Článek
Co si budeme povídat, ježdění na sněhu je něco, s čím se většina z nás setká jen pár dní v roce. Pravda je taková, že souvislá sněhová pokrývka bývá jen na horách (a stejně jen občas) a to ještě jen na silnicích v chráněných krajinných oblastech. Jinak jezdíme většinou po silnicích mokrých, nebo maximálně v prosolené břečce. Největším problémem tak zůstává spíš příležitostná námraza než sníh.
Pokud jsme v naší řidičské škole opakovaně zmiňovali, že základem všeho je předvídavost, tak v zimě to platí dvojnásob. Abyste věděli, po jakém povrchu vlastně jedete, měli byste dobře číst silnici a okolní podmínky. V úsecích v lese se vlhkost a námraza budou držet podstatně déle než na těch otevřených, klikatá silnice podél potoka bude nejspíš jedno velké kluziště a v zimě byste měli víc koukat na teploměr než na ukazatel spotřeby.
Abyste věděli, co vás čeká, je ideální si při první vhodné příležitosti vyzkoušet přilnavost pneumatik, tedy jak vaše auto v aktuálních podmínkách brzdí, zatáčí a zrychluje. A když už jsme u toho brzdění… Je lepší brzdit naplno, nebo jen tak, aby vám nesepnulo ABS?
Mnoho řidičů dělá tu chybu, že při jízdě využívají stabilizační systém v takové míře, že jim palubní deska bliká jako vánoční stromeček. Přitom ESP zasahuje jen tehdy, když za volantem chybujete. A elektronika sice umí mnohé, mnohdy i zdánlivě ohne fyzikální zákony, ale zlomit je neumí.
Dnešní díl školy řízení navazuje na díl minulý, jak jezdit, když to klouže, pokud jste ho neviděli, tak klikněte zde.
A zimu si užijte. Není to strašidlo, může to být i zábava.