Článek
Testování pneumatik je opravdu náročná práce, a to nejen pracovně, ale především nákladově. Rozpočet malé české redakce prostě něco takového nedovoluje, takže se musíme spolehnout na velké instituce, zejména ty zahraniční. Jednou takovou je třeba německý autoklub ADAC, který se testům pneumatik věnuje už 50 let, a letos tak jeho testy slaví velké „narozeniny“.
Testy ADACu, ačkoli jsou určeny primárně pro německé motoristy, ale můžeme přebírat i my, protože stejné produkty najdeme i na našem trhu a máme tu velmi podobné meteorologické podmínky. Jedná se také o poměrně významné výsledky pro samotné výrobce pneumatik, kteří hodnocení svých produktů od ADACu berou velmi vážně a chlubí se jimi v propagačních materiálech. Samozřejmě jen tehdy, pokud to pro ně dopadne dobře.
Nicméně ADAC po dlouhé době upravil svoji velmi sofistikovanou metodiku hodnocení pneumatik, kterou bylo doposud možné považovat za nejpropracovanější ze všech. A asi opravdu nejlépe vypovídající o kvalitách testovaných pneumatik.
ADAC už dříve hodnotil spotřebu paliva (valivý odpor) a opotřebení testovaných pneumatik, ale hodnotám přikládal relativně malou, jen asi 10% váhu. Navíc šlo o data, která přece jen motorista nějakým způsobem pocítí. To, že vám s jednou pneumatikou „žere“ auto o dvě deci víc než s jinou, která má srovnatelné parametry, může být pro někoho rozhodující prvek. Nebo že jedna pneumatika vydrží na autě dvě sezony, zatímco stejně výkonná tři nebo čtyři.
Vedle jízdních vlastností nově také ideologie
Tentokrát ale ADAC do výsledků míchá i to, kolik CO2 vznikne při výrobě a logistice spojené s pneumatikou nebo odkud pochází produkty použité při výrobě. A to už je opravdu na pováženou. Teď je navíc tomuto ekologickému (či spíše ideologickému) aspektu připisována v celém testu 30% váha.
V následující tabulce najdete výsledky 50 testovaných pneumatik 205/55 R16 91V. Ačkoli je tradičně ADAC řadí podle celkové známky, do které jsou zamíchané i „ekologické“ aspekty, zvýraznili jsme raději hodnocení ovladatelnosti, tedy jakousi známku zohledňující souhrnné vlastnosti na suchu i mokru. A to by asi mělo být pro rozhodování, které pneumatiky koupit, nejdůležitější.
Nejlepší letní pneumatiky
celková známka | sucho | mokro | ovladatelnost | ekoznámka | |
---|---|---|---|---|---|
Goodyear EfficientGrip Performance | 2,0 | 2,2 | 2,0 | 2,1 | 1,7 |
Continental PremiumContact 6 | 2,0 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 2,6 |
Michelin Primacy 4 | 2,1 | 2,4 | 2,2 | 2,3 | 1,6 |
Bridgestone Turanza T005 | 2,3 | 2,0 | 2,3 | 2,2 | 2,4 |
Nokian tyres Wetproof | 2,3 | 1,8 | 2,2 | 2,0 | 2,9 |
Falken ZIEX ZE310 ECORUN | 2,3 | 1,6 | 2,4 | 2,1 | 2,7 |
Continental UltraContact | 2,3 | 2,4 | 2,6 | 2,6 | 1,7 |
Kumho Ecsta HSS2 | 2,4 | 2,4 | 2,3 | 2,3 | 2,7 |
Hankook Ventus Prime4 | 2,5 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,7 |
Nexen N’Fera Primus | 2,5 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 3,1 |
Kenda Kenetica Pro KR210 | 2,6 | 2,2 | 2,5 | 2,4 | 3,0 |
Kleber Dynaxer HP4 | 2,6 | 2,6 | 2,8 | 2,8 | 2,1 |
Fulda EcoControl HP2 | 2,6 | 2,5 | 2,8 | 2,8 | 2,2 |
Toyo Tires Proxes Comfort | 2,6 | 2,5 | 2,7 | 2,7 | 2,5 |
Debica Presto HP2 | 2,7 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,3 |
Dunlop Sport BluResponse | 2,7 | 2,3 | 2,6 | 2,6 | 2,8 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 2,7 | 2,2 | 2,7 | 2,7 | 2,6 |
Sava Intensa HP2 | 2,7 | 2,7 | 2,8 | 2,8 | 2,6 |
Semperit Speed-Life 3 | 2,7 | 2,8 | 2,2 | 2,8 | 2,6 |
Firestone Roadhawk | 2,8 | 2,2 | 2,8 | 2,8 | 2,7 |
BF Goodrich Advantage | 2,9 | 2,1 | 2,9 | 2,9 | 2,8 |
GT Radial FE2 | 2,9 | 2,1 | 2,9 | 2,9 | 3,0 |
ESA+TECAR Spirit Pro | 3,1 | 3,4 | 2,1 | 3,4 | 2,3 |
Barum Bravuris 5 HM | 3,1 | 2,1 | 3,2 | 3,2 | 2,9 |
Viking ProTech NewGen | 3,1 | 3,0 | 3,4 | 3,4 | 2,5 |
Norauto Prevensys 4 | 3,1 | 3,2 | 2,3 | 3,2 | 3,0 |
Apollo Alnac 4G | 3,2 | 2,9 | 3,0 | 3,0 | 3,5 |
General Tire Altimax One 5 | 3,2 | 3,2 | 3,5 | 3,5 | 2,4 |
Giti GitiSynergy H2 | 3,2 | 2,1 | 3,4 | 3,4 | 2,8 |
Petlas Imperium PT515 | 3,3 | 3,5 | 3,2 | 3,5 | 2,8 |
Uniroyal RainSport 5 | 3,3 | 3,4 | 2,0 | 3,4 | 3,1 |
Hifly HF 201 | 3,6 | 3,1 | 3,6 | 3,6 | 2,6 |
Cooper Zeon CS8 | 3,6 | 3,6 | 2,4 | 3,6 | 3,3 |
Westlake Z-107 | 3,7 | 2,5 | 2,7 | 2,7 | 3,7 |
Minerva F209 | 3,7 | 3,7 | 3,7 | 3,7 | 3,0 |
King Meiler Sport 1 | 3,8 | 3,8 | 3,5 | 3,8 | 2,8 |
Tomket Sport | 3,8 | 3,3 | 3,8 | 3,8 | 3,3 |
Michelin e.Primacy | 3,9 | 2,8 | 3,9 | 3,9 | 1,3 |
Laufenn S-Fit EQ+ | 3,9 | 2,7 | 2,9 | 2,9 | 3,9 |
Delinte DH2 | 4,0 | 4,0 | 3,0 | 4,0 | 3,7 |
Zeetex ZT1000 | 4,1 | 3,8 | 3,1 | 3,8 | 4,1 |
Avon ZV7 | 4,1 | 3,9 | 2,6 | 3,9 | 4,1 |
Radar RPX 800 | 4,1 | 4,1 | 3,1 | 4,1 | 3,7 |
Rotalla RH01 | 4,7 | 3,5 | 4,7 | 4,7 | 3,2 |
Berlin Tires UHP 1 G2 | 5,3 | 3,4 | 5,3 | 5,3 | 3,1 |
Lassa Driveways | 5,3 | 4,0 | 5,3 | 5,3 | 3,1 |
Evergreen EH 226 | 5,4 | 3,6 | 5,4 | 5,4 | 2,7 |
Riken Road Performance | 5,4 | 3,8 | 5,4 | 5,4 | 3,1 |
Double Coin DC99 | 5,5 | 2,9 | 5,5 | 5,5 | 1,7 |
Premiorri Solazo | 5,5 | 4,1 | 5,5 | 5,5 | 3,2 |
Že se „ekohodnocení“ do výsledků zas tak nemůže promítnout? Ale může. Jak vidíte v tabulce, vítězná pneumatika Goodyear totiž nedosáhla takových výsledků jako druhý Continental, který ji překonal na suchu i vodě. Ale protože je ideologicky čistší, dostala se na první místo, zatímco Continental nemá rodokmen ideologicky zcela v pořádku. Sice na něm auto lépe brzdí a lépe se ovládá, ale prostě neprošel tak dobře emisním posudkem.
Pozor na ekopneumatiky!
Opakem je pneumatika Michelin e.Primacy, která za udržitelnost a životní prostředí dostala nejlepší známku ze všech testovaných pneumatik. Sice se výsledky na mokru (známka 3,9), suchu (známka 2,8) a celkovou známkou hodnotící ovladatelnost (3,9) řadí mezi podprůměrné a vlastně nedoporučeníhodné pneumatiky, ale pokud vám nejde o jízdní vlastnosti, tak určitě na oltář environmentalismu rádi něco obětujete. Třeba svoji bezpečnost.
Je potřeba připomenout, že pneumatiky, které kladou přílišný důraz na nízký valivý odpor, a tedy spotřebu paliva (jako právě tento testovaný Michelin e.Primacy), mívají obecně horší dynamické parametry. A to pak může být v krizových situacích problém, jak ukazují testy. Je to zkrátka „něco za něco“. Není bez zajímavosti, že třeba pneumatika Laufenn S-Fit EQ+, která dostala podstatně lepší známky než zmíněný Michelin, pokud jde o ovladatelnost, se kvůli špatnému eko posudku dostala až za něj.
Nechceme znevažovat hodnocení ADACu, přece jen je to uznávaná instituce, ale zkrátka se teď hodnocením musíme probírat mnohem podrobněji, abychom vypíchli podstatné věci. Třeba jak pneumatika opravdu funguje na autě. Mimochodem, i v horních příčkách hodnocení se objevují pneumatiky, které dostaly ekoznámku pěknou, takže si můžete bez obav vybrat mezi nimi. Jen se nejedná o pneumatiky, které by kladly na první místo nízký valivý odpor. Na výsledcích je to vidět.
Pokud se někdo rozhoduje podle dílčích parametrů, tak nejlepšího hodnocení na suchu dosáhly pneumatiky Falken ZIEX ZE310 ECORUN (známka 1,6), pneumatiky Continental PremiumContact 6 a Nokian tyres Wetproof (známky 1,8). Nejlepší na vodě jsou pneumatiky Continental PremiumContact 6 (1,8), Goodyear EfficientGrip Performance (2,0) a Uniroyal RainSport 5 (2,0).