Hlavní obsah

Škoda se svou Octavií v Česku stále vládne, pokles prodejů ale dopadl na všechny

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Pokles se však netýká autobusů a motorek, tam je naopak důvod k oslavám

Aktualizováno

Velký motoristický moloch jménem český trh zaznamenal meziročně výrazný pokles. Není to ovšem z důvodu, že by lidé a firmy nechtěli nakupovat, problémem je celkový nedostatek nových vozidel. Jsou tu však dvě výjimky, které si naopak znatelně polepšily a lze je považovat za vítěze roku 2022.

Článek

Svaz dovozců automobilů (SDA) vydal každoroční tiskovou zprávu, ze které pro vás můžeme vyčíst, jaký byl náš trh v roce 2022 a které značky i modely byly nejprodávanější. Takže to neprotahujme a pojďme se podívat, kde se může začít slavit.

Foto: MAN

Lehké užitkové vozy propadly o 14 %. Důvod? Nejsou

Meziroční pokles registrací nových vozů se nejvíce projevil v kategoriích osobních a lehkých užitkových automobilů. Poptávka po nových vozidlech však byla výrazně vyšší než možnosti jejich dodání, čímž byly ovlivněny také konečné výsledky.

U osobáků došlo k poklesu oproti roku 2021 o 7,15 %, zatímco lehké užitkové klesly dokonce o 14 %. Registrace autobusů naopak vzrostly o 20,78 %, čímž dosáhly úrovně prosperujících let 2018–2019. Stouply i nákladní vozy nad 3,5 tuny, a to o 3,56 %, nicméně i zde se podepsal nedostatek vozidel.

Foto: Michal Sakař

Autobusy si oproti 2021 polepšily o více než pětinu

Nejlépe na tom jsou motocykly, které v roce 2022 zaznamenaly nejvyšší prodeje od roku 2008. Vzrostly rovněž registrace čistě elektrických osobáků, a to o 47 %, nicméně jejich podíl na trhu dosahuje pouhých 2 %.

Trh 2022 v číslech

V roce 2022 bylo v ČR registrováno celkem 192 087 nových osobních automobilů, 16 908 lehkých užitkových automobilů, 1 215 autobusů, 8 988 nákladních vozidel, 25 561 motocyklů. V předchozím roce to bylo 206 876 osobních automobilů, 19 660 lehkých užitkových automobilů, 1 006 autobusů, 8 679 nákladních vozidel a 22 019 motocyklů.

Rošáda v druhé polovině

Za nejúspěšnější značku v Česku za rok 2022 lze považovat tuzemskou Škodu Auto (tržní podíl 32,75 %), následovanou jihokorejským Hyundaiem (tržní podíl 9,69 %) a německým Volkswagenem (tržní podíl 8,34 %).

Pořadí na prvních pěti příčkách se tedy od předloňska nezměnilo, nicméně z 9. místa poskočila na 6. místo Dacia, sedmý Ford postoupil z osmé příčky, kam naopak ze šestého místa spadl Mercedes-Benz. Peugeot se zase proletěl ze sedmé pozice na devátou, zatímco BMW posílilo z 12. místa na 10.

PořadíZnačkaPočet registracíRozdíl oproti 2021
1.Škoda Auto62 905 ks-11,3 %
2.Hyundai18 604 ks-7,9 %
3.Volkswagen16 020 ks-4,7 %
4.Toyota12 267 ks+4,7 %
5.Kia10 208 ks+4,1 %
6.Dacia9 203 ks+25,9 %
7.Ford7 399 ks+4,9 %
8.Mercedes-Benz7 329 ks-10,9 %
9.Peugeot4 891 ks-36,1 %
10.BMW4 624 ks-5,8 %

Že čísla ne zcela odráží realitu už víme, jelikož automobilový průmysl trpí celkovým nedostatkem, k čemuž se vyjádřili i zástupci nejsilnější automobilky na českém na trhu.

„Počet registrací nových vozů na českém trhu vloni meziročně klesl, nicméně tato čísla ne zcela odráží realitu. Počty dodaných vozů jsou negativně ovlivněny omezenými výrobními kapacitami výrobců z důvodů narušených dodavatelských řetězců vlivem pandemie koronaviru a války na Ukrajině,“ říká Jiří Maláček, vedoucího českého zastoupení Škoda Auto.

Foto: SDA

Mezi osobáky s alternativním pohonem jasně zvítězily hybridy

„Očekáváme, že se bude situace v letošním roce nadále stabilizovat. V pořadnících máme stále vyšší desetitisíce zákaznických objednávek, které znamenají podnikatelskou stabilitu pro nás i naše autorizované partnery,“ dodává Maláček

Své vyjádření nám zaslal i Mercedes-Benz na základě opakovaného umístění v první desítce nejprodávanějších.

Foto: Lukáš Kukla

Také Mercedes-Benz obhájil pozici v první desítce, byť lehce propadl

„Naši zákazníci projevují značce Mercedes-Benz mimořádnou důvěru a loajálnost, čehož si nesmírně vážíme. Rád bych poděkoval také všem kolegům v prodejní síti, kteří svým přímým kontaktem budují neocenitelné vztahy se zákazníky,“ sdělil Wolfgang Karl Bremm von Kleinsorgen, generální ředitel společnosti Mercedes-Benz Česká republika.

Narušitel z Nošovic

Koukneme se i na jednotlivé osobní modely, kterým tradičně vévodí škodovky, nicméně partu jim narušuje jeden hyundai, navíc vyráběný v Nošovicích v Moravskoslezském kraji.

PořadíZnačkaPočet registracíRozdíl oproti 2021
1.Škoda Octavia13 906 ks-0,7 %
2.Škoda Fabia13 142 ks-14,9 %
3.Hyundai i308 236 ks-20,1 %
4.Škoda Karoq7 960 ks-17,7 %
5.Škoda Kamiq6 831 ks -34,7 %
6.Škoda Scala6 495 ks-24,8 %
7.Škoda Superb6 452 ks +19,3 %
8.Škoda Kodiaq6 326 ks+1,2 %
9.Hyundai Tucson5 816 ks+2,1 %
10.Kia Ceed4 052 ks-1,9 %

Oproti 2021 si první místo vyměnila Fabia s Octavií, přičemž na třetí místo se vyhoupl Hyundai i30, který z této příčky sesadil Škodu Kamiq. Předloni pátá, avšak za loňský rok celkově čtvrtá, je Škoda Karoq. Scala šestou pozici obhájila, z 9. na 7. místo poskočil Superb, ovšem Kodiaq spadl oproti 2021 o jednu příčku dolů, tedy je osmý.

Pád o jedno místo dolů zažil také Hyundai Tucson, zatímco Kia Ceed si naopak z předloňské 11. pozice pomohla na chvost první desítky.

Foto: Tomáš Kopečný

Hned dva poháry putují do Škodovky, jeden z umístění značky a druhý za model

Statistiky nám dále prozrazují, že nejprodávanějším segmentem byla SUV (44,61 %), následovaná nižší střední třídou (15,44 %) a malými vozy (13,35 %) Z hlediska paliv zvítězil benzin (66,45 %), druhá byla nafta (24,72 %) a třetí benzin s LPG (2,06 %).

Foto: SDA

Statistiky potvrzují popularitu SUV

Mezi barvami zvítězila šedá, za níž skončila bílá. V rámci karoserií dominovala SUV, stíhaná kombíky a hatchbacky/liftbacky.

Invaze čínských traktorů

Rychlou sondou do světa lehkých užitkových zjistíme, že si první tři místa odnesly značky Renault, Peugeot, Citroën. Modelově to pak první tři místa obsadily vozy Renault Master, Iveco Daily, Peugeot Boxer.

Foto: SDA

Česká Tatra skončila mezi náklaďáky nad 3,5 tuny osmá

Ve světě nákladních vozidel nad 3,5 tuny si vavříny odnesly značky Mercedes-Benz, Volvo Trucks a DAF. Z hlediska provedení dominovaly tahače, pak prázdné šasi.

U autobusů si zlatou medaili odnáší značka Iveco, stříbro SOR, bronz Setra. Dle karoserie pak linkové, městské a dálkové busy.

Foto: Lukáš Kukla

Pěkné druhé místo v sekci motorek si odnáší čínská značka CFMoto

A konečně motocykly, jimž v roce 2022 dominovala značka Honda, druhá byla čínská CFMoto a třetí japonská Yamaha. Mezi traktory pak CFMoto vyhrála, druhý skončil Zetor a třetí opět čínská Linhai.

Rok 2023 by tedy měl přinést větší stabilitu, ovšem i nárůst cen, což by mohlo do jisté míry opět ovlivnit trh s ojetými vozy. Ten sice zaznamenal meziroční pokles oproti 2021 o 13,2 %, nicméně pokud nové vozy stále nebudou anebo budou příliš drahé? Tak část dychtivých kupců nejspíše sáhne po modelech z druhé ruky.

Načítám