Článek
Vedle veteránů a automobilových klasik, které v zimě nejezdí, se téma zazimování týká i další sezonní techniky: zahradních sekaček, motorových pil, křovinořezů, v případě fajnšmekrů třeba i lodních motorů. Proto nás zajímalo, jak vlastně spalovací motory na zimní odstávku řádně připravit.
Většina paliv na trhu obsahuje biosložky, které pomáhají snižovat emise z provozu motorů. V benzinu jich je do deseti procent, u nafty do sedmi. Jenže auta a zahradní technika, kterou mimo sezonu odstavujeme, zpravidla není uložena v optimálních podmínkách pro skladování paliva – což představuje stabilní teplota 12 °C, bez přístupu vzduchu. Palivo tak může v nádrži už po pár měsících ztrácet své původní vlastnosti.
Kanystry nejsou ideální
Odborníci se shodují, že palivo byste neměli přes zimu uschovávat doma v kanystrech. Ani ty totiž nejsou vhodné k zachování jeho původní kvality a složení. Staré palivo dočerpejte, v krajním případě odneste do specializovaných firem k likvidaci.
Pokud přece jen musíte palivo uskladnit, umístěte ho na tmavém místě se stálou teplotou. Ideálních je právě 12 stupňů Celsia, při kterých jsou pohonné hmoty skladovány i v podzemních tancích na čerpačkách. Důrazně se doporučuje takové palivo spotřebovat do dvou měsíců od natankování a rovněž vždy tankovat čerstvé palivo určené pro danou sezonu.
„Před delším odstavením jakéhokoliv zážehového motoru se doporučuje automobilový benzin s obsahem biosložky do 10 % (E10) spotřebovat nebo vyjezdit a nahradit ho benzinem s nižším podílem biosložky (označení E5),“ vysvětluje Markéta Jakoubková, která odpovídá za kvalitu paliv Shell v České republice, na Slovensku a v dalších pěti evropských zemích.
„V případě našich paliv doporučuji natankovat benzin Shell V-Power Racing 100 (E5) obsahující ETBE, který výrazně snižuje klepání, potlačuje nedokonalé hoření a zároveň má schopnost stoprocentně odstraňovat usazeniny snižující výkon,“ říká dále Jakoubková.
V případě zahradní techniky – sekaček, křovinořezů a dalších užitečných pomocníků – je nejlepší všechno palivo v nádrži ještě před koncem sezony spotřebovat. Když se to nepodaří, ideálně natankujte pohonné hmoty se specifikací E5. Tohoto označení jste si na čerpačkách určitě už všimli, najdete jej v černém kruhu na každém výdejním stojanu i pistoli.
U větších strojoven je to podobné, i tady byste měli spotřebovat všechno palivo. Nádrže starších aut, motorek nebo lodí nejsou hermeticky uzavřené a benzin v nich může být vystaven po delší dobu vzduchu a teplu. Ztrácí pak těkavé látky potřebné k nastartování motoru.
Tak ať příští jaro nastartujete jen těmi nejpříjemnějšími povinnostmi. Ať už na utažených okreskách, nebo v pohodlí vaší zahrady!