Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Už více než dvacet let se v autoškolách učí (nebo by se mělo) správné držení volantu v pozici, která se podle polohy ručiček analogových hodin nazývá 3/4 na 3. Jde o úchop, kdy palce zastrčíte dovnitř přímo nad bočními rameny a zbytkem prstů uchopíte věnec volantu.

Tohle je držení volantu v pozici 3/4 na 3. Žádná jiná (lepší) pozice není.
Ruce máte přímo naproti sobě v jedné ose viz fotografie. Žádný jiný (lepší) způsob držení dosud nebyl vynalezen. Ve 3/4 na 3 při správném nastavení sedačky a délky volantu pracujete jen zápěstím a jste na volantu nejrychlejší a nejpřesnější.
A právě ony bicepsy pak slouží k tomu, že při otáčení volantem (třeba při vyhýbacím manévru, smyku, ale i běžném zatáčení) ve správném držení 3/4 na 3 vám nikam nebudou klouzat palce.

Otáčíte volantem a bicepsy slouží k tomu, aby vám palce neklouzaly po věnci.
Řada řidičů se mylně domnívá, že bicepsy jsou zvětšené proto, aby se na nich lépe držel volant v pozici „za deset dvě“. Jenže tento úchop, který se dříve učil, není ideální a byl dávno překonán pozicí 3/4 na 3.
Úchop volantu za deset dvě už je dávno překonaný.
V „za deset dvě“ nemáte nad autem takovou kontrolu v případě řešení krizové situace a také méně přesně řídíte, a to i v běžném provozu.
Dalším známým omylem je, že bicepsy slouží jako odpočívka pro palce. Že sice volant držíte v poloze 3/4 na 3, ale palce si na ně hezky položíte. Jde o stejný nesmysl, jako když někdo tvrdí, že bicepsy ve vrchní polovině věnce nad rameny slouží jen na ozdobu.
Že slouží bicepsy jako odpočívka na palce? Kdepak, mýtus.
Ještě horší (méně kontroly, méně přesné řízení) je pak držení volantu jednou rukou, tedy takzvaně na Supermana.
Držení volantu na Supermana je ještě horší než za deset dvě.
Kdekdo řekne, že si v krizi volant přehmátne a chytí správně, ovšem to kolikrát dotyční ani nestihnou a už jsou v maléru, který neuřídí. A co teprve, když vyletí airbag… Jakmile špatně držíte volant, může vám přivodit nechtěná zranění. Například u Supermana hrozí zlomenina ruky, držení volantu za příčky (ramena) vám zase nepěkně poškodí prsty.
Nakonec je třeba připomenout, že skuteční mistři oboru (závodníci) volant jinak než ve 3/4 na 3 nedrží. A to platí napříč šampionáty…
Ve 3/4 na 3 ovšem nejde jet celou dobu. Představa trasy Praha-Záhřeb zavání svalovou křečí, nicméně ve chvíli, kdy na dlouhé dálniční cestě vidím něco, co by mohlo vyžadovat zvýšenou pozornost (hustý provoz, značka pozor zvěř a jiné), chytám volant do 3/4 na 3. Tím se případné riziko nezvládnutí maléru nebo nějakého manévru alespoň zmenší.
Jsou pochopitelně volanty, které bicepsy nemají (obvykle stará auta) nebo nejdou držet v pozici 3/4 na 3 (např. Rolls-Royce Phantom). Tam to mají řidiči o něco těžší, ovšem pokud je volant stavěný na 3/4 na 3, tak jej tak držte. Prozatím neexistuje lepší úchop.