Hlavní obsah

Jak si vede Česko z hlediska hustoty dálnic ve srovnání s Evropou? Dobře na tom fakt nejsme

Foto: ŘSD

Česká dálniční síť za poslední roky roste spíše pomalejším tempem v řádech nižších desítek kilometrů, což je pro nás jakožto tranzitní zemi dopravní problém. Podívali jsme se blíže na to, jak se to s dálnicemi v Česku mělo v minulých letech, a hlavně, jak si naše země vede ve srovnání s jinými státy Evropy.

Článek

O tom, jak to na našich dálnicích funguje a nefunguje, popřípadě o dálničních známkách bylo napsáno skutečně mnoho. Nicméně tušíte, jak jsme na tom z hlediska délky dálnic ve srovnání s ostatními státy Evropy?

V porovnání s jinými zeměmi vám ukážeme, jak je na tom Česko. Zdrojem dat byl Evropský statistický úřad Eurostat skrze českou Ročenku dopravy.

Začneme nedávnou historií, abyste viděli, jakým tempem naše dálniční stavitelství pokračuje. Nebo spíš nepokračuje.

V roce 2015 jsme měli 776 kilometrů dálnic, přičemž v roce 2018 došlo k rozšíření na 1 252 kilometrů. To znamená, že roční průměr nárůstu byl 158,6 kilometru. Tím rychlé tempo ovšem skončilo.

V roce 2019 bylo v Česku 1 276 kilometrů dálnic, což znamená nárůst o 24 kilometrů za rok. V roce 2020 počet kilometrů stoupl na 1 298, tedy roční nárůst o 22 kilometrů.

Foto: ŘSD, bezpecnecesty.cz

Tempo výstavby český dálnic zpomalilo, ovšem letos má být zprovozněno přes 100 km dálnic. Že by se blýskalo na lepší časy?

V roce 2021 stav českých dálnic činil 1 346 kilometrů, tedy o 48 kilometrů více než v roce 2020. V roce 2022 počet dálničních kilometrů stoupl na 1 363, tedy o 17 km více.

Zde se ale data Eurostatu neshodují s tím, co říká Ministerstvo dopravy ČR. To letos v září prostřednictvím tiskové zprávy uvedlo:

„Aktuálně má česká dálniční síť 1 340 kilometrů, z toho je bez povinnosti mít zaplacený dálniční poplatek 226 kilometrů. V roce 2022 přibylo na dálniční síti 21,2 kilometru, v roce 2023 to bylo celkem 15,4 kilometru. V roce 2024 je v plánu zprovoznit dohromady přes 100 kilometrů nových úseků dálnic.“

Česko vs. Evropa

Dále jsme se podívali na srovnání počtu kilometrů dálnic s vybranými zeměmi Evropy, kdy jako zdroj dat opět posloužil evropský Eurostat / Ročenka dopravy. Upozorníme, že data jsou z roku 2022 (data označená * dokonce z 2021), novější nejsou k dispozici.

StátKm dálnic
Belgie1 763 km*
Česko 1 363 km
Dánsko 1 355 km
Finsko948 km
Francie11 751 km
Itálie7 556 km*
Lucembursko163 km
Maďarsko1 868 km
Německo 13 172 km
Nizozemsko2 793 km
Polsko1 802 km
Portugalsko3 115 km
Rakousko1 749 km
Rumunsko 949 km
Řecko2 205 km
Slovensko861 km
Slovinsko616 km
Španělsko15 825 km*
Švédsko2 193 km

Ze sledovaných zemí tak vyhrává Španělsko (15 825 km), druhé je Německo (13 172 km) a třetí Francie (11 751 km). Zajímavé je srovnání Česka (1 363 km) a Nizozemska (2 793 km), kdy Nizozemsko je velké asi jako Čechy (bez Moravy a Slezska), ale má dvojnásobek dálnic.

Naopak nejméně dálnic najdeme v malinkém Lucembursku (2 586 km2), které je rozlohou menší než Karlovarský kraj (3 310 km2). Málo dálnic má Slovinsko (616 km), sousední Slovensko (861 km), Finsko (948 km) nebo Rumunsko (949 km).

Foto: SWOV, Wetenchappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

Dálnice v Nizozemsku jsou opravdu četné, osazené benzinkami i nabíječkami.

Koukli jsme rovněž na délku státních silnic po Evropě, kde drtivě vedou Finové (76 900 km), druzí jsou Němci (37 810 km) a třetí Maďaři (30 685 km). V Česku máme podle Eurostatu 5 765 km státních silnic.

Na chvostu statistiky poté najdeme Rakousko (509 km), Lucembursko (850 km) nebo Dánsko (2 606 km).

Tak co myslíte, máme dost dálnic? Nebo jsme ostudou Evropy? Hlasujte v anketě níže a dejte nám vědět váš názor do komentářů pod článkem.

Hustota dálniční sítě v Česku je podle mého názoru?
Nedostatečná.
72,1 %
Ujde to, ale chtělo by to víc.
25,6 %
Dostačující.
2,3 %
Celkem hlasovalo 86 čtenářů.
Načítám