Hlavní obsah

Tohle varování po přezouvání pneumatik potrápí většinu řidičů. Podceňovat se nevyplatí, řešení je přitom jednoduché

Foto: J.J. Gouin / Shutterstock.com

Důvodů k rozsvícení kontrolky tlaku v pneumatikách může být několik a rozhodně byste je neměli podceňovat. Vždycky je potřeba zkontrolovat, jestli opravdu nemáte defekt, i když jste zvyklí, že třeba vaše auto občas hlásí falešné poplachy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Dříve bylo naprosto běžné, že řidič před každou jízdou obešel auto a zkontroloval, že má všechny dveře, světla, kola a na nich nafouknuté pneumatiky. Jenže už jsme zpohodlněli a naučili jsme se spoléhat na to, že za nás automobil dělá všechno sám a o všechno si řekne. A od listopadu 2014 už vozy i povinně hlídají tlak v pneumatikách, takže jsme přestali kontrolovat i to.

Ostražitost lidí opadla a dnes a denně potkáváte spoustu vozidel, která mají očividně podhuštěné pneumatiky. „Ale vždyť mi auto nic neříká,“ bude povídat paní, kterou na benzince u stojanu upozorníte na úplně prázdné zadní kolo. U starších vozů vyrobených před rokem 2014 je pořád možné, že žádnou kontrolu tlaku v pneumatikách nemají a musíte si to hlídat sami.

Foto: Tetrisme / Shutterstock.com

Od listopadu 2014 musejí všechna nová auta prodávaná v EU disponovat systémem kontroly tlaku v pneumatikách. Jsou dva hlavní typy, ale řidič obvykle dostává vždy stejnou informaci doprovázenou akustickým varovným signálem a rozsvícenou kontrolkou.

Ale i u aut vybavených tímto systémem, pro který se vžila zkratka TPMS (z anglického Tire Pressure Monitoring System), se občas dočkáte chyb, falešných poplachů a varovných hlášek. Pokud však systém funguje správně, nikdy se o planý poplach nejedná a opravdu může být jedna z pneumatik píchlá, nebo jen nedostatečně nafouknutá. Pokles třeba jen o 0,5 baru byste na první pohled nemuseli vůbec poznat, ale na jízdních vlastnostech už to trochu znát bude.

Kontrolka se rozsvítila po přezutí kol

Když sednete do auta v pneuservisu, nastartujete, ujedete pár metrů a kontrolka se rozsvítí, zřejmě jen nebyly vyresetovány hodnoty tlaků po výměně kol. Dobrý pneuservis to buď udělá za vás, anebo vás upozorní, že si máte systém resetovat.

Foto: Dalibor Žák

Spousta aut má někde v interiéru takovéto tlačítko s ikonkou prázdné pneumatiky a vykřičníkem, což je univerzální symbol detekce ztráty tlaku v pneu. Správný postup resetu systému je v návodu k obsluze vozidla, ale obvykle je jen potřeba zastavit, samozřejmě zkontrolovat nahuštění kol a tlačítko podržet. Ozve se akustický signál, a pak se stačí rozjet a po chvíli se hodnoty tlaku uloží a kontrolka zhasne.

Reset systému nebývá nic těžkého. Většina moderních aut dokonce zobrazuje postup, co dělat. U těch starších to samozřejmě najdete v návodu k obsluze. Obvykle bývá potřeba zastavit, stisknout tlačítko resetu nebo tuto funkci vybrat v palubním menu a pak se jen rozjet. Auta vyhodnocující tlak v pneumatikách z dat senzorů otáček kol si po pár metrech jízdy data uloží, kontrolka zhasne a můžete vesele jezdit.

POZOR! Pokud resetujete příliš nízké tlaky, auto na to nijak reagovat nebude a nechá vás dál jezdit na podhuštěných gumách. Vždy se přesvědčte, že máte správně nahuštěné pneumatiky. Doporučené tlaky huštění bývají uvedené na štítku na dveřích nebo sloupcích vozidla, případně v návodu k obsluze. V nejhorším případě se držte poučky, že obvyklé huštění je mezi 2,2 a 2,5 baru.

Foto: Dalibor Žák

I některá moderní vozidla, která nesledují přesný tlak v kolech, se spoléhají na to, že jim do paměti uložíte správné hodnoty. Neresetujte proto data jen tak a vždy ověřte, že máte správně nahuštěno.

Auta, která mají vysílače ve ventilcích v kolech, mohou také vyžadovat reset. U některých stačí podobný postup, ale u některých modelů je potřeba servisní zásah diagnostikou, což je samozřejmě zbytečná komplikace a dost nepraktické řešení. Spousta malých „vesnických“ pneuservisů na tohle ani nemá vybavení.

Kontrolka se rozsvítila za jízdy

Pokud bylo všechno v pořádku, ujeli jste několik kilometrů a najednou se během jízdy rozsvítí kontrolka tlaku pneumatik, může se jednat o defekt anebo jiný problém. Je potřeba při nejbližší možné příležitosti bezpečně zastavit a auto zkontrolovat. Systém poklesu tlaku obvykle registruje i pomalý únik. Náhlého protržení pneumatiky byste si totiž určitě jinak všimli. Ozve se rána a celým autem to začne házet, velice obtížně se ovládá.

Foto: Toa55 / Shutterstock.com

Falešné poplachy systému TPMS nikdy nepodceňujte, zejména pokud se rozsvítí za jízdy. Opravdu můžete mít defekt. S podhuštěnou pneumatikou se auto velice špatně ovládá, s úplně prázdnou je skoro neřiditelné.

Pokud auto zároveň na displeji ukazuje tlak v kolech, ukáže vám, která pneumatika je podhuštěná. Zkontrolujte ji a při nejbližší příležitosti dofoukněte. Systém kontroly se dá resetovat buď samostatným tlačítkem nebo někde v menu palubního počítače či infotainmentu.

Když po dofouknutí a resetování hodnot tlaků v pneumatikách chvíli vůz nic neříká a za nějaký čas zase začne hlásit pokles tlaku, zřejmě máte pomalý únik vzduchu z pneumatiky a měli byste navštívit pneuservis. Někdy to nemusí být hřebík, ale třeba jen vadný ventilek anebo unikání vzduchu bokem kvůli špatnému utěsnění gumy či poškozenému ráfku.

Foto: Fast Cyclone / Shutterstock.cz

Vozidla s elektronickými ventilky v kolech umí vyhodnotit okamžitě tlak v kolech, aniž byste jeli. Stačí zapnout zapalování. Takový systém ale vyžaduje složitější údržbu a servis, je také pro uživatele dražší.

Kontrolka svítí nebo bliká ihned po nastartování

U vozů, které nevyhodnocují nahuštění kol ze senzorů otáček kol, ale pomocí vysílačů u ventilků v kolech, jde zřejmě o chybu komunikace s vysílačem, kdy auto nemá potřebná data. Může jít o chybu pneuservisu, který nezkalibroval nové vysílače s vozidlem, nebo také může být chyba v systému automobilu, případně se prostě ve vysílačích vybily baterie. Může být samozřejmě vadný i samotný vysílač.

Foto: Jan Majurník

Mnoho moderních aut používá tyto speciální ventilky s vysílačem, které monitorují aktuální tlak a komunikují s řídicí jednotkou vozu. Sice ukazují přesný tlak ihned (neorientují se podle otáček kol), ale zase jsou drahé, trochu nespolehlivé a servisně mnohem komplikovanější.

Vždycky můžete pomocí tlakoměru ověřit, jestli jsou pneumatiky správně nafouknuté. U některých aut jde systém resetovat samostatným tlačítkem nebo v palubním menu, ale pokud vás vozidlo neustále vyzývá, abyste zkontrolovali tlak, a je správný, nezbude než se obrátit na servis, aby závadu systému odstranil. Hrozí totiž, že to pak přestanete vnímat a až budete mít opravdový defekt, nebudete to řešit do chvíle, než ztratíte nad autem kontrolu kvůli prázdné pneumatice.

Jak často kontrolujete tlak v pneumatikách?
Před každou jízdou
5,4 %
Tak jednou dvakrát do měsíce
40,6 %
Spoléhám se, že mi to auto pohlídá samo.
47,7 %
Počkejte! To by se mělo kontrolovat?
6,3 %
Celkem hlasovalo 1391 čtenářů.
Načítám