Článek
Vloni jste mohli v našich pravidelných reportech číst o tom, že se první registrace nových aut stále propadají, zatímco motocykly kupují lidé ve velkém. Nejnovější zpráva Svazu dovozců automobilů za leden i únor 2023 ovšem naznačuje obrácení tohoto trendu.
Za první dva měsíce letošního roku bylo v ČR registrováno celkem 33 963 nových osobních automobilů a 2 094 motocyklů, zatímco za stejné období minulého roku to bylo 30 488 osobních automobilů a 2 120 motocyklů. V rámci osobáků to tedy znamená nárůst o 11,39 % ve srovnání s minulým obdobím, naopak motorky zaznamenaly mírný pokles.
1-2/2023 | 1-2/2022 | |
---|---|---|
Osobní auta | 33 963 | 30 488 |
Lehká užitková auta | 3 151 | 2 347 |
Nákladní vozidla | 1 656 | 1 285 |
Autobusy | 70 | 192 |
Motocykly | 2 094 | 2 120 |
Jako první v prodejích značek se ve statistikách umístila Škoda Auto s 11 715 registrovanými osobními vozy (34,49 %), druhou pozici slaví Hyundai s 3 006 kusy (8,85 %) a na třetí místo se dostala Toyota díky 2 936 prvně zaregistrovaným kusům (8,64 %).
Z hlediska konkrétních typů byla za leden i únor 23 nejregistrovanějším modelem Octavia, následovaná Fabií a Scalou. Segmentovou popularitu si jako tradičně obhájila SUV a v rámci paliv zvítězil benzin.
Za velkého skokana lze však považovat Dacii Jogger. Model uváděný vloni se za pouhý rok etabloval mezi prodejní elitu.
Vítr do plachet nabrala rovněž elektrifikovaná auta, jelikož elektromobily zaznamenaly oproti stejnému období (leden, únor) loňského roku prodejní nárůst o 48,3 % (ze 491 na 728 ks), zatímco plug-in hybridní vozy vzrostly meziročně o 75,5 % (ze 489 na 858 ks).
A dařilo se také lehkým užitkovým autům, jelikož ta si ve srovnání s 1–2/2022 polepšila o 34,26 %, přičemž vedoucí pozice segmentu se aktuálně ujal Renault. Za sledovaná období se navýšených registrací dočkaly rovněž těžké nákladní automobily, a to o 28,87 %. Lídrem skupiny se stalo Volvo Trucks.
Pokles naopak dohnal třídu autobusů, a to velmi výrazně. Oproti loňskému lednu i únoru spadly registrace busů o 63,54 %. Nicméně i pokles má vítěze, kterým je v této kategorii značka Iveco Bus, ovšem se SOR v závěsu.
Lehký pokles zastihl taktéž motorky, nicméně jen o 1,23 % (meziročně). Na špici se jako tradičně drží Honda, jíž dýchá na záda čínská značka CFMoto.
Leden i únor jsou měsíce obvykle obchodně mrtvé, proto je reálný předpoklad, že až se ekonomické motory ještě více roztočí, prodeje porostou. Obzvláště s příchodem jarní a letní sezony se do plusových čísel nejspíše vrátí autobusy i motorky, zatímco automobily budou možná nadále bojovat s nedostatkem komponentů. Všechny automobilky však slibují na letošek mírné zlepšení situace.