Článek
Vloni jste mohli v našich pravidelných reportech číst o tom, že se první registrace nových aut stále propadají, zatímco motocykly kupují lidé ve velkém. Nejnovější zpráva Svazu dovozců automobilů za leden i únor 2023 ovšem naznačuje obrácení tohoto trendu.
Za první dva měsíce letošního roku bylo v ČR registrováno celkem 33 963 nových osobních automobilů a 2 094 motocyklů, zatímco za stejné období minulého roku to bylo 30 488 osobních automobilů a 2 120 motocyklů. V rámci osobáků to tedy znamená nárůst o 11,39 % ve srovnání s minulým obdobím, naopak motorky zaznamenaly mírný pokles.
1-2/2023 | 1-2/2022 | |
---|---|---|
Osobní auta | 33 963 | 30 488 |
Lehká užitková auta | 3 151 | 2 347 |
Nákladní vozidla | 1 656 | 1 285 |
Autobusy | 70 | 192 |
Motocykly | 2 094 | 2 120 |
Jako první v prodejích značek se ve statistikách umístila Škoda Auto s 11 715 registrovanými osobními vozy (34,49 %), druhou pozici slaví Hyundai s 3 006 kusy (8,85 %) a na třetí místo se dostala Toyota díky 2 936 prvně zaregistrovaným kusům (8,64 %).

Povšimněte si hlavně nárůstu prodeje Dacie Jogger – vloni model začínal, dnes je v top 20.
Z hlediska konkrétních typů byla za leden i únor 23 nejregistrovanějším modelem Octavia, následovaná Fabií a Scalou. Segmentovou popularitu si jako tradičně obhájila SUV a v rámci paliv zvítězil benzin.
Za velkého skokana lze však považovat Dacii Jogger. Model uváděný vloni se za pouhý rok etabloval mezi prodejní elitu.

Registrace osobních automobilů za 1–2/2023.
Vítr do plachet nabrala rovněž elektrifikovaná auta, jelikož elektromobily zaznamenaly oproti stejnému období (leden, únor) loňského roku prodejní nárůst o 48,3 % (ze 491 na 728 ks), zatímco plug-in hybridní vozy vzrostly meziročně o 75,5 % (ze 489 na 858 ks).

Na poli čistých elektromobilů zatím vede značka Volkswagen, stíhaná Teslou a Hyundaiem.
A dařilo se také lehkým užitkovým autům, jelikož ta si ve srovnání s 1–2/2022 polepšila o 34,26 %, přičemž vedoucí pozice segmentu se aktuálně ujal Renault. Za sledovaná období se navýšených registrací dočkaly rovněž těžké nákladní automobily, a to o 28,87 %. Lídrem skupiny se stalo Volvo Trucks.

Také těžká nákladní vozidla hlásí prodejní nárůst.
Pokles naopak dohnal třídu autobusů, a to velmi výrazně. Oproti loňskému lednu i únoru spadly registrace busů o 63,54 %. Nicméně i pokles má vítěze, kterým je v této kategorii značka Iveco Bus, ovšem se SOR v závěsu.

Registrace motocyklů 1–2/2023.
Lehký pokles zastihl taktéž motorky, nicméně jen o 1,23 % (meziročně). Na špici se jako tradičně drží Honda, jíž dýchá na záda čínská značka CFMoto.

Motorkám v Česku kraluje Honda, ovšem druzí jsou Číňané z CFMoto.
Leden i únor jsou měsíce obvykle obchodně mrtvé, proto je reálný předpoklad, že až se ekonomické motory ještě více roztočí, prodeje porostou. Obzvláště s příchodem jarní a letní sezony se do plusových čísel nejspíše vrátí autobusy i motorky, zatímco automobily budou možná nadále bojovat s nedostatkem komponentů. Všechny automobilky však slibují na letošek mírné zlepšení situace.