Hlavní obsah

Zazimovat nepotřebuje jen veterán, ale i obyčejná zahradní sekačka. Experti radí, jak správně postupovat

Foto: Honda

Pojem „zazimování“ slýcháme nejčastěji v souvislosti s automobilovými klasikami, které se v této době ukládají k několikaměsíčnímu spánku. Řádný odpočinek si však zaslouží všechny spalovací motory, které se používají pouze v sezoně. Jak na to?

Článek

Vedle veteránů a automobilových klasik, které v zimě nejezdí, se téma zazimování týká i další sezonní techniky: zahradních sekaček, motorových pil, křovinořezů, v případě fajnšmekrů třeba i lodních motorů. Proto nás zajímalo, jak vlastně spalovací motory na zimní odstávku řádně připravit.

Většina paliv na trhu obsahuje biosložky, které pomáhají snižovat emise z provozu motorů. V benzinu jich je do deseti procent, u nafty do sedmi. Jenže auta a zahradní technika, kterou mimo sezonu odstavujeme, zpravidla není uložena v optimálních podmínkách pro skladování paliva – což představuje stabilní teplota 12 °C, bez přístupu vzduchu. Palivo tak může v nádrži už po pár měsících ztrácet své původní vlastnosti.

Kanystry nejsou ideální

Odborníci se shodují, že palivo byste neměli přes zimu uschovávat doma v kanystrech. Ani ty totiž nejsou vhodné k zachování jeho původní kvality a složení. Staré palivo dočerpejte, v krajním případě odneste do specializovaných firem k likvidaci.

Pokud přece jen musíte palivo uskladnit, umístěte ho na tmavém místě se stálou teplotou. Ideálních je právě 12 stupňů Celsia, při kterých jsou pohonné hmoty skladovány i v podzemních tancích na čerpačkách. Důrazně se doporučuje takové palivo spotřebovat do dvou měsíců od natankování a rovněž vždy tankovat čerstvé palivo určené pro danou sezonu.

Foto: Shutterstock / Sergey Novikov

Kanystr může být v sezoně šikovným pomocníkem, pro ukládání paliva přes zimu se ale příliš nedoporučuje.

Před delším odstavením jakéhokoliv zážehového motoru se doporučuje automobilový benzin s obsahem biosložky do 10 % (E10) spotřebovat nebo vyjezdit a nahradit ho benzinem s nižším podílem biosložky (označení E5),“ vysvětluje Markéta Jakoubková, která odpovídá za kvalitu paliv Shell v České republice, na Slovensku a v dalších pěti evropských zemích.

V případě našich paliv doporučuji natankovat benzin Shell V-Power Racing 100 (E5) obsahující ETBE, který výrazně snižuje klepání, potlačuje nedokonalé hoření a zároveň má schopnost stoprocentně odstraňovat usazeniny snižující výkon,“ říká dále Jakoubková.

Foto: Škoda Auto

Přes zimu během odstávky veterána můžete nádrž nechat prázdnou a před opětovným uvedením do provozu ji natankovat čerstvým palivem. Tuto první nádrž se doporučuje vyjezdit až do sucha a poté se vrátit k běžnému stylu tankování.

V případě zahradní techniky – sekaček, křovinořezů a dalších užitečných pomocníků – je nejlepší všechno palivo v nádrži ještě před koncem sezony spotřebovat. Když se to nepodaří, ideálně natankujte pohonné hmoty se specifikací E5. Tohoto označení jste si na čerpačkách určitě už všimli, najdete jej v černém kruhu na každém výdejním stojanu i pistoli.

U větších strojoven je to podobné, i tady byste měli spotřebovat všechno palivo. Nádrže starších aut, motorek nebo lodí nejsou hermeticky uzavřené a benzin v nich může být vystaven po delší dobu vzduchu a teplu. Ztrácí pak těkavé látky potřebné k nastartování motoru.

Foto: Shell

Po zimě přijdou vhod kvalitní aditivovaná paliva, například Shell V-Power. Ta čistí klíčové části motoru a zbavují ho karbonových usazenin.

Tak ať příští jaro nastartujete jen těmi nejpříjemnějšími povinnostmi. Ať už na utažených okreskách, nebo v pohodlí vaší zahrady!

Související témata:
Načítám