Hlavní obsah

Český trh v říjnu: Auta jdou z krize do krize, motorkám se stále daří

Foto: Lukáš Kukla

Nejpopulárnější třídou osobních vozů je již dlouhodobě SUV. Tím s nejvíce registracemi je pak tuzemský Karoq

Už třetí rok jde automobilový trh (a s ním řada dalších trhů) z krize do krize. Ve chvíli kdy se zdá, že se dodavatelské řetězce už alespoň částečně rovnají a automobilky nabízí omezené, ale existující množství skladových vozů, dostavuje se rapidní zdražování a přípravy na nevyhnutelnou recesi.

Článek

Za měsíc říjen se v Česku podle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) registrovalo 16 283 nových osobních aut. To je sice hezký meziroční nárůst (v roce 2021 to bylo 12 670 aut), ale v porovnání s říjnem roku 2019 (tedy před pandemií) jde o pokles o 18,3 %. A pokud se trh ke konci roku zázračně nesebere, což je nepravděpodobné s ohledem na to, že vše zdražuje a začíná se mluvit o krizi, bude rok 2022 ještě slabší než roky 2020 a 2021.

Foto: SDA

Vývoj registrací nových osobních aut po měsících

V říjnu bylo také dovezeno a u nás poprvé registrováno 12 079 ojetin. U nich SDA dlouhodobě bije na poplach kvůli průměrnému stáří. To u osobních aut nadále roste a na konci září bylo 15,83 roku.

Zpět ovšem k novým autům, u nichž jsou další statistiky podobné jako v předešlých měsících. Trhu s přehledem za prvních deset měsíců vévodí značka Škoda Auto s podílem 32,3 %, následuje Hyundai, Volkswagen, Toyota, Kia, Dacia, Ford, Mercedes-Benz, Peugeot a BMW. Škoda taky obsazuje sedm z deseti příček žebříčku nejúspěšnějších modelů. Mimo celou modelovou paletu škodovek se vešly akorát Hyundai i30 a Tucson a Kia Ceed.

73 % všech nových vozů registrují firmy, jen 27 % připadá na privátní majitele. Nejoblíbenější třídou je pak SUV s podílem 44,53 %

Z pohledu paliv i nadále vede benzin s podílem 66,52 %, podíl nafty je pak 24,8 %. SDA uvádí, že registrace vozů s alternativním pohonem za letošních deset měsíců vzrostly o 30,08 %, stále se však v celkovém objemu jedná o relativně malá čísla (30 157 registrovaných vozů). Podíl plug-in hybridů klesá, naopak podíl elektromobilů roste – tady se však bavíme o velmi nízkých číslech. 3 156 letos registrovaných elektromobilů je sice o 56 % více než loni, ale stále jen 1,97 % z celkového objemu nových osobních aut.

Zájem o motocykly pokračuje i mimo sezonu

Tradičně výborně se daří motocyklům, potažmo i čtyřkolkám a dalším strojům spadajícím do kategorie L. Těch se v tuzemsku registrovalo v říjnu 1 349 kusů, což je vzhledem k faktu, že sezona už skončila, velmi vysoké číslo. Už nyní tak letošní registrace motocyklů (včetně října 23 628 strojů) překonaly celé roky 2021 a 2020 a míří za hranici 25 tisíc registrací.

Foto: SDA

Vývoj registrací motocyklů a dalších strojů kategorie L po měsících

Nejpopulárnější značkou je dlouhodobě Honda, následuje CF Moto, Yamaha, Piaggio, BMW, Kentoya, KTM, Maxon, Aprilia a Hecht. Nejregistrovanější jsou stroje třídy do 125 ccm (32,69 % podíl), kde se hojně vyskytují malé skútry do města, ale hned na druhém místě je nejvyšší objemová třída nad 800 ccm s podílem 16,04 %.

Načítám