Hlavní obsah

Dotace na elektromobily v číslech: Škodovka není ani na bedně, překvapil SsangYong

Foto: Jiří Čermák

Dotace na elektromobily, vodíkové vozy a nabíjecí stanice nám předčasně skončily. Víme, že se chystá další program, ovšem tentokrát na jiné vozy. Pojďme se tedy řečí čísel a faktů podívat blíže, jak první vlna podpory prozatím dopadla.

Článek

Program na podporu koupě elektromobilů, vodíkových aut a nabíjecích stanic odstartoval 18. března 2024. Teoreticky plánovaný konec byl do posledního září 2025, nicméně za bezmála 7 měsíců už nebylo co dotovat.

Dne 14. října 2024 ve 14:30 hodin byl totiž příjem žádostí zastaven, protože vyhrazená suma na dotace 1,95 miliardy korun byla předčasně vyčerpána/zarezervována. A mohla být i dřív, pokud by stát nepřesunul část financí určených pro nabíječky právě na konto elektromobilů.

Zájem o dotace byl v Česku enormní, vlažnému rozjezdu navzdory. Ministerstvo průmyslu a obchodu předpokládalo, že podpořených projektů (nákupů vozů) bude okolo čtyř tisíc. Výsledek je ovšem přes šest tisíc projektů a k tomu bezmála tři tisícovky nabíječek.

Konkrétně to s čísly a dotacemi vypadá takto:

  • od spuštění projektu Národní rozvojová banka obdržela 5 907 žádostí o dotaci
  • podporu získalo 4 581 podnikatelů
  • dalších 237 žádostí Národní rozvojová banka už schválila
  • v současnosti Národní rozvojová banka zpracovává 1 033 přijatých žádostí o dotaci
  • na dotacích banka už vyplatila 335,4 milionu korun
  • největší zájem byl o osobní elektromobily kategorie M1 (5 946)
  • lehkých užitkových vozů bylo 191
  • středně těžké nákladní vozy (N2 do 4,25 t) byly 3
  • nabíjecích stanic pak 2 696

V rámci značek naprosto dominuje Tesla. Na druhém místě prozatím skončil Volkswagen, třetí bylo Volvo a naše Škodovka až čtvrtá. Velkým překvapením je nicméně jihokorejský SsangYong, který se se svým elektrickým Torresem dostal do první desítky.

Čínské MG pak přeskočilo v elektromobilitě silné značky skupiny Hyundai, nechalo za sebou i Mercedes a takřka dohnalo BMW.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tohle asi nikdo nečekal. SsangYong Torres EVX se prosadil v první desítce nejdotovanějších značek.

Pozor, nejde o úplně konečné výsledky, protože Národní rozvojová banka ještě poslední žádosti teprve zpracovává. Teslu už nikdo nesesadí, ale o ostatní medailové příčky může být boj. Ostatně koukněte se sami na prozatímní výsledkovou listinu.

ZnačkaPočet vozů
Tesla2 593
Volkswagen 569
Volvo 541
Škoda 533
BMW 288
MG 277
Mercedes-Benz182
Hyundai 158
Kia119
SsangYong 104

Kdo o dotaci požádal krátce před ukončením příjmu žádostí, tomu se může stát, že ji nakonec nedostane. Podpora nákupu vozidel na alternativní pohon ovšem nekončí, jen stát teď podpoří střední a těžké náklaďáky plus autobusy.

Podobný dotační program na nákup elektromobilů a vodíkových aut, který běžel doposud, není aktuálně v plánu. To může být považováno za nekoncepční podporu, jež se ve finále projeví tím, že skokově nasycený trh nebude elektromobily kupovat. Lidé totiž budou čekat na další dotace nebo raději koupí levnější vůz s jiným pohonem.

Do toho Praha ukončuje bezplatné parkování elektromobilů na modrých a fialových zónach, což Pražany a Středočechy dojíždějící do hlavního města za prací ke koupi elektrovozu rovněž nemotivuje.

Načítám