Hlavní obsah

Test zimních pneumatik – Vybíráme ty nejlepší na vaši Fabii

Foto: Jan Majurník

Německý autoklub ADAC každoročně před zimní a letní sezonou vydává rozsáhlé testy nových modelů pneumatik. Aktuálně přišla řada na zimní pneumatiky, konkrétně na pláště o rozměru 185/65 R15 a také 215/60 R16.

Článek

Zima se blíží, a i když letos asi bude většina lidí spíše řešit to, jestli bude plyn a kde seženou uhlí a dřevo, tak mnoho z nás musí denně jezdit autem a bez zimních pneumatik to nepůjde. Tedy, vy už víte, že zimní pneumatiky nejsou povinné vždy a že záleží na počasí, ale pokud potřebujete mít auto v pohotovosti a nemůžete čekat, až to venku roztaje, tak se bez zimních pneumatik neobejdete.

Rozhodování kupujících mělo zjednodušit povinné evropské značení pneumatik, ale to je krajně zavádějící a nezohledňuje široké vlastnosti a jízdní situace, do kterých se autem v reálném provozu dostanete. Mnohem lepší je se řídit komplexnějšími srovnávacími testy institucí, jako je právě třeba německý ADAC. Ten vydal také test pneumatik 215/60 R16 vhodných například na Škodu Karoq.

Proč zrovna německý ADAC a ne třeba náš vlastní test pneumatik? Protože ADAC má za skoro 50 let testování tu metodiku velmi dobře propracovanou a má především rozpočet a kapacity takové věci dělat. Z vlastní zkušenosti víme, že testování pneumatik je nad reálné možnosti malé české redakce, která opravdu nemá rozpočet na to, aby dvakrát za rok nakoupila přes 1 000 pneumatik k nezávislému testu.

Než se podíváme na výsledkovou listinu, měli bychom si říci ještě něco o metodice ADACu. Ten přisuzuje ovladatelnosti na suchu 15% váhu, ovladatelnosti na mokru 30% váhu (přeci jen je ta evropská zima spíše mokrá než pod sněhem), ovladatelnosti na sněhu 20% váhu a na ledu 10% váhu.

Foto: Shutterstock / JakubD

Na zimních pneumatikách se opravdu nevyplatí šetřit

Hodnotí i hluk a komfort (5% váha) a také valivý odpor, tedy spotřebu paliva a samozřejmě opotřebení pneumatiky. Oběma kategoriím přikládá 10% váhu v celkovém výsledku. Následně uděluje známky „velmi dobrá“ pro hodnocení 0,5 až 1,5, „dobrá“ pro hodnocení 1,6 až 2,5, „uspokojivá“ pro známku 2,6 až 3,5, „dostatečná“ pro známku 3,6 až 4,5 a nakonec „nevyhovující“ pro známku 4,6 až 5,5.

Pro celkovou známku se pak hodnocení průměruje, ale ADAC tu metodiku komplikuje ještě tak, že pokud při hodnocení ovladatelnosti na suchu, mokru, sněhu nebo ledu získá pneumatika v některé z kategorií známku 2,6 nebo horší, nemůže být celková známka lepší než tato známka. A to samé platí pro spotřebu a  hluk a známku od 3,0.

Nejprve se podíváme na výsledky zimních pneumatik o rozměru 185/65 R15 88 T, které se dávají třeba na novou Fabii IV, ale samozřejmě je používá mnoho aut podobné velikosti. Výsledky testu ADACu jsou seřazeny od nejlepší celkové známky.

Zimní pneumatiky 185/65 R15 88 T

SuchoMokroSníhLedHlukSpotřebaOpotřebeníCelkem
Continental WinterContact TS 8702,32,12,22,53,01,82,02,2
Goodyear UltraGrip 9+2,31,72,52,32,72,02,52,2
Semperit Speed-Grip 52,52,32,02,32,61,72,02,2
Michelin Alpin 62,52,32,42,32,52,11,52,3
BFGoodrich G-Force Winter 22,62,72,02,52,72,42,02,7
Vredestein Wintrac2,42,12,72,42,82,42,52,7
Bridgestone Blizzak LM0052,11,72,42,82,91,93,03,0
Maxxis Premitra Snow WP61,92,22,92,72,62,63,03,0
Firestone Winterhawk 43,22,02,22,12,81,72,53,2
Nexen Winguard Snow’G33,32,53,32,12,52,22,53,3
Avon WT7 Snow2,92,53,52,43,02,33,53,5
Dunlop Winter Response 23,61,81,82,52,71,92,53,6
Fulda Kristall Montero 33,63,71,92,32,92,01,53,7
Barum Polaris 53,93,22,42,83,02,02,03,9
Imperial Snowdragon HP2,15,34,02,32,92,31,55,3
Wanli SW6112,75,52,71,92,91,82,55,5

V tabulce jsme také zvýraznili vždy tři nejlepší hodnoty z dílčích kritérií. Je zajímavé, že pneumatiky ze spodu tabulky sice v některých disciplínách vynikají, ale v jiných naopak propadnou. Zas to ale může sloužit jako dobré vodítko pro toho, kdo se rozhoduje podle vlastností ve specifických podmínkách.

Třeba pneumatiky Dunlop a Firestone si výsledek na předních příčkách pokazily vlastnostmi na suchu, ale zas je otázka, jestli je pro vás takové hodnocení na zimu důležité, když je povětšinou mokro, zima, bláto a břečka. Vlastnosti na mokru a sněhu pak ze zmíněných dunlopek dělají stále velmi dobrou volbu. Stačí jen pak na suchu trochu přizpůsobit styl jízdy. To samé platí právě pro Firestone. I ADAC říká, že je potřeba brát v úvahu podmínky, v jakých budete jezdit, a celková známka je jen takové obecné vodítko.

Překvapivé je, že pneumatiky Wanli, které kvůli špatným vlastnostem na vodě v testu zcela propadly, mají nejlepší hodnocení na ledu a docela slušné i na sněhu. České barumky nepředvedly nijak zázračný výkon hlavně na suchu a vodě, nepotěší ani jejich vysoká hlučnost. Ale na tu trpí prakticky všechny zimní pneumatiky, což je dáno jejich konstrukcí. Jako nejkomfortnější vycházejí v testu pneumatiky Michelin, Nexen a Semperit.

Načítám