Článek
Dotace na elektromobily (podrobně ZDE) pro podnikatele byly oficiálně spuštěny od 18. března 2024 a mají hlavní kontroverzní specifikum, kterým je nutnost vzít si úvěr na nejméně 300 000 Kč po dobu 12 měsíců, což někteří označují jako lobby bank. Totiž z úvěru plynou úroky a ty musí někdo zaplatit – buď vy, popřípadě automobilka v rámci akce.
Nicméně po vlažném rozjezdu tu máme rostoucí trend, protože ke konci dubna 2024 přijala Národní rozvojová banka 1 205 žádostí o záruku, k níž náleží ona dotace, zatímco ke konci května 2024 už 1 992 žádostí o záruku, což je za jeden měsíc nárůst o 65,3 %.
Máme pro vás také seznam nejžádanějších značek na dotaci (data jsou z konce května), z něhož zcela jasně vyplývá, že lídrem mezi elektromobily na dotaci je americká Tesla, zatímco druhé je Volvo a o třetí a čtvrtou příčku se průběžně perou Volkswagen se Škodovkou (ta kvůli tomu dokonce přispěchala s akční verzí Enyaqu).
Zájem nicméně lidé mají i o bavoráky, jihokorejské hyundaie, ovšem rovněž o britsko-čínské MG. Na samém chvostu žebříčku jsou z hlavních značek elektromobily Dacia, Peugeot a Fiat.
Značka | Počet žádostí |
---|---|
Tesla | 1036 |
Volvo | 192 |
Škoda | 99 |
Volkswagen | 99 |
BMW | 79 |
Hyundai | 49 |
MG | 48 |
KIA | 35 |
Mercedes | 33 |
Toyota | 31 |
Ford | 25 |
Renault | 19 |
FIAT | 15 |
Peugeot | 15 |
Dacia | 12 |
Ostatní | 51 |
Drtivá většina žádostí o záruku a dotaci se pak vztahuje na osobní auta elektrická, zatímco jen minimum je na užitkové automobily. Ke konci května též platilo, že Národní rozvojová banka musela dvě žádosti zamítnout a sedm z nich stáhli sami klienti.
V rámci programu Záruka elektromobility bylo k poslednímu květnu vyčerpáno 33 % objemu vyhrazených finančních zdrojů. Konec přijímání žádostí nastane nejpozději dne 30. září 2025. Nejzazším termínem pro ukončení realizace projektu je prozatím 31. prosinec 2025. Nakonec musíme zmínit, že při porušení některého z předpisů/podmínek dotace hrozí smluvní pokuta ve výši 5 % z výše záruky a také odebrání oné dotace.