Hlavní obsah

Automobilový trh v červenci: Počet nových aut je nižší než za covidu

Foto: Lukáš Kukla

Hyundai si upevnil druhou pozici mezi značkami a buduje náskok. Do karet mu hraje hlavně relativní dostupnost vozů

Na auta zadaná do výroby se u spousty značek čeká i přes rok, skladové voznejsou, stejně jako kvalitní ojetiny populárních modelů. Do toho všechna auta za poslední dobu (tak jako úplně všechno kolem) rapidně zdražila. Automobilový trh zažívá nejhorší období od konce poslední hospodářské recese.

Článek

V období od ledna do července, tedy za prvních sedm měsíců letošního roku, bylo podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) registrováno 112 364 nových vozidel. To je meziroční pokles o 14,36 %, jen za měsíc červenec se pak jedná o meziroční pokles 26,93 %. SDA také upozorňuje, že jde o nejhorší čísla od roku 2014.

Ještě zajímavější je ale jiná věc. V červenci se letošní rok dostal pod úroveň pandemického roku 2020. Porovnáme-li prvních sedm měsíců letošního roku a roku 2020, jehož velká část byla tehdy stižena čerstvou pandemií a trh se prakticky zastavil, vidíme pokles o 2 %.

Foto: SDA

Jen málokdo si myslel, že propady v prvních měsících pandemie ještě někdy nějaká krize na automobilovém trhu překoná.

Složení registrovaných aut je potom bez větších výstřelků. Vede dlouhodobě domácí Škoda s podílem 31,78 %. Na druhém místě však Hyundai zvyšuje náskok před třetím Volkswagenem. Podíl Hyundaie se utěšeně zvyšuje, momentálně je 10,23 %. Dále je pořadí Toyota, Kia, Dacia, Ford, Mercedes-Benz, BMW a žebříček deseti značek uzavírá Opel.

Škoda stále vévodí také mezi modely, kde v žebříčku deseti vozů zabírá sedm příček. Mimo Škodovky se vešly jen korejské modely Hyundai i30, Hyundai Tucson a Kia Ceed. Nejregistrovanější obchodní třídou jsou SUV, kterých je 44,46 %.

Dále se zvyšuje také podíl alternativních pohonů, v červenci byl 19,8 %, stále se však jedná především o hybridy bez vnějšího dobíjení. Čistě elektrických vozidel a plug-in hybridů je pořád velmi málo.

Problémy na poli nových aut znamenají, že se o to více daří dovozu ojetých vozidel. Počet jejich registrací meziročně stoupl o 0,8 %, SDA však stále bije na poplach, že se dováží hlavně stará auta. Podíl vozidel starších 10 let činí 51,65 %, z toho starších 15 let je 22,89 %.

Rekordní motorky už nikoho nepřekvapí

Za prvních sedm měsíců je nárůst registrací v kategorii L (tedy motocyklů, tříkolek a čtyřkolek) 19,02 %. Motorky docela určitě míří na další rekordní výsledek – bude to třetí rok v řadě, kdy se v Česku registruje přes 20 000 nových strojů. Motocyklům se dlouhodobě daří už od začátku pandemie, taková čísla registrací byla vidět naposledy v roce 2008.

Foto: SDA

Hlavní měsíce sezony byly letos extrémně silné

Mezi značkami v kategorii L stále vévodí Honda, následuje CF Moto, Yamaha, Piaggio, BMW, Maxon, Kentoya, KTM, Aprilia a Hecht.

Načítám