Hlavní obsah

Číslo roku 2023 je 455. Tolik osob zemřelo při dopravních nehodách, nejohroženější skupina je nejspíš jiná, než byste čekali

Foto: Policie České republiky

Statistika nuda je, má však cenné údaje. A ty policejní nám ukazují, jak to bylo za rok 2023 s úmrtím na našich silnicích. Víme, že konečné číslo je 455, ovšem jaká skupina to odnesla nejvíce a co mladí šoféři? Pojďme se na to podívat.

Článek

Celkem 455 osob se vloni vydalo na onen svět, ať už vinou vlastní, či ne, za volantem nebo jako chodec, zkrátka tito lidé tragicky zemřeli. Díky policejním statistikám se můžeme podívat na to, která skupina je nejohroženější, kdo to odnesl nejvíce a kde se tragicky bouralo. Nechť jsou loňská čísla poučením i pro letošní rok.

Foto: Policie České republiky

Nehod řešených policií bylo celkem 94 945, při nich zemřelo 455 osob.

Vloni z celkem 455 lidí zemřelo (vlastní i cizí vinou) celkem 326 řidičů motorových vozidel a cyklistů, 55 spolujezdců a 74 chodců. Z celkových 326 zesnulých jich bylo 178 v autě, 70 na motorce, 39 na jízdním kole, 24 v nákladním automobilu a 15 v ostatních dopravních prostředcích.

Ve srovnání s rokem 2022 to znamená o jednoho mrtvého v autě méně a o tři cyklisty méně, avšak o 12 usmrcených motorkářů a 12 řidičů nákladních aut více.

Z 55 tragicky zesnulých spolujezdců jich 46 sedělo v autě, 4 na motorce, 3 v nákladním autě a 2 v traktoru. Ve srovnání s rokem 2022 to znamená o 20 mrtvých spolujezdců v autě méně, o 2 mrtvé cestující v náklaďáku méně, avšak o dva zesnulé spolujezdce v traktoru více. Zemřelí spolujezdci na motorce zůstali v letech 2022 a 2023 beze změn.

Foto: Policie České republiky

Vloni zemřelo na našich silnicích 326 řidičů a cyklistů.

Nejvíce usmrcených řidičů bylo věkem nad 64 let, zatímco druhá úmrtní skupina byla ve věku 45 až 54 let. Nejméně zasaženou skupinou řidičů jsou pak řidiči 18 až 20 let a 21 až 24 let, ovšem pozor, ve věku 25 až 34 let úmrtí řidičů prudce stouplo.

V rámci zesnulých spolujezdců jich znovu bylo nejvíce ve věku nad 64 let a nejméně ve věku 55 až 64 let, 6 až 9 let a do 6 let. Mezi zemřelými chodci „vedou“ znovu osoby usmrcené ve věku 64 a více let, ovšem také ve věku 35 až 44 let. Chodců ve věku do 17 let bylo vloni usmrceno celkem 0.

Foto: Policie České republiky

Nejohroženější skupinou jsou lidé nad 64 let.

Nejhorším nehodovým dnem byl vždy pátek, jejž těsně dohání pondělí se středou. Nejméně nehod se stalo v neděli. Co se týče úmrtí, tak nejvíce lidí zemřelo v pátek, přičemž druhou příčku obsadila překvapivě neděle.

Černou kronikou nehod je den 1. prosince 2023, kdy se stalo celkem 49 kolizí. Nejtragičtější dny roku 2023, v nichž pokaždé zemřelo po pěti lidech, jsou data pátek 21. dubna, sobota 27. května, neděle 28. května, pátek 2. června, sobota 3. června, čtvrtek 24. srpna a pondělí 13. listopadu.

Nehody chodců

Pro chodce byly vloni nejsmrtelnější měsíce leden, únor a listopad, naopak nejméně jich zemřelo v červnu, červenci a v dubnu. Větší část chodců zemřela v noci (44 osob) než ve dne (30 osob). Zhoršená viditelnost ovšem hrála roli jen v 5 tragických případech. Dále není moc s podivem, že většina (43 osob) chodců zemřela v obci než mimo ní (31 osob).

Foto: Policie České republiky

Statistika navíc ukazuje nehody chodců v minulých letech.

Nehody motorkářů

Sedmdesát řidičů a čtyři spolujezdci, to je bilance tragických nehod motorkářů v roce 2023. Nehod s účastí motocyklů bylo vloni celkem 3 504, přičemž ve 2 020 případech byli viníky kolize právě motorkáři.

Foto: Policie České republiky

U motorkářů zabíjí nejvíce nepřiměřená rychlost.

Nejhorší měsíce z hlediska úmrtí byly červen a září, nejméně motorkářů zemřelo v únoru, lednu, listopadu a v prosinci. Tehdy ale motorkáři vzhledem k podmínkám moc nejezdí.

Nejčastější příčinou nehod u motorkářů byla rychlost, pak nezvládnutí řízení a nedodržení bezpečné vzdálenosti. Nejčastější příčinou tragických nehod rychlost a nezvládnutí řízení.

Nehody cyklistů

Vloni zemřelo 39 cyklistů, pouze 11 z nich mělo při kolizi helmu, 28 z nich nikoli. Stalo se celkem 4 170 nehod s účastí cyklisty, přičemž v 2 804 případech byl viníkem právě kolař. Nejčastěji cyklisté umírali v červnu a březnu, nejméně v prosinci a červenci.

Foto: Policie České republiky

Přilba sice není moc krásná, ale zachraňuje životy. Noste ji.

Nikoho asi nepřekvapí, že účastníky většiny nehod s účastí cyklisty byli řidiči kol s nějakým druhem pohonu, nicméně nejvíce úmrtí potkalo ty cyklisty, kteří šlapali vlastní silou.

Nehody v krajích

Nejvíce smrtelných nehod se vloni událo ve Středočeském kraji (80 osob), přičemž na druhém a třetím místě se umístily kraje Jihomoravský (47 osob) a Jihočeský (47 osob). Nejméně osob zemřelo vlivem nehod v krajích Karlovarský (15 osob), Liberecký (17 osob) a Olomoucký (17 osob).

Foto: Policie České republiky

Absolutním negativním vítězem je Středočeský kraj.

Z hlediska následků na životě a zdraví je na tom nejhůře Praha, Středočeský a Jihomoravský kraj. Nejlépe naopak Královéhradecký, Karlovarský a Liberecký.

Alkohol a drogy

V roce 2023 se stalo celkem 4 766 nehod, kde hrál roli alkohol, přičemž 34 osob při těchto kolizích zemřelo. Z počtu zaviněných nehod hrál alkohol roli u 38,2 % koloběžkářů, 26 % cyklistů, 11 % chodců a u 4,6 % motoristů.

Foto: Policie České republiky

Zdvižený prst ke koloběžkářům, více než třetina bourajících byla pod vlivem.

Nejvíce nehod a nejvíce těch smrtelných se stalo u viníků, kteří měli pod kůží více než 1,5‰, přičemž na druhém místě se umístili viníci s hladinkou 1,0 až 1,5‰. Třetí pozici v počtu zaviněných nehod však mají všichni, kteří se napili a v době kolize měli 0,24 až 0,5‰, což jsou jedno až dvě piva. Nakonec zmíníme ještě drogy, které stály za 437 nehodami a 11 úmrtími.

Tak to byl loňský rok 2023 očima policie ve smyslu usmrcených osob na našich silnicích. Snad se ten letošní vydaří lépe, když v něm nastalo několik změn, které by měly bezpečnosti provozu pomoci. Doufejme.

Načítám