Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Dříve bylo naprosto běžné, že řidič před každou jízdou obešel auto a zkontroloval, že má všechny dveře, světla, kola a na nich nafouknuté pneumatiky. Jenže už jsme zpohodlněli a naučili jsme se spoléhat na to, že za nás automobil dělá všechno sám a o všechno si řekne. A od listopadu 2014 už vozy i povinně hlídají tlak v pneumatikách, takže jsme přestali kontrolovat i to.
Ostražitost lidí opadla a dnes a denně potkáváte spoustu vozidel, která mají očividně podhuštěné pneumatiky. „Ale vždyť mi auto nic neříká,“ bude povídat paní, kterou na benzince u stojanu upozorníte na úplně prázdné zadní kolo. U starších vozů vyrobených před rokem 2014 je pořád možné, že žádnou kontrolu tlaku v pneumatikách nemají a musíte si to hlídat sami.

Od listopadu 2014 musejí všechna nová auta prodávaná v EU disponovat systémem kontroly tlaku v pneumatikách. Jsou dva hlavní typy, ale řidič obvykle dostává vždy stejnou informaci doprovázenou akustickým varovným signálem a rozsvícenou kontrolkou.
Ale i u aut vybavených tímto systémem, pro který se vžila zkratka TPMS (z anglického Tire Pressure Monitoring System), se občas dočkáte chyb, falešných poplachů a varovných hlášek. Pokud však systém funguje správně, nikdy se o planý poplach nejedná a opravdu může být jedna z pneumatik píchlá, nebo jen nedostatečně nafouknutá. Pokles třeba jen o 0,5 baru byste na první pohled nemuseli vůbec poznat, ale na jízdních vlastnostech už to trochu znát bude.
Kontrolka se rozsvítila po přezutí kol
Když sednete do auta v pneuservisu, nastartujete, ujedete pár metrů a kontrolka se rozsvítí, zřejmě jen nebyly vyresetovány hodnoty tlaků po výměně kol. Dobrý pneuservis to buď udělá za vás, anebo vás upozorní, že si máte systém resetovat.

Spousta aut má někde v interiéru takovéto tlačítko s ikonkou prázdné pneumatiky a vykřičníkem, což je univerzální symbol detekce ztráty tlaku v pneu. Správný postup resetu systému je v návodu k obsluze vozidla, ale obvykle je jen potřeba zastavit, samozřejmě zkontrolovat nahuštění kol a tlačítko podržet. Ozve se akustický signál, a pak se stačí rozjet a po chvíli se hodnoty tlaku uloží a kontrolka zhasne.
Reset systému nebývá nic těžkého. Většina moderních aut dokonce zobrazuje postup, co dělat. U těch starších to samozřejmě najdete v návodu k obsluze. Obvykle bývá potřeba zastavit, stisknout tlačítko resetu nebo tuto funkci vybrat v palubním menu a pak se jen rozjet. Auta vyhodnocující tlak v pneumatikách z dat senzorů otáček kol si po pár metrech jízdy data uloží, kontrolka zhasne a můžete vesele jezdit.
POZOR! Pokud resetujete příliš nízké tlaky, auto na to nijak reagovat nebude a nechá vás dál jezdit na podhuštěných gumách. Vždy se přesvědčte, že máte správně nahuštěné pneumatiky. Doporučené tlaky huštění bývají uvedené na štítku na dveřích nebo sloupcích vozidla, případně v návodu k obsluze. V nejhorším případě se držte poučky, že obvyklé huštění je mezi 2,2 a 2,5 baru.

I některá moderní vozidla, která nesledují přesný tlak v kolech, se spoléhají na to, že jim do paměti uložíte správné hodnoty. Neresetujte proto data jen tak a vždy ověřte, že máte správně nahuštěno.
Auta, která mají vysílače ve ventilcích v kolech, mohou také vyžadovat reset. U některých stačí podobný postup, ale u některých modelů je potřeba servisní zásah diagnostikou, což je samozřejmě zbytečná komplikace a dost nepraktické řešení. Spousta malých „vesnických“ pneuservisů na tohle ani nemá vybavení.
Kontrolka se rozsvítila za jízdy
Pokud bylo všechno v pořádku, ujeli jste několik kilometrů a najednou se během jízdy rozsvítí kontrolka tlaku pneumatik, může se jednat o defekt anebo jiný problém. Je potřeba při nejbližší možné příležitosti bezpečně zastavit a auto zkontrolovat. Systém poklesu tlaku obvykle registruje i pomalý únik. Náhlého protržení pneumatiky byste si totiž určitě jinak všimli. Ozve se rána a celým autem to začne házet, velice obtížně se ovládá.

Falešné poplachy systému TPMS nikdy nepodceňujte, zejména pokud se rozsvítí za jízdy. Opravdu můžete mít defekt. S podhuštěnou pneumatikou se auto velice špatně ovládá, s úplně prázdnou je skoro neřiditelné.
Pokud auto zároveň na displeji ukazuje tlak v kolech, ukáže vám, která pneumatika je podhuštěná. Zkontrolujte ji a při nejbližší příležitosti dofoukněte. Systém kontroly se dá resetovat buď samostatným tlačítkem nebo někde v menu palubního počítače či infotainmentu.
Když po dofouknutí a resetování hodnot tlaků v pneumatikách chvíli vůz nic neříká a za nějaký čas zase začne hlásit pokles tlaku, zřejmě máte pomalý únik vzduchu z pneumatiky a měli byste navštívit pneuservis. Někdy to nemusí být hřebík, ale třeba jen vadný ventilek anebo unikání vzduchu bokem kvůli špatnému utěsnění gumy či poškozenému ráfku.

Vozidla s elektronickými ventilky v kolech umí vyhodnotit okamžitě tlak v kolech, aniž byste jeli. Stačí zapnout zapalování. Takový systém ale vyžaduje složitější údržbu a servis, je také pro uživatele dražší.
Kontrolka svítí nebo bliká ihned po nastartování
U vozů, které nevyhodnocují nahuštění kol ze senzorů otáček kol, ale pomocí vysílačů u ventilků v kolech, jde zřejmě o chybu komunikace s vysílačem, kdy auto nemá potřebná data. Může jít o chybu pneuservisu, který nezkalibroval nové vysílače s vozidlem, nebo také může být chyba v systému automobilu, případně se prostě ve vysílačích vybily baterie. Může být samozřejmě vadný i samotný vysílač.
Mnoho moderních aut používá tyto speciální ventilky s vysílačem, které monitorují aktuální tlak a komunikují s řídicí jednotkou vozu. Sice ukazují přesný tlak ihned (neorientují se podle otáček kol), ale zase jsou drahé, trochu nespolehlivé a servisně mnohem komplikovanější.
Vždycky můžete pomocí tlakoměru ověřit, jestli jsou pneumatiky správně nafouknuté. U některých aut jde systém resetovat samostatným tlačítkem nebo v palubním menu, ale pokud vás vozidlo neustále vyzývá, abyste zkontrolovali tlak, a je správný, nezbude než se obrátit na servis, aby závadu systému odstranil. Hrozí totiž, že to pak přestanete vnímat a až budete mít opravdový defekt, nebudete to řešit do chvíle, než ztratíte nad autem kontrolu kvůli prázdné pneumatice.