Článek
Být chráněný hromadou plechů je obvykle výhra, ovšem když někdo do provozu vyrazí pěšky, na kole či motorce, velmi snadno zapomene na svoji zranitelnost. A co hůř, občas se k tomu přidá nepozornost, špatný stav vozovky nebo alkohol.
Nedávno uveřejněný souhrn za rok 2022 ukázal prstem na nejnebezpečnější město Zlín. Dobře však nedopadly ani České Budějovice, radovat se naopak mohou v Hradci Králové.
Město Tomáše Bati se tentokrát umístilo na samém chvostu, nicméně ani předloni na tom nebylo lépe. Za rok 2022 došlo ve Zlíně k celkem 78 nehodám, z nichž 19 mělo za následek těžké zranění, a bohužel nastal i jeden smrťák.
V závěsu za Zlínem se umístily České Budějovice, tradiční antipremiant v nehodových statistikách. V tomto jihočeském městě se přihodilo 148 nehod zranitelných účastníků provozu, při nichž utrpělo těžké zranění celkem 26 osob. Naštěstí nikdo nepřišel o život.
Třetím průšvihářem je město Ústí nad Labem, které se v žebříčku objevilo na třetím místě od konce. Z celkových 111 nehod zde přišlo k vážným zraněním 16 osob a pro tři osoby skončily kolize smrtí.
Místa s nejvíce nehodami
Pořadí 2022 | Město | Index | Pořadí 2021 |
---|---|---|---|
1. | Hradec Králové | 2.13 | 2. |
2. | Olomouc | 2.33 | 3. |
3. | Pardubice | 3.91 | 4. |
4. | Liberec | 4.10 | 1. |
5. | Karlovy Vary | 7.14 | 5. |
6. | Ostrava | 9.96 | 7. |
7. | Praha | 11.42 | 6. |
8. | Jihlava | 14.63 | 10. |
9.–10. | Plzeň | 15.96 | 12. |
9.–10. | Brno | 15.96 | 9. |
11. | Ústí nad Labem | 17.12 | 13. |
12. | České Budějovice | 17.57 | 8. |
13. | Zlín | 25.64 | 11. |
Za rok 2022 je naprostým premiantem Hradec Králové, kde byla v poměru k počtu obyvatel nejmenší nehodovost ze všech krajských měst. Přestože je plochý Hradec vytíženou mekkou cyklistů, bruslařů, koloběžkářů a pěších, tak se tu vloni událo sice 141 nehod, ovšem jen tři vyústily v těžké zranění. Navíc tady při nehodách nikdo nepřišel o život, což se stalo poprvé od roku 2017.
Hned za Hradcem si drží pozici Olomouc se 129 nehodami, z nichž tři skončily těžkým zraněním. A co je pozitivní, opět bez smrťáků. Stejná situace byla i v Pardubicích, kde došlo ke 128 nehodám. Při těch vyvázlo s těžkým zraněním pět osob a nikdo nepřišel o život.
Odškodnění jdou do milionů
Jestliže nehodu zaviní povinně pojištěný řidič auta či motorky, kryje jím způsobené škody povinné ručení. Nemyslete si však, že náklady na materiální škody, léčebné výlohy a další kompenzace jsou tisícikorunové položky. Stačí srazit např. motocyklistu, vážně jej poranit a už z toho kouká pro viníka pokuta, body, zákaz řízení a pro pojišťovnu plnění ve výši klidně několika milionů korun.
Ne vždy takové vyrovnání ovšem dokáže plně kompenzovat způsobenou újmu, především pokud se při nehodě vážně zraní cyklista nebo chodec. V tomto případě může situaci pokrýt úrazové či životní pojištění, které je vhodné zejména pro aktivní motorkáře, cyklisty či chodce.
A pozor, teď tu máme několik smutných faktů. Za více než polovinu fatálních nehod si mohou cyklisté sami. Nejčastější chybou těchto bourajících jedinců je totiž nezvládnutí řízení nebo požití alkoholu před jízdou.
U motorkářů je míra zavinění cirka 50 na 50, přičemž vás nejspíš vůbec nepřekvapí, že nejčastější příčinou nezaviněné nehody je nedostání přednosti v jízdě a nejčastější příčinou té zaviněné nepřiměřená rychlost. Pokud jde o chodce, tak ti jsou v 83 % případů nevinné oběti.
Za nehodami zranitelných účastníků silničního provozu stojí rovněž nedostatečná silniční infrastruktura, nepřehledné křižovatky, chybějící chodníky nebo cyklostezky. Na nápravě se pomalu a reálně pracuje, ovšem bezpečnou infrastrukturu nelze mít mávnutím kouzelného proutku. Každý z nás musíme tomuto procesu pomoci větší ohleduplností a zodpovědností, jinak se nikam neposuneme.