Hlavní obsah

Česko a auta: Každý čtvrtý osobák je kombík, vede šedá barva a RZ na přání je víc než těch s EL

Foto: Škoda Auto

Pro pořádek uvádíme, že registr vozidel má pod palcem Ministerstvo dopravy ČR

Registr motorových vozidel je nekonečná studnice informací, dat a statistik, z nichž lze vyseparovat i řadu zajímavostí. Ponořili jsme se tedy do víru písmen a čísel a připravili si pro vás několik faktů, které možná překvapí, ale zcela určitě rozšíří vaše obzory o českém vozovém parku.

Článek

Novinář by měl být především zvídavý. A právě proto jsme se vydali prozkoumat fascinující registr motorových vozidel a vybrali pro vás několik zajímavostí.

Foto: Tomáš Kopečný

A co značky EL, populární barvy či kabriolety? I to registr ví a poví

Níže se tedy například dozvíte, kolik máme v registru osobních aut, ve kterém kraji mají zaevidováno nejvíce lehkých náklaďáků anebo počet provozovaných kabrioletů/roadsterů. A co třeba osobáky s výkonem nad 700 koní či vozidla s registrační značkou na přání? Čtěte dále, ať víte víc.

V českém registru má status „provozované“ celkem 9 888 105 vozidel, přičemž zde jsou započítány automobily osobní, nákladní, speciální, přívěsy a další.

Foto: Jakub Misík

V Česku je aktuálně provozováno skoro 10 milionů vozidel

Celkový počet provozovaných vozidel kategorií M1, M2, M3 (osobní, autobusy aj.) činí 6 329 996. Co se týče nákladních, tedy kategorie N1, N2, N3, tak se bavíme o 804 000 vozech.

Z nákladních automobilů je u nás provozováno nejvíce vozů spadajících pod N1 (lehké nákladní do 3,5 tuny) – 552 794. Vozidel N2 (středně těžké) pak je 42 956, zatímco N3 (těžké) 87 388.

Foto: Tomáš Kopečný

V rámci náklaďáků vedou lehké, pak těžké a třetí jsou střední

Každý čtvrtý osobní vůz je kombík

Tušili jste, kolik je u nás provozovaných osobních automobilů kategorie M1 s karoserií kombi? Inu 1 466 951. To je 23,7 %, jelikož celkový počet provozovaných osobáků M1 je 6 179 737.

Otevřené nebe nad hlavou? Kolik kabrioletů a roadsterů zaregistrovaných v kategorii M1 (osobní automobil) je v Česku provozovaných? Kabrioletů 15 792, roadsterů 8 909.

Foto: Martin Jánský

Roadsterů a kabrioletů v kategorii M1 je nyní provozovaných necelých 25 tisíc

Průměrné stáří vozového parku je u nás 15,5 let, nicméně nemusí to být takový malér, jak to vypadá. Více o této problematice napsal kolega Žák ve svém zamyšlení.

Z osobních aut kategorie M1 je u nás nejvíce provozovaných škodovek. Která značka je však na druhém a třetím místě? No jasně, dalšími medailisty jsou Volkswagen a Ford. U lehkých náklaďáků (N1) v provozu jsou v Česku nejhojněji zaevidovány značky Ford, Volkswagen a třetí je Peugeot.

Foto: Tomáš Kopečný

V rámci osobních aut (M1) dominuje v registru Škodovka

Aktuálně je v registru motorových vozidel přihlášeno k provozu 9 vozidel, která pro svůj pohon používají výlučně vodík. Značky nepřekvapí – Toyota a Hyundai.

A teď trocha elektřiny. Celkem 11 337 provozovaných osobních aut kategorie M1 využívá elektropohon, zatímco u lehkých nákladních kategorie N1 jde o 765 vozidel. Bez ohledu na kategorii a specifický typ pohonu (elektro, hybrid, vodík) má celkem 20 665 vozů přidělenou speciální registrační značku začínající písmeny EL.

Foto: Jakub Deml

Pouhých 9 aut s českou RZ využívá jako palivo vodík

Stát zatím vydal přes 22 tisíc RZ na přání

Registrační značkou na přání se aktuálně pyšní celkem 22 436 provozovaných vozidel. Z celkového počtu provozovaných vozů (9 888 105) tak jde o pouze 0,2% zastoupení. Za předpokladu, že by každé z 22 436 vozidel dostalo přidělené dvě značky na přání (každá za 5 000 Kč), stát inkasoval 224 360 000 Kč. Tedy pouze teoreticky, jelikož např. na přívěsy patří pouze jedna značka.

Nejvíce provozovaných osobních aut kategorie M1 a lehkých nákladních N1 je zaevidováno v Praze, naopak nejméně provozovaných M1 a N1 je zaregistrováno v Karlovarském kraji.

Foto: Lukáš Kukla

Necelých 23 tisíc vozidel má přidělenou značku na přání. Jedním z nich je i tato vodíková Toyota Mirai

Teď lehce na téma vysoce výkonné hračky. Provozovaných osobních aut kategorie M1 s výkonem nad 515 kW (700 koní) je v našich registrech 899! Jde o údaje oficiálně zapsané do technického průkazu, takže zde nejsou zahrnuty vylepšené modely bez zápisu, ovšem projeví se tu i případná chybovost úředníků.

Nakonec si dáme barvy provozovaných vozů, kde nikoho nepřekvapí, že u osobních automobilů kategorie M1 vede nejvíce šedá, následovaná modrou a červenou. U lehkých nákladních aut N1 vítězí pochopitelně bílá, druhá je šedá a třetí modrá.

Foto: Auto Max Czech

Druhou nejčastější barvou u lehkých nákladních automobilů N1 je šedá

Souhrn zajímavostí jsme načerpali z tuzemského registru vozidel, přičemž data jsou platná k uzávěrce článku, která byla na konci května 2022. Říká se, že statistika nuda je, ale že má cenné údaje. S tím druhým výrokem rozhodně lze souhlasit.

Ačkoli záleží na úhlu pohledu, nicméně pokud vás motoristický svět baví i z pohledu čísel a faktů, doporučujeme registr vozidel jako vzdělávací zábavu na dlouhé zimní večery.

Načítám