Hlavní obsah

Vybíráte nová kola na auto? Nenechte se napálit lacinými šmejdy, pozor na správné rozměry a kvalitu

Foto: Jan Majurník

Blíží se doba přezouvání a mnoho lidí bude zvažovat, že si koupí nové pneumatiky a s nimi třeba také disky. Jenže výběr správných disků není zas až tak jednoduchý a je potřeba se držet několika pouček, ať si omylem nekoupíte něco, co na vaše auto nepatří.

Článek

Říká se, že kola dělají auto. A naprosto chápeme, že nechcete koukat na orezlé černé „plecháče“ s poškrábanými poklicemi. Někomu je to samozřejmě jedno, jinému se dokonce jednoduchý design plechových disků líbí. Lité disky kol, nejčastěji z hliníkové slitiny, jsou ovšem oblíbeným prvkem, jak vzhled auta zlepšit.

Jenže koupit správné disky není jen tak. Na internetu najdete plno různých e-shopů a prodejců, někteří dokonce nabízejí možnost si vybráním modelu a barvy auta vyzkoušet, jak zhruba budou kola na vašem vozu vypadat. Ale než takové disky koupíte, měli byste si moc dobře rozmyslet, kdo je vyrábí a jak velká taková kola budou. A nejde jen o průměr ráfku v palcích, ale i jiné hodnoty.

Držte se toho, co doporučuje výrobce

Zní to jako výmluva, ale automobilky věnují vývoji vozů obrovské úsilí a není náhodou, proč pro konkrétní model použil výrobce specifické rozměry ráfků a pneumatik. Samozřejmě, že běžné značky neexperimentují a používají obchodně nejběžnější rozměry disků a pneumatik, především pak s ohledem na snadnou dostupnost a jednoduchost údržby.

Pokud se rozhodnete své auto zkrášlit a chcete si koupit jiná kola, je potřeba se držet rozměrů, které pro auta schválila automobilka. Ve velkém technickém průkazu najdete dovolené rozměry kol pro váš vůz. U některých aut je povolený jen jeden rozměr, ale často jsou povolené klidně i tři či více různých rozměrů kol. Výsledný obvod kola bývá samozřejmě velice podobný, odchylka se pohybuje jen do 3 %.

Foto: Dalibor Žák

V technickém průkazu svého auta najdete, jaký je schválený rozměr ráfku a velikost pneumatik pro konkrétní auto. Dole v poznámkách jsou pak uvedeny dovolené alternativní rozměry. Některá auta mají na přední a zadní nápravě odlišné rozměry kol a pneumatik, lišit se mohou i schválené velikosti pro zimní a letní obutí!

S větší odchylkou obvodu kola by totiž začal špatně ukazovat tachometr a také by se změnily dynamické vlastnosti vozidla. S příliš malým kolem o malém obvodu se zkrátí převod, mírně zlepší akcelerace, ale zvýší provozní otáčky v určité rychlosti. Také se sníží světlá výška vozidla. Naopak příliš velké kolo s velkým obvodem znamená prodloužení převodu, pokles provozních otáček a zhoršení akcelerace. Zvýší se rovněž světlá výška podvozku. I když jsou to malé rozdíly v milimetrech, znát to bude.

Co znamená značení ráfků kol?

U automobilových ráfků se udává několik čísel a údajů. Najít tak můžete třeba označení 6,5J x 15 ET 39 5×100. No, a teď jak se v tom vyznat? Samozřejmě znalci už vědí, ale pojďme si to připomenout.

Hodnota 6,5J znamená vnitřní šířku dosedací plochy ráfku v palcích (1 palec má 25,4 mm) a J je označení tvaru patice ráfku. Prakticky všechny běžné automobilové ráfky používají tvar J a až na pár opravdu exotických výjimek zakázkové výroby se s jiným nesetkáte. Číslice 15 pak znamená průměr ráfku rovněž v palcích. Toto jsou obecně známé věci, ale teď to začne být trochu složitější.

Foto: Dalibor Žák

Obyčejné plechové disky mívají základní označení rozměru včetně zálisu ET na přední straně. Někdy je toto označení ale vyraženo i na vnitřní straně disku. Po několika zimách disky korodují a čísla přestávají být čitelná.

Označení ET xx (v našem případě třeba 39) značí tzv. zális. Udává vzdálenost od osy kola k jeho dosedací ploše v milimetrech. Zjednodušeně to vyjadřuje, jestli bude kolo v blatníku utopené, nebo bude koukat ven – čím je ET větší, tím víc bude kolo utopené do blatníku. Nižší ET (klidně může být toto číslo záporné) zase znamená, že kolo bude koukat z blatníku ven. Pozor! Špatné ET může způsobit, že bude kolo drhnout o podběhy a blatníky, případně vůbec nepůjde nasadit, protože bude narážet na konstrukci brzd nebo části podvozku.

Foto: Dalibor Žák

Hliníkové disky mívají všechna potřebná čísla a označení takto zevnitř. Pokud kupujete kola na inzerát, dejte si opravdu dobrý pozor na to, zda se jedná přesně o ten rozměr, který je na vaše auto schválený.

Jistě, jsou tu nějaké rezervy, a pokud máte schválené například ET 39 a budete mít ráfky ET 38 nebo ET 40, pravděpodobně vůbec rozdíl nepoznáte. Ale větší změna v desítkách milimetrů se na uložení kola, jeho geometrii a ovladatelnosti vozu už projeví.

Při výběru ráfku musíte myslet také na to poslední číslo, například 5×100 (ale může to být třeba 5×112, 4×90 a podobně). Jedná se o rozteč a počet upevňovacích šroubů nebo matic. V technickém průkazu se toto zpravidla neuvádí. Myslete na to ale při objednávání kol, aby vám poslali správný ráfek. Každý solidní e-shop chce vědět, na který typ a model auta přesně kola půjdou, a automaticky vám omezí výběr na ta správná.

Větší pozor si musíte dát při nákupu použitých ráfků. I když se používají jen některé velikosti roztečí, musí to číslo přesně odpovídat a například kola 5×112 na auto s rozměrem 5×110 nenasadíte. A pak je nezbytné ještě pohlídat tvar a délku šroubů kol. Některé šrouby mají kulovou dosedací plochu, jiné jsou ve tvaru komolého kužele.

Špatný rozměr vám může zničit auto!

A teď nemyslíme zrovna to, že když si dáte na auto obrovská kola, která lezou z blatníků, že budou v zatáčkách nebo na nerovnostech škrtat o podběhy a že si jak gumu, tak plastový podběh nebo třeba i celý blatník zničíte. Jde především o drobné rozdíly v rozměrech, kdy se změní vyzkoušený poloměr kola a geometrie, což ohrožuje některé typy velice citlivých systémů pohonu všech kol.

Foto: Jakub Deml

Opatrně s výběrem ráfků (a pneumatik) hlavně u technicky složitých aut s elektronicky řízenými pohony všech kol. Rozvodovky a mezinápravové spojky u těchto čtyřkolek bývají přesně navržené na specifický rozměr kola a větší odchylka je může „rozhádat“ a dlouhodobý provoz pak úplně zničit.

Moderní čtyřkolky s elektronicky řízenými spojkami přenosu výkonu mezi jednotlivé nápravy a různými převodkami jsou v některých autech přesně nastavené na specifický rozměr kol, a jakmile byste namontovali jiná kola, otáčky a momenty by se změnily, což může toto zařízení při dlouhodobém provozu poškodit.

Velice opatrní s tím buďte u různých verzí stejného modelu, neboť i stejná motorizace může mít pro různé verze odlišné rozměry kol. Některé automobilky například zvýšení světlé výšky různých stylových „off-road“ verzí dosahují jednoduše tím, že pro konkrétní verzi auta použijí pneumatiky s vyšším profilovým číslem, čímž se zvětší obvod kola a tím i změní výsledné otáčky a momenty. A ano, i tyto malé rozdíly se musí do návrhu čtyřkolky započítat.

Záleží samozřejmě na konstrukci pohonu všech kol a dalších komponent přenosu výkonu a u některých značek poškození čtyřkolky vůbec nehrozí. Ale případy poškození rozvodovek a mezinápravových spojek kvůli dlouhodobému provozu s nevhodným rozměrem pneumatik a kol nejsou vzácné a servisy se jimi zabývají.

Proto se opět držte toho, jaká kola na konkrétní auto doporučuje výrobce a jaké má být huštění pneumatik. Znovu připomínáme, že veškeré schválené rozměry ráfků a pneumatik najdete ve velkém technickém průkazu. V autě takové údaje většinou nikde nejsou a jediné, co bývá vyznačeno na štítku na vozidle (buď na víčku nádrže, nebo na etiketě na B sloupku u dveří řidiče), jsou doporučené tlaky huštění pneumatik.

Foto: Dalibor Žák

Na víčku nádrže nebo nejčastěji na B sloupku u dveří řidiče najdete takovouto etiketu, kde jsou vyznačené schválené rozměry pneumatik a doporučené huštění dle zatížení vozidla. Ovšem o rozměrech ráfků tam nic není, pro ty musíte do velkého technického průkazu. Opatrně s údaji na internetu, někdy bývají uvedené nepřesné hodnoty! Ověřte si to, než začnete nakupovat.

S jinými koly vás vyhodí z STK

Rozměry ráfků hlídají také technici během pravidelných prohlídek na STK, a pokud máte na autě kola, která nejsou schválená a zapsaná v technickém průkazu vozidla, vyhodí vás. Do očí bijící příklady s neoriginálními koly jsou jasné (takže pozor na tuning), ale je potřeba varovat, že se můžete spálit, i když si koupíte originální disky. Opět připomínáme, že i v rámci jedné modelové řady se totiž mohou na autě vyskytovat různé velikosti kol s jinými rozměry například ET.

Foto: Dalibor Žák

Na tohle velký pozor! V rámci jednoho koncernu často kola díky stejné rozteči a počtu šroubů pasují na několik různých modelů i mezi značkami. Ale tady na příkladu vidíte, že někdo dal na Octavii kola z Passata. Ačkoli základní rozměr ráfku (šířka a průměr) je stejný, tak kola mají jiný zális ET a „lezou“ z auta ven. V tomto případě je to hodně znát a technik na STK by vás s tím nejspíše vyhodil. Pokud takto chcete dobrovolně experimentovat, je to vaše věc. Ale chceme hlavně varovat před podvodnými nabídkami na internetu, kterých teď před zimou bude zase plno. Že má kolo uprostřed ozdobnou krytku s logem Škoda, ještě nemusí znamenat, že je to původně disk na škodovku.

Mezi lidmi je populární přehazovat kola na autech, pokud se jedná o vozy na stejné konstrukční platformě v rámci jednoho koncernu. Jenže kola na Octavii nemusí nutně pasovat na Golf, nehledě na zcela odlišné rozměry kol mezi například Passatem a Octavií (viz příklad na obrázku). Kupujete kola přes inzerát? Tak s tím právě buďte opatrní. A neexperimentujte ani při nákupu originálního příslušenství. Klidně si můžete objednat pěkné devatenáctky na trojkový Superb a namontovat je na svou dvojkovou Octavii, jenže taková kola na ni prostě nepatří kvůli odlišnému ET. Dobrý prodejce se vám ale takovou chybu bude snažit vymluvit a samozřejmě doporučí správný rozměr.

Pozor na kvalitu a padělky

I automobilové ráfky procházejí náročnými zkouškami, u kterých se hlídá především pevnost, odolnosti proti vlivům počasí a korozi a také přesnost výroby. Mezi nejobvyklejší testy patří najíždění na obrubník, simulace nehod, tlaková zkouška v lisu nebo přejetí hlubokého výmolu. Všechny tyto testy by měl kvalitní značkový ráfek ustát.

Ráfky jdou ale bohužel celkem snadno falšovat, a protože výrobci používají jednoduché a snadno vyměnitelné středové ozdobné krytky, není problém je koupit samostatně a padělaný ráfek jimi doplnit. Laik pak nemá šanci na první pohled padělek poznat, zejména na fotkách v inzerátu, pokud taková kola kupuje přes internet a nechá si je poslat, aniž by je fyzicky viděl.

Foto: Škoda Auto

Při nákupu originálního příslušenství přes značkový e-shop nebo dealera se s padělky nesetkáte. Ale pozor na neoficiální prodejce a soukromé inzeráty!

Například organizace TÜV SÜD před časem provedla nezávislé testy disků určených pro Škodu Octavia III, konkrétně tří originálních ráfků z nabídky příslušenství Škoda Auto a osmi na českém trhu zakoupených disků, které imitují originální design, včetně šesti padělků označených dokonce logem automobilky. Základním homologačním testem prošly všechny vzorky, byť některé velmi těsně. Jakmile ale TÜV začalo s testy dle standardů prvovýroby, začaly se dít zajímavé věci. Například v korozivních testech z nekvalitních napodobenin opadával lak, v zátěžových testech se ohýbaly, lámaly a v testu simulujícím náraz najetím na obrubník nebo přejetím retardéru ve vyšší rychlosti se padělek kola X-TREM 19" pro Octavii RS dokonce podélně rozpadl na dvě části.

U oficiálních prodejců originálního příslušenství se samozřejmě takové padělané ráfky nevyskytují, ale obrovský pozor si dejte na neautorizovaný prodej a soukromé inzeráty. S neoriginálními, ale značkovými ráfky zavedených výrobců litých kol obvykle takové problémy nebývají, zejména pokud má výrobce atestaci. I tito věhlasní výrobci se však sami potýkají s padělky svých produktů. Ale ceny ráfků zavedených výrobců příslušenství se od cen originálních ráfků zas tolik neliší, někdy jsou dokonce i vyšší.

Načítám