Článek
Svaz dovozců automobilů (SDA) vydal každoroční tiskovou zprávu, ze které pro vás můžeme vyčíst, jaký byl náš trh v roce 2022 a které značky i modely byly nejprodávanější. Takže to neprotahujme a pojďme se podívat, kde se může začít slavit.
Meziroční pokles registrací nových vozů se nejvíce projevil v kategoriích osobních a lehkých užitkových automobilů. Poptávka po nových vozidlech však byla výrazně vyšší než možnosti jejich dodání, čímž byly ovlivněny také konečné výsledky.
U osobáků došlo k poklesu oproti roku 2021 o 7,15 %, zatímco lehké užitkové klesly dokonce o 14 %. Registrace autobusů naopak vzrostly o 20,78 %, čímž dosáhly úrovně prosperujících let 2018–2019. Stouply i nákladní vozy nad 3,5 tuny, a to o 3,56 %, nicméně i zde se podepsal nedostatek vozidel.
Nejlépe na tom jsou motocykly, které v roce 2022 zaznamenaly nejvyšší prodeje od roku 2008. Vzrostly rovněž registrace čistě elektrických osobáků, a to o 47 %, nicméně jejich podíl na trhu dosahuje pouhých 2 %.
Trh 2022 v číslech
V roce 2022 bylo v ČR registrováno celkem 192 087 nových osobních automobilů, 16 908 lehkých užitkových automobilů, 1 215 autobusů, 8 988 nákladních vozidel, 25 561 motocyklů. V předchozím roce to bylo 206 876 osobních automobilů, 19 660 lehkých užitkových automobilů, 1 006 autobusů, 8 679 nákladních vozidel a 22 019 motocyklů.
Rošáda v druhé polovině
Za nejúspěšnější značku v Česku za rok 2022 lze považovat tuzemskou Škodu Auto (tržní podíl 32,75 %), následovanou jihokorejským Hyundaiem (tržní podíl 9,69 %) a německým Volkswagenem (tržní podíl 8,34 %).
Pořadí na prvních pěti příčkách se tedy od předloňska nezměnilo, nicméně z 9. místa poskočila na 6. místo Dacia, sedmý Ford postoupil z osmé příčky, kam naopak ze šestého místa spadl Mercedes-Benz. Peugeot se zase proletěl ze sedmé pozice na devátou, zatímco BMW posílilo z 12. místa na 10.
Pořadí | Značka | Počet registrací | Rozdíl oproti 2021 |
---|---|---|---|
1. | Škoda Auto | 62 905 ks | -11,3 % |
2. | Hyundai | 18 604 ks | -7,9 % |
3. | Volkswagen | 16 020 ks | -4,7 % |
4. | Toyota | 12 267 ks | +4,7 % |
5. | Kia | 10 208 ks | +4,1 % |
6. | Dacia | 9 203 ks | +25,9 % |
7. | Ford | 7 399 ks | +4,9 % |
8. | Mercedes-Benz | 7 329 ks | -10,9 % |
9. | Peugeot | 4 891 ks | -36,1 % |
10. | BMW | 4 624 ks | -5,8 % |
Že čísla ne zcela odráží realitu už víme, jelikož automobilový průmysl trpí celkovým nedostatkem, k čemuž se vyjádřili i zástupci nejsilnější automobilky na českém na trhu.
„Počet registrací nových vozů na českém trhu vloni meziročně klesl, nicméně tato čísla ne zcela odráží realitu. Počty dodaných vozů jsou negativně ovlivněny omezenými výrobními kapacitami výrobců z důvodů narušených dodavatelských řetězců vlivem pandemie koronaviru a války na Ukrajině,“ říká Jiří Maláček, vedoucího českého zastoupení Škoda Auto.
„Očekáváme, že se bude situace v letošním roce nadále stabilizovat. V pořadnících máme stále vyšší desetitisíce zákaznických objednávek, které znamenají podnikatelskou stabilitu pro nás i naše autorizované partnery,“ dodává Maláček
Své vyjádření nám zaslal i Mercedes-Benz na základě opakovaného umístění v první desítce nejprodávanějších.
„Naši zákazníci projevují značce Mercedes-Benz mimořádnou důvěru a loajálnost, čehož si nesmírně vážíme. Rád bych poděkoval také všem kolegům v prodejní síti, kteří svým přímým kontaktem budují neocenitelné vztahy se zákazníky,“ sdělil Wolfgang Karl Bremm von Kleinsorgen, generální ředitel společnosti Mercedes-Benz Česká republika.
Narušitel z Nošovic
Koukneme se i na jednotlivé osobní modely, kterým tradičně vévodí škodovky, nicméně partu jim narušuje jeden hyundai, navíc vyráběný v Nošovicích v Moravskoslezském kraji.
Pořadí | Značka | Počet registrací | Rozdíl oproti 2021 |
---|---|---|---|
1. | Škoda Octavia | 13 906 ks | -0,7 % |
2. | Škoda Fabia | 13 142 ks | -14,9 % |
3. | Hyundai i30 | 8 236 ks | -20,1 % |
4. | Škoda Karoq | 7 960 ks | -17,7 % |
5. | Škoda Kamiq | 6 831 ks | -34,7 % |
6. | Škoda Scala | 6 495 ks | -24,8 % |
7. | Škoda Superb | 6 452 ks | +19,3 % |
8. | Škoda Kodiaq | 6 326 ks | +1,2 % |
9. | Hyundai Tucson | 5 816 ks | +2,1 % |
10. | Kia Ceed | 4 052 ks | -1,9 % |
Oproti 2021 si první místo vyměnila Fabia s Octavií, přičemž na třetí místo se vyhoupl Hyundai i30, který z této příčky sesadil Škodu Kamiq. Předloni pátá, avšak za loňský rok celkově čtvrtá, je Škoda Karoq. Scala šestou pozici obhájila, z 9. na 7. místo poskočil Superb, ovšem Kodiaq spadl oproti 2021 o jednu příčku dolů, tedy je osmý.
Pád o jedno místo dolů zažil také Hyundai Tucson, zatímco Kia Ceed si naopak z předloňské 11. pozice pomohla na chvost první desítky.
Statistiky nám dále prozrazují, že nejprodávanějším segmentem byla SUV (44,61 %), následovaná nižší střední třídou (15,44 %) a malými vozy (13,35 %) Z hlediska paliv zvítězil benzin (66,45 %), druhá byla nafta (24,72 %) a třetí benzin s LPG (2,06 %).
Mezi barvami zvítězila šedá, za níž skončila bílá. V rámci karoserií dominovala SUV, stíhaná kombíky a hatchbacky/liftbacky.
Invaze čínských traktorů
Rychlou sondou do světa lehkých užitkových zjistíme, že si první tři místa odnesly značky Renault, Peugeot, Citroën. Modelově to pak první tři místa obsadily vozy Renault Master, Iveco Daily, Peugeot Boxer.
Ve světě nákladních vozidel nad 3,5 tuny si vavříny odnesly značky Mercedes-Benz, Volvo Trucks a DAF. Z hlediska provedení dominovaly tahače, pak prázdné šasi.
U autobusů si zlatou medaili odnáší značka Iveco, stříbro SOR, bronz Setra. Dle karoserie pak linkové, městské a dálkové busy.
A konečně motocykly, jimž v roce 2022 dominovala značka Honda, druhá byla čínská CFMoto a třetí japonská Yamaha. Mezi traktory pak CFMoto vyhrála, druhý skončil Zetor a třetí opět čínská Linhai.
Rok 2023 by tedy měl přinést větší stabilitu, ovšem i nárůst cen, což by mohlo do jisté míry opět ovlivnit trh s ojetými vozy. Ten sice zaznamenal meziroční pokles oproti 2021 o 13,2 %, nicméně pokud nové vozy stále nebudou anebo budou příliš drahé? Tak část dychtivých kupců nejspíše sáhne po modelech z druhé ruky.