Článek
O tom, jak to na našich dálnicích funguje a nefunguje, popřípadě o dálničních známkách bylo napsáno skutečně mnoho. Nicméně tušíte, jak jsme na tom z hlediska délky dálnic ve srovnání s ostatními státy Evropy?
V porovnání s jinými zeměmi vám ukážeme, jak je na tom Česko. Zdrojem dat byl Evropský statistický úřad Eurostat skrze českou Ročenku dopravy.
Začneme nedávnou historií, abyste viděli, jakým tempem naše dálniční stavitelství pokračuje. Nebo spíš nepokračuje.
V roce 2015 jsme měli 776 kilometrů dálnic, přičemž v roce 2018 došlo k rozšíření na 1 252 kilometrů. To znamená, že roční průměr nárůstu byl 158,6 kilometru. Tím rychlé tempo ovšem skončilo.
V roce 2019 bylo v Česku 1 276 kilometrů dálnic, což znamená nárůst o 24 kilometrů za rok. V roce 2020 počet kilometrů stoupl na 1 298, tedy roční nárůst o 22 kilometrů.
V roce 2021 stav českých dálnic činil 1 346 kilometrů, tedy o 48 kilometrů více než v roce 2020. V roce 2022 počet dálničních kilometrů stoupl na 1 363, tedy o 17 km více.
Zde se ale data Eurostatu neshodují s tím, co říká Ministerstvo dopravy ČR. To letos v září prostřednictvím tiskové zprávy uvedlo:
„Aktuálně má česká dálniční síť 1 340 kilometrů, z toho je bez povinnosti mít zaplacený dálniční poplatek 226 kilometrů. V roce 2022 přibylo na dálniční síti 21,2 kilometru, v roce 2023 to bylo celkem 15,4 kilometru. V roce 2024 je v plánu zprovoznit dohromady přes 100 kilometrů nových úseků dálnic.“
Česko vs. Evropa
Dále jsme se podívali na srovnání počtu kilometrů dálnic s vybranými zeměmi Evropy, kdy jako zdroj dat opět posloužil evropský Eurostat / Ročenka dopravy. Upozorníme, že data jsou z roku 2022 (data označená * dokonce z 2021), novější nejsou k dispozici.
Stát | Km dálnic |
---|---|
Belgie | 1 763 km* |
Česko | 1 363 km |
Dánsko | 1 355 km |
Finsko | 948 km |
Francie | 11 751 km |
Itálie | 7 556 km* |
Lucembursko | 163 km |
Maďarsko | 1 868 km |
Německo | 13 172 km |
Nizozemsko | 2 793 km |
Polsko | 1 802 km |
Portugalsko | 3 115 km |
Rakousko | 1 749 km |
Rumunsko | 949 km |
Řecko | 2 205 km |
Slovensko | 861 km |
Slovinsko | 616 km |
Španělsko | 15 825 km* |
Švédsko | 2 193 km |
Ze sledovaných zemí tak vyhrává Španělsko (15 825 km), druhé je Německo (13 172 km) a třetí Francie (11 751 km). Zajímavé je srovnání Česka (1 363 km) a Nizozemska (2 793 km), kdy Nizozemsko je velké asi jako Čechy (bez Moravy a Slezska), ale má dvojnásobek dálnic.
Naopak nejméně dálnic najdeme v malinkém Lucembursku (2 586 km2), které je rozlohou menší než Karlovarský kraj (3 310 km2). Málo dálnic má Slovinsko (616 km), sousední Slovensko (861 km), Finsko (948 km) nebo Rumunsko (949 km).
Koukli jsme rovněž na délku státních silnic po Evropě, kde drtivě vedou Finové (76 900 km), druzí jsou Němci (37 810 km) a třetí Maďaři (30 685 km). V Česku máme podle Eurostatu 5 765 km státních silnic.
Na chvostu statistiky poté najdeme Rakousko (509 km), Lucembursko (850 km) nebo Dánsko (2 606 km).
Tak co myslíte, máme dost dálnic? Nebo jsme ostudou Evropy? Hlasujte v anketě níže a dejte nám vědět váš názor do komentářů pod článkem.