Hlavní obsah

Jeden z nejzásadnějších důvodů, proč si nekoupit čínské auto, padl. Ukázaly to testy nezávislé organizace

Foto: Euro NCAP

Relevantních důvodů, proč nechtít čínské auto, najdete hned několik. Některé jsou technického charakteru, další se týkají dostupnosti poprodejních služeb, zatímco jiné přijdou na pořad dne v momentu kolize. A právě bezpečnost čínských vozidel nyní zkoumala organizace Euro NCAP a došla k zajímavým závěrům.

Článek

Ačkoli to může znít jako propaganda čínských aut, tak se poslední dobou čím dál častěji ukazuje, že jeden ze zásadních důvodů, proč vůz z Číny nechtít, očividně padl. Tedy alespoň u nejnovějších asijských modelů.

Nezávislá organizace Euro NCAP totiž nedávno podrobila bezpečnostním testům žhavé novinky na evropském trhu, některé vozy pocházely právě z Číny. A kdo by čekal otřesné výsledky, možná bude překvapen.

Čerstvé zkoušky Euro NCAP byly tentokrát zaměřené primárně na SUV vozy, které se všeobecně považují za bezpečné. Všechny testované kousky, včetně těch plně čínských, dosáhly nejvyššího pětihvězdičkového hodnocení, ovšem rozdíly mezi nimi přece jen byly.

Absolutním šampionem v oblasti bezpečnosti dospělých se stal Polestar, což je značka čínského koncernu Geely, kam patří ještě třeba Volvo nebo Zeekr. Model Polestar 3 dosáhl hodnocení 90 %. Na druhém místě se pak umístila Cupra Terramar (89 %) a na třetím čínský BYD Sealion 7 a německá Audi A5.

Foto: Euro NCAP

Poslední sérii testů dominoval Polestar 3.

V rámci ochrany dětí dominoval opět Polestar 3 a čínský BYD Sealion 7, obě SUV dosáhla hodnocení 93 %. Druhé místo si připsal vůz Audi A5 (88 %) a třetí příčku s hodnocením 87 % drží španělská Cupra Terramar a čínské Geely EX5 i Hongqi E-HS9.

Nutno vyzdvihnout, že čínsko-švédský Polestar 3 dosáhl v rámci ochrany dětí nejvyššího skóre ze všech osobních vozů testovaných organizací Euro NCAP za posledních devět let, a to byl hodnocen podle nejnovějších (nejpřísnějších) protokolů.

Foto: Euro NCAP

Polestar 3 je dle organizace nejbezpečnějším autem pro přepravu dětí za posledních devět let.

Euro NCAP do hodnocení zahrnuje také funkce bezpečnostních asistentů, s nejlepším výsledkem 83 % skončil na první příčce mezi hodnocenou skupinkou znovu Polestar 3 po boku koncernového Geely EX5.

Hodnocení 82 % si odneslo čínské Hongqi E-HS9 a třetí pozici zase Jaecoo 7 Plug-in hybrid. Pokud vám Jaecoo něco říká, tak spolu s Omodou jde o čerstvé čínské hráče na českém trhu.

Foto: Euro NCAP

Čínské vozy Hongqi E-HS9 (na snímku), Jaecoo 7 a Geely EX5 ovšem měly určité problémy.

O SUV se dále říká, že jsou bezpečná pro posádku, ale nebezpečná pro okolí, poslední testy Euro NCAP toto nepotvrzují. V rámci hodnocení ochrany zranitelných účastníků silničního provozu (typicky chodci, cyklisté) totiž získalo nejvyšší 83% hodnocení právě SUV Geely EX5, druhá byla Cupra Terramar (82 %) a třetí Jaecoo 7 (80 %). Audi A5, tedy non-SUV model, skončila až na pátém místě s výsledkem 78 %.

Odborníci z Euro NCAP přece jen nějaké drobnosti u čínských novinek našli. Geely EX5 nesplnilo požadavky stanovené organizací ohledně fungování detekce přítomnosti dětí a při nárazu byl poškozen svár okolo základny A-sloupku. Je nicméně potřeba zdůraznit, že samotná konstrukce karoserie žádné větší poškození neutrpěla.

Během nárazových zkoušek SUV Hongqi E-HS9 se ukázalo, že v airbagu byla malá trhlina. Na to čínský výrobce zareagoval oznámením o zlepšení kontroly kvality v závodě, který pro něj vyrábí airbagy.

Zadní část bočního hlavového airbagu modelu Jaecoo 7 se pak zachytila ​​v obložení C-sloupku a neaktivovala se správně. Automobilka příčinu vyšetřovala a zjistila, že jedna z příchytek držících airbag na místě nebyla během výroby správně namontovaná. Společnost na to konto dále uvedla, že na základě toho zlepšila kvalitu na výrobní lince.

Čína dohnala Evropu

Navzdory vypsaným malérům všechny zkoušené modely získaly nejvyšší možné hodnocení pěti hvězd, čímž vlastně padá jeden velký strach, kvůli němuž se řada lidí čínským autům v minulosti vyhýbala.

Už tedy neplatí, že všechny vozy z Číny jsou levné, nekvalitní a nebezpečné, nicméně pro řadu lidí stejně není ochrana posádky při kolizi primární.

To dokazuje třeba MG5. To má bezpečnost naprosto mizernou (v EU se nenabízí), a přesto se ve světě prodává jako teplé housky v krámě. A taková Dacia Sandero (evropský bestseller) nebo Jogger jsou na tom také o něco hůř proti nastolenému standardu.

Foto: Euro NCAP

Co ukázaly poslední testy Euro NCAP? Že některé čínské vozy prodávané v Evropě jsou bezpečné.

Řada automobilů původem ze země vynálezu střelného prachu se tedy bezpečností vyrovná evropským etalonům, nicméně nejen tím. Hrajeme tu rovněž o vyrovnanou cenu, kterou u elektromobilů navíc ovlivňují represivní cla (a ta obvykle nakonec zaplatí zákazník).

Jedním příkladem za všechny jsou jihokorejský Hyundai Tucson, česká Škoda Karoq a čínské MG HS (přestrojené Roewe RX5). Dali jsme vám všechna tři auta do srovnávací tabulky, kde zjistíte, že dosahují vesměs obdobných bezpečnostních výsledků, ale cenově (duben 2025) se nijak zásadně neliší.

ZnačkaHyundaiŠkodaMG
ModelTucsonKaroq HS
Ochr. dospělých86 %93 %90 %
Ochr. dětí87 %79 %85 %
Ochr. zranitelní66 %73 %83 %
Asistenty70 %58 %74 %
Cena od669 990 Kč649 900 Kč674 900 Kč

Co z toho vyplývá? Některé čínské vozy už v řadě ohledů včetně bezpečnostních dohnaly evropské konkurenty, s nimi se však srovnaly také cenově. Do jisté míry to ale může být i ziskuchtivost čínských automobilek, protože doma mají tak obrovskou konkurenci, že kolikrát na autě nevydělají ani korunu, zatímco z Evropy tečou kýžené zisky.

Načítám