Hlavní obsah

Tušíte, k čemu slouží bicepsy u moderních volantů? Většina lidí kvůli nim věnec drží špatně

Foto: Jiří Čermák

Většina moderních volantů má v rámci věnce takzvané bicepsy neboli výstupky, které tam výrobce cíleně umístil. Mnoho řidičů ovšem správnou funkci bicepsů nezná, a proto volant drží špatně nebo je používá jinak, než by se mělo.

Článek

Už více než dvacet let se v autoškolách učí (nebo by se mělo) správné držení volantu v pozici, která se podle polohy ručiček analogových hodin nazývá 3/4 na 3. Jde o úchop, kdy palce zastrčíte dovnitř přímo nad bočními rameny a zbytkem prstů uchopíte věnec volantu.

Foto: Jiří Čermák

Tohle je držení volantu v pozici 3/4 na 3. Žádná jiná (lepší) pozice není.

Ruce máte přímo naproti sobě v jedné ose viz fotografie. Žádný jiný (lepší) způsob držení dosud nebyl vynalezen. Ve 3/4 na 3 při správném nastavení sedačky a délky volantu pracujete jen zápěstím a jste na volantu nejrychlejší a nejpřesnější.

A právě ony bicepsy pak slouží k tomu, že při otáčení volantem (třeba při vyhýbacím manévru, smyku, ale i běžném zatáčení) ve správném držení 3/4 na 3 vám nikam nebudou klouzat palce.

Foto: Jiří Čermák

Otáčíte volantem a bicepsy slouží k tomu, aby vám palce neklouzaly po věnci.

Řada řidičů se mylně domnívá, že bicepsy jsou zvětšené proto, aby se na nich lépe držel volant v pozici „za deset dvě“. Jenže tento úchop, který se dříve učil, není ideální a byl dávno překonán pozicí 3/4 na 3.

Foto: Jan Majurník

Úchop volantu za deset dvě už je dávno překonaný.

V „za deset dvě“ nemáte nad autem takovou kontrolu v případě řešení krizové situace a také méně přesně řídíte, a to i v běžném provozu.

Dalším známým omylem je, že bicepsy slouží jako odpočívka pro palce. Že sice volant držíte v poloze 3/4 na 3, ale palce si na ně hezky položíte. Jde o stejný nesmysl, jako když někdo tvrdí, že bicepsy ve vrchní polovině věnce nad rameny slouží jen na ozdobu.

Foto: Jan Majurník

Že slouží bicepsy jako odpočívka na palce? Kdepak, mýtus.

Ještě horší (méně kontroly, méně přesné řízení) je pak držení volantu jednou rukou, tedy takzvaně na Supermana.

Foto: Jan Majurník

Držení volantu na Supermana je ještě horší než za deset dvě.

Kdekdo řekne, že si v krizi volant přehmátne a chytí správně, ovšem to kolikrát dotyční ani nestihnou a už jsou v maléru, který neuřídí. A co teprve, když vyletí airbag… Jakmile špatně držíte volant, může vám přivodit nechtěná zranění. Například u Supermana hrozí zlomenina ruky, držení volantu za příčky (ramena) vám zase nepěkně poškodí prsty.

Nakonec je třeba připomenout, že skuteční mistři oboru (závodníci) volant jinak než ve 3/4 na 3 nedrží. A to platí napříč šampionáty…

Ve 3/4 na 3 ovšem nejde jet celou dobu. Představa trasy Praha-Záhřeb zavání svalovou křečí, nicméně ve chvíli, kdy na dlouhé dálniční cestě vidím něco, co by mohlo vyžadovat zvýšenou pozornost (hustý provoz, značka pozor zvěř a jiné), chytám volant do 3/4 na 3. Tím se případné riziko nezvládnutí maléru nebo nějakého manévru alespoň zmenší.

Jsou pochopitelně volanty, které bicepsy nemají (obvykle stará auta) nebo nejdou držet v pozici 3/4 na 3 (např. Rolls-Royce Phantom). Tam to mají řidiči o něco těžší, ovšem pokud je volant stavěný na 3/4 na 3, tak jej tak držte. Prozatím neexistuje lepší úchop.

Načítám