Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Střešní box (mezi lidmi nejčastěji označovaný jako rakev) je prima způsobem, jak dále rozšířit úložný prostor vašeho auta. Ne všechno se vždy do zavazadlového prostoru vejde a především početné rodiny na dlouhých cestách místo navíc ocení. Instalace střešního boxu však má svá specifika, tak si pojďme připomenout, jak to udělat správně.
Jak střešní box vybrat?
Důležitý je už samotný výběr střešního boxu. Nejlépe uděláte, když si rakev (nebo další příslušenství, například nosič na kola) pořídíte z originálního příslušenství vaší značky. Tam máte jistotu, že budou všechny přídavné komponenty homologované a maximálně kompatibilní s vaším vozem.
„Zásadní je používat schválené příslušenství a náklad na něj bezpečně upevnit,“ vysvětluje Dušan Matěásko, který se příslušenstvím zabývá ve Škodovce. Se správnou instalací nosičů pomůže proškolený prodejce nebo návod k obsluze. Důležité je také zajistit, aby se žádná část nákladu neuvolnila. Veškeré odnímatelné vybavení musí být přepravováno ve voze, například lahve na pití nebo dětská autosedačka z jízdního kola.
Kdy potřebuji třetí registrační značku?
Motoristé dále musejí mít na paměti dodržení limitů pro zatížení střechy auta nebo tažného zařízení. Při zastavení se doporučuje zkontrolovat upevnění nákladu. A nezapomeňte také, že nosič vzadu zakryje registrační značku. V České republice ji stačí přemístit ze zádi auta na nosič, některé země však striktně vyžadují vystavení třetí tabulky.
Podobně jako auta, i originální příslušenství splňuje ty nejpřísnější bezpečnostní požadavky. Třeba střešní systémy musí splnit standard tzv. CityCrash. V rámci něj se z nosiče přetíženého o dvacet procent proti maximální povolené hmotnosti nesmí při nárazu uvolnit žádný předmět nebo část těžší než deset gramů.
Kam střešní box na auto umístit?
Experti radí, abyste si nasazení boxu důkladně rozmysleli. Opravdu velkou rakev na střeše potřebujete? „S ohledem na spotřebu je lepší využít přepravu nákladu za vozem, tedy nosič jízdních kol nebo box na tažném zařízení,“ říká Jan Jagrik, který ve Škodovce vede oddělení vývoje aerodynamiky vozů. V takovém případě náklad nezasahuje do čelní plochy a méně ovlivňuje celkový jízdní odpor.
Když je ale přece jen střešní box nutností, vždy jej umístěte co nejvíce dozadu tak, aby pořád šly otevřít páté dveře. A ideálně doprostřed, nikoli ke straně. Umístění v ose totiž zajišťuje stejnoměrnou citlivost na boční vítr. „Z hlediska aerodynamiky je lepší volit spíše úzký a dlouhý než široký a krátký box,“ dodává Jagrik.