Hlavní obsah

Český trh v lednu a únoru: Prodeje automobilů se začínají pomalu rozjíždět, motorky lehce klesly

Foto: Dacia ČR/Tomáš Devera

Prodeje motorek nepatrně spadly, ovšem asi ne na dlouho.

Statistiky Svazu dovozců automobilů o prodejích nových aut a motorek na českém trhu vypráví vždy zajímavé příběhy. Podle dat za první dva měsíce se totiž zdá, že se prodeje nových osobních aut pomalu, ale jistě začínají vracet k normálu. Tak snad tento trend vydrží po celý letošní rok.

Článek

Vloni jste mohli v našich pravidelných reportech číst o tom, že se první registrace nových aut stále propadají, zatímco motocykly kupují lidé ve velkém. Nejnovější zpráva Svazu dovozců automobilů za leden i únor 2023 ovšem naznačuje obrácení tohoto trendu.

Za první dva měsíce letošního roku bylo v ČR registrováno celkem 33 963 nových osobních automobilů a 2 094 motocyklů, zatímco za stejné období minulého roku to bylo 30 488 osobních automobilů a 2 120 motocyklů. V rámci osobáků to tedy znamená nárůst o 11,39 % ve srovnání s minulým obdobím, naopak motorky zaznamenaly mírný pokles.

1-2/20231-2/2022
Osobní auta33 96330 488
Lehká užitková auta3 1512 347
Nákladní vozidla1 6561 285
Autobusy70192
Motocykly2 0942 120

Jako první v prodejích značek se ve statistikách umístila Škoda Auto s 11 715 registrovanými osobními vozy (34,49 %), druhou pozici slaví Hyundai s 3 006 kusy (8,85 %) a na třetí místo se dostala Toyota díky 2 936 prvně zaregistrovaným kusům (8,64 %).

Foto: SDA

Povšimněte si hlavně nárůstu prodeje Dacie Jogger – vloni model začínal, dnes je v top 20.

Z hlediska konkrétních typů byla za leden i únor 23 nejregistrovanějším modelem Octavia, následovaná Fabií a Scalou. Segmentovou popularitu si jako tradičně obhájila SUV a v rámci paliv zvítězil benzin.

Za velkého skokana lze však považovat Dacii Jogger. Model uváděný vloni se za pouhý rok etabloval mezi prodejní elitu.

Foto: SDA

Registrace osobních automobilů za 1–2/2023.

Vítr do plachet nabrala rovněž elektrifikovaná auta, jelikož elektromobily zaznamenaly oproti stejnému období (leden, únor) loňského roku prodejní nárůst o 48,3 % (ze 491 na 728 ks), zatímco plug-in hybridní vozy vzrostly meziročně o 75,5 % (ze 489 na 858 ks).

Foto: Tomáš Kopečný

Na poli čistých elektromobilů zatím vede značka Volkswagen, stíhaná Teslou a Hyundaiem.

A dařilo se také lehkým užitkovým autům, jelikož ta si ve srovnání s 1–2/2022 polepšila o 34,26 %, přičemž vedoucí pozice segmentu se aktuálně ujal Renault. Za sledovaná období se navýšených registrací dočkaly rovněž těžké nákladní automobily, a to o 28,87 %. Lídrem skupiny se stalo Volvo Trucks.

Foto: Lukáš Kukla

Také těžká nákladní vozidla hlásí prodejní nárůst.

Pokles naopak dohnal třídu autobusů, a to velmi výrazně. Oproti loňskému lednu i únoru spadly registrace busů o 63,54 %. Nicméně i pokles má vítěze, kterým je v této kategorii značka Iveco Bus, ovšem se SOR v závěsu.

Foto: SDA

Registrace motocyklů 1–2/2023.

Lehký pokles zastihl taktéž motorky, nicméně jen o 1,23 % (meziročně). Na špici se jako tradičně drží Honda, jíž dýchá na záda čínská značka CFMoto.

Foto: Lukáš Kukla

Motorkám v Česku kraluje Honda, ovšem druzí jsou Číňané z CFMoto.

Leden i únor jsou měsíce obvykle obchodně mrtvé, proto je reálný předpoklad, že až se ekonomické motory ještě více roztočí, prodeje porostou. Obzvláště s příchodem jarní a letní sezony se do plusových čísel nejspíše vrátí autobusy i motorky, zatímco automobily budou možná nadále bojovat s nedostatkem komponentů. Všechny automobilky však slibují na letošek mírné zlepšení situace.

Načítám