Hlavní obsah

Uvíznout s autem v podjezdu nebo na úzké cestě je snazší, než si myslíte. Co dělat?

Foto: RMC42 / Shutterstock.com

Uvíznutí s autem v příliš nízkém podjezdu je mnohem snazší, než si myslíte. A není to jen výsada řidičů nákladních aut, stává se to i řidičům dodávek, nebo dokonce běžných osobáků, kteří prostě zapomenou, že mají na střeše nosič a kola.

Článek

Snížený průjezdní profil pod mosty nebo v tunelech je obvyklou pastí pro velké náklaďáky a tahače s návěsem, ale problém s uvíznutím se netýká jen jich. Své o tom vědí také řidiči dodávek, kteří nafasovali stejný model s vyšší střechou. Velká auta z půjčoven občas mají uvnitř vlepenou cedulku upozorňující na výšku vozidla.

Stát se to může i s osobákem

Konstruktéři podzemních garáží u obchodních center zřejmě nepočítali s tím, že každý bude dnes jezdit obrovským SUV. Takže zatímco ti, co mají kompaktní auta, se vejdou všude, řidiči velkých SUV nebo oblíbených osobních dodávek, jako je třeba VW Multivan, mohou mít problémy.

Foto: Evgeny Bakharev / Shutterstock.com

Vracíte se z výletu a spolucestující si rozmyslí, že chtějí ještě do obchoďáku? Tak nezapomeňte, že máte na střeše třeba zahrádku a kola. S takhle vybaveným autem se do žádných krytých garáží u nás nemáte šanci vejít

Nebo člověk zapomene, že si dal na střechu „zahrádku“ a na ni náklad – a malér je na světě. Už jsme byli několikrát svědky situace, kdy někdo zapomněl, že má na střeše držák s koly nebo „rakev“ a vjel do podzemních garáží, kde pak auto opřel o strop a zablokoval vjezd. Nehledě na to, že si vážně poškodil auto a náklad.

Jak uvíznutí zabránit

Řidiči náklaďáků rozměry svého vozu nebo soupravy většinou přesně znají a chyby dělají jen z nepozornosti nebo pod tlakem navigace v neznámém prostředí. Řidiči osobáků s naloženou střechou to mají horší, protože takto naložení jezdí jen občas a jindy instinktivně vědí, že se přeci všude vejdou.

Předně si tedy výšku auta s naloženými koly nebo střešním boxem ještě před výjezdem za dobrodružstvím změřte. A vůbec se nestyďte nalepit si poznámku s výškou přímo na palubní desku, abyste to při řízení měli na očích – nebude to žádnou hanbou, zvlášť když tak zabráníte nejhoršímu.

Foto: Ondrej_Novotny_92 / Shutterstock.com

Většina garáží má v případě sníženého podhledu nejen informace o maximální možné výšce vozidla, ale také varovnou tyč, o kterou když zavadíte, mělo by vás to zastavit. Rezerva tam moc velká není, tak neriskujte

Co dělat, když uvíznete

Uvíznutí je nehoda jako každá jiná. Měli byste tedy zavolat policii, pokud jde o veřejnou komunikaci, případně informovat správce garáží či parkoviště, kde se to stalo. A také by bylo vhodné umístit s dostatečným odstupem za vůz výstražný trojúhelník (pokud jde o parkoviště, tak ke vjezdu), aby se za vámi nezačala hromadit další auta. Bude pak na správci objektu, jak to s vámi bude řešit a jestli bude chtít celou událost hlásit policii (především kvůli protokolu o nehodě pro pojišťovnu) nebo ne.

U většiny podobných objektů jsou kamery, takže pokud něco poškodíte, nejspíš o tom bude existovat záznam a bude jen otázkou času, kdy vám policie zaklepe na dveře, pokud jste se pokusili z místa nehody ujet.

Uvíznout můžete i na šířku

Uvíznout ale nemusíte jen na výšku, ale také na šířku. V takovém případě platí poučka, že když jste se s autem dostali dovnitř, musíte se dostat ven. Takže nezbývá než couvat na místo, kde se můžete bezpečně otočit. A to držíme palce. Pokud se na to necítíte, zkuste někoho zkušenějšího poprosit, aby s autem vyjel, případně vám aspoň ukázal.

Foto: Stephen Bridger / Shutterstock.com

Uličky starobylých měst na jihu Evropy, typicky v Itálii a ve Španělsku mohou být pro neznalé místních poměrů opravdová past. A to i tehdy, když máte relativně malé auto. Například s vlekem pak člověk prakticky vůbec nemá šanci projet

Ufoukněte gumy

Jde auto nějak vyprostit? No to záleží na tom, jak moc jste se pod střechu nacpali. Pokud drhnete střechou jen trochu, což se může stát třeba majitelům dodávek nebo SUV, lze zkusit malý trik – upustit pneumatiky.

Pokud zrovna nemáte nízkoprofilové gumy, lze tak auto snížit třeba o pět centimetrů a to už může stačit, abyste se s autem dostali ven. Samozřejmě je otázkou, jak velké je poškození auta po tom, co jste drcli o střechu, a jestli pak bude způsobilé k další jízdě. Se střešním nosičem s koly promáčklými do střechy a zadního okna to asi bude jen na odtah.

Foto: Andrey_Popov / Shutterstock.com

Rychlou pomocí může být upuštění tlaku v pneumatikách. Auto tak lze snížit klidně o několik centimetrů, což může opravdu hodně pomoci, zejména pokud jen střechou škrtáte. Samozřejmě pak ale musíte mít jak kola dofuknout

Tady je dobré připomenout, že je zakázáno „řízení vozidla, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“ Za to je pět bodů, pokuta ve správním řízení 5–10 000 Kč a automaticky zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok.

Uvíznutí s přívěsem

Dalším zdrojem problémů je cestování s přívěsem, s nímž taky nejspíš nejezdíte denně, abyste měli všechno perfektně v paži a v oku. Nejde jen o délku celé soupravy, přívěs je také často širší než vozidlo samotné, což může v krizové chvíli leckoho nepříjemně překvapit. Jedinou radou je: Vyzkoušejte si to nanečisto.

Lidem, kteří toho s vlekem nacouvali víc, než někteří z nás najezdili popředu, asi nemusíme vysvětlovat, jak s přívěsem jezdit. Ale každý někdy sedneme za volant auta s vlekem poprvé. Nejlepší je si pak ovládání takové soupravy a manévrování s ní vyzkoušet v klidu tam, kde je na to místo a čas. Najděte si nějakou volnou plochu a prostě si zkuste, jak se auto chová při otáčení, kam se vlek „láme“, když couváte, jak moc si musíte najet a podobně. Stačí si zkusit párkrát zacouvat do kolmého stání a uvidíte, jak vám to pomůže, až to budete dělat „naostro“.

Foto: Ceri Breeze / Shutterstock.com

Jedete prvně s velkým vlekem? Tak si někde ovládání celé soupravy vyzkoušejte. Zkuste si couvání, otáčení, jak moc můžete soupravu „zlomit“ a podobně. Není od věci pak první cesty absolvovat ve dvou, ať máte pomoc někoho, kdo vám ukáže, kolik kde ještě máte místa

Popředu to není taková katastrofa, a pokud je vlek mechanicky v pořádku a správně ho zatížíte, problémy mít nebudete. Ale věřte nám, že couvat někam do kopce, kam nevidíte, je úkol velmi náročný i pro zkušené řidiče. Bez asistence druhé osoby se to často neobejde, zejména pokud nemáte zkušenosti.

Mějte na paměti, že pokud se potřebujete v nouzi otočit, není nic jednoduššího než vlek odpojit a otočit s ním na místě ručně. Samozřejmě záleží, jak moc je přívěs zatížený a jak moc je to z kopce. A taky pozor, aby vám neujel!

Připravte se na cestu

Zejména pokud jedete s velkým vlekem, například s obytným přívěsem, vezete loď nebo třeba závodní auto, musíte si cestu opravdu dobře naplánovat. Myslete na to, že snad v každé zemi a lokalitě jsou nějaká omezení stání vozů s přívěsy, tak ať víte, kde můžete zastavit a auto nechat. Zjistěte si, jestli nejsou omezené vjezdy pro větší soupravy tam, kam se chystáte. Omezeni budete nejen výškou a šířkou, ale hlavně délkou soupravy, což může být problém třeba na menších přívozech.

A také si důkladně naplánujte cestu v místě, kam jedete. Po dálnicích a hlavních silnicích asi nemusíte řešit snížené podhledy či úzké průjezdy, ale nějaké historické městečko u italského pobřeží vás dokáže nepěkně vyškolit.

Prakticky všechny lokality jsou dnes zmapovány a na veřejně přístupných mapách si můžete prohlédnout konkrétní místo a úsek. Není tam třeba nějaký most široký jen dva metry nebo podjezd vysoký jen 1,8 metru? Tam s velkým přívěsem nebo obytnou dodávkou třeba vůbec neprojedete.

Některé volně dostupné navigace do mobilu mají funkci, že zadáte rozměry svého auta s nějakou rezervou a ony vám pomohou najít cestu kolem míst, kde byste neprojeli. Používají to hlavně kamioňáci, ale hodit se to může, i když jedete s velkým přívěsem, obytňákem či dodávkou.

Související témata:
Načítám