Článek
V období od ledna do července, tedy za prvních sedm měsíců letošního roku, bylo podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) registrováno 112 364 nových vozidel. To je meziroční pokles o 14,36 %, jen za měsíc červenec se pak jedná o meziroční pokles 26,93 %. SDA také upozorňuje, že jde o nejhorší čísla od roku 2014.
Ještě zajímavější je ale jiná věc. V červenci se letošní rok dostal pod úroveň pandemického roku 2020. Porovnáme-li prvních sedm měsíců letošního roku a roku 2020, jehož velká část byla tehdy stižena čerstvou pandemií a trh se prakticky zastavil, vidíme pokles o 2 %.
Složení registrovaných aut je potom bez větších výstřelků. Vede dlouhodobě domácí Škoda s podílem 31,78 %. Na druhém místě však Hyundai zvyšuje náskok před třetím Volkswagenem. Podíl Hyundaie se utěšeně zvyšuje, momentálně je 10,23 %. Dále je pořadí Toyota, Kia, Dacia, Ford, Mercedes-Benz, BMW a žebříček deseti značek uzavírá Opel.
Škoda stále vévodí také mezi modely, kde v žebříčku deseti vozů zabírá sedm příček. Mimo Škodovky se vešly jen korejské modely Hyundai i30, Hyundai Tucson a Kia Ceed. Nejregistrovanější obchodní třídou jsou SUV, kterých je 44,46 %.
Dále se zvyšuje také podíl alternativních pohonů, v červenci byl 19,8 %, stále se však jedná především o hybridy bez vnějšího dobíjení. Čistě elektrických vozidel a plug-in hybridů je pořád velmi málo.
Problémy na poli nových aut znamenají, že se o to více daří dovozu ojetých vozidel. Počet jejich registrací meziročně stoupl o 0,8 %, SDA však stále bije na poplach, že se dováží hlavně stará auta. Podíl vozidel starších 10 let činí 51,65 %, z toho starších 15 let je 22,89 %.
Rekordní motorky už nikoho nepřekvapí
Za prvních sedm měsíců je nárůst registrací v kategorii L (tedy motocyklů, tříkolek a čtyřkolek) 19,02 %. Motorky docela určitě míří na další rekordní výsledek – bude to třetí rok v řadě, kdy se v Česku registruje přes 20 000 nových strojů. Motocyklům se dlouhodobě daří už od začátku pandemie, taková čísla registrací byla vidět naposledy v roce 2008.
Mezi značkami v kategorii L stále vévodí Honda, následuje CF Moto, Yamaha, Piaggio, BMW, Maxon, Kentoya, KTM, Aprilia a Hecht.