Článek
Novinář by měl být především zvídavý. A právě proto jsme se vydali prozkoumat fascinující registr motorových vozidel a vybrali pro vás několik zajímavostí.
Níže se tedy například dozvíte, kolik máme v registru osobních aut, ve kterém kraji mají zaevidováno nejvíce lehkých náklaďáků anebo počet provozovaných kabrioletů/roadsterů. A co třeba osobáky s výkonem nad 700 koní či vozidla s registrační značkou na přání? Čtěte dále, ať víte víc.
V českém registru má status „provozované“ celkem 9 888 105 vozidel, přičemž zde jsou započítány automobily osobní, nákladní, speciální, přívěsy a další.
Celkový počet provozovaných vozidel kategorií M1, M2, M3 (osobní, autobusy aj.) činí 6 329 996. Co se týče nákladních, tedy kategorie N1, N2, N3, tak se bavíme o 804 000 vozech.
Z nákladních automobilů je u nás provozováno nejvíce vozů spadajících pod N1 (lehké nákladní do 3,5 tuny) – 552 794. Vozidel N2 (středně těžké) pak je 42 956, zatímco N3 (těžké) 87 388.
Každý čtvrtý osobní vůz je kombík
Tušili jste, kolik je u nás provozovaných osobních automobilů kategorie M1 s karoserií kombi? Inu 1 466 951. To je 23,7 %, jelikož celkový počet provozovaných osobáků M1 je 6 179 737.
Otevřené nebe nad hlavou? Kolik kabrioletů a roadsterů zaregistrovaných v kategorii M1 (osobní automobil) je v Česku provozovaných? Kabrioletů 15 792, roadsterů 8 909.
Průměrné stáří vozového parku je u nás 15,5 let, nicméně nemusí to být takový malér, jak to vypadá. Více o této problematice napsal kolega Žák ve svém zamyšlení.
Z osobních aut kategorie M1 je u nás nejvíce provozovaných škodovek. Která značka je však na druhém a třetím místě? No jasně, dalšími medailisty jsou Volkswagen a Ford. U lehkých náklaďáků (N1) v provozu jsou v Česku nejhojněji zaevidovány značky Ford, Volkswagen a třetí je Peugeot.
Aktuálně je v registru motorových vozidel přihlášeno k provozu 9 vozidel, která pro svůj pohon používají výlučně vodík. Značky nepřekvapí – Toyota a Hyundai.
A teď trocha elektřiny. Celkem 11 337 provozovaných osobních aut kategorie M1 využívá elektropohon, zatímco u lehkých nákladních kategorie N1 jde o 765 vozidel. Bez ohledu na kategorii a specifický typ pohonu (elektro, hybrid, vodík) má celkem 20 665 vozů přidělenou speciální registrační značku začínající písmeny EL.
Stát zatím vydal přes 22 tisíc RZ na přání
Registrační značkou na přání se aktuálně pyšní celkem 22 436 provozovaných vozidel. Z celkového počtu provozovaných vozů (9 888 105) tak jde o pouze 0,2% zastoupení. Za předpokladu, že by každé z 22 436 vozidel dostalo přidělené dvě značky na přání (každá za 5 000 Kč), stát inkasoval 224 360 000 Kč. Tedy pouze teoreticky, jelikož např. na přívěsy patří pouze jedna značka.
Nejvíce provozovaných osobních aut kategorie M1 a lehkých nákladních N1 je zaevidováno v Praze, naopak nejméně provozovaných M1 a N1 je zaregistrováno v Karlovarském kraji.
Teď lehce na téma vysoce výkonné hračky. Provozovaných osobních aut kategorie M1 s výkonem nad 515 kW (700 koní) je v našich registrech 899! Jde o údaje oficiálně zapsané do technického průkazu, takže zde nejsou zahrnuty vylepšené modely bez zápisu, ovšem projeví se tu i případná chybovost úředníků.
Nakonec si dáme barvy provozovaných vozů, kde nikoho nepřekvapí, že u osobních automobilů kategorie M1 vede nejvíce šedá, následovaná modrou a červenou. U lehkých nákladních aut N1 vítězí pochopitelně bílá, druhá je šedá a třetí modrá.
Souhrn zajímavostí jsme načerpali z tuzemského registru vozidel, přičemž data jsou platná k uzávěrce článku, která byla na konci května 2022. Říká se, že statistika nuda je, ale že má cenné údaje. S tím druhým výrokem rozhodně lze souhlasit.
Ačkoli záleží na úhlu pohledu, nicméně pokud vás motoristický svět baví i z pohledu čísel a faktů, doporučujeme registr vozidel jako vzdělávací zábavu na dlouhé zimní večery.