4 jejich uživatelé a ve všech případech byli viníky oni sami. Tristní je, že ve 38,2 % hrál u nehod s účastí uživatelů koloběžek roli alkohol.
Další čísla prozrazují, že nejčastěji bourají řidiči elektrokoloběžek (86,4 %), protože ti figurovali u 348 kolizí (z toho 3 úmrtí). Koloběžky se spalovacím motorem bouraly čtyřikrát, z toho jednou smrtelně. Klasické odrážecí koloběžky pak byly zapojeny do nehod v 51 případech, a to bez úmrtí.
Není tedy s podivem, že se zavedlo povinné ručení na vybrané koloběžky, potažmo v některých zemích fungují i malé registrační značky na tyto dopravní prostředky. Sluší se rovněž připomenout, že koloběžka je brána v rámci legislativy jako jízdní kolo, z čehož vyplývají práva, ale i povinnosti jejich řidičů.